16:10

بانی‌فیلم: مجله سینمایی ورایتی گفت‌وگویی اختصاصی با تی یری فرمو دبیرکل جشنواره کن انجام داده که امروز پنج شنبه به چاپ رسیده است.
آنچه می‌خوانید بخش‌هایی از حرف‌های تی‌یری فرموست که به پرسش‌های ورایتی در مورد فستیوال امسال کن پاسخ داده…

***

ورایتی: سال گذشته سال مهمی برای جشنواره کن رقم خورد، بزودی جلسه کنفرانس مطبوعاتی بر پا می‌شود، تا کنون چند فیلم انتخاب کرده اید؟
فرمو: سال ۲۰۲۳ بر اساس نظر همگی سالی بسیار خوبی داشتیم. سینما همیشه سورپرایزهایی دارد، هر سال همچنان با هیجان به کار انتخاب با همان ترکیب ادامه می‌دهیم.
در حال حاضر هنوز راه درازی در پیش داریم؛ آخرین انتخاب‌ها از همه مهم‌ترند. ما باید از بی‌حوصلگی بیش از حد خودداری کنیم. امسال شاهد افزایش بیست درصدی فیلم‌های رسیده هستیم.
تا به حال بیش از ۲۰۰۰ فیلم را دیده‌ایم، علاقه همگان به جشنواره واضح است و مهم نیست که چه اتفاقی می افتد این فیلم‌ها هستند که هرسال فضا را ایجاد می کنند.

*علت انتخاب «دومین اکت» به عنوان فیلم افتتاحیه بر چه مبنا بود؟ – -این کارگردان فرانسوی با تخیل خودش و شیوه هنری‌اش به مخاطب عام نگاه می‌کند. «دومین اکت» یک فیلم کمدی درباره سینماست، فیلمی عالی که شما را برای دو هفته لذت بردن در سینماها همراه می‌کند. به یاد داشته باشید که فیلم افتتاحیه باید همان روز به پرده سینماها فرانسه هم بیاید و ما فیلم خارجی‌ای نداشتیم که آمادگی نمایش در سینماها در روز آغاز فستیوال را داشته باشند.
*آیا اعتصابات در هالیوود تاثیری برای به دست نیاوردن فیلم‌های کافی و به ویژه از استودیوهای بزرگ از امریکا وجود داشت؟
-من در اواخر سال گذشته چنین حسی را داشتم چون نسبت به سال‌های قبل، کمتر فیلم امریکایی دیدیم.
من در زمستان دوبار به لس‌آنجلس رفتم و احساس کردم که در آنجا اغلب به سال ۲۰۲۵ فکر می‌کنند و سال ۲۰۲۴ را سال وقفه به حساب می‌آورند. اما این را هم بگویم که به هرحال سینمای امریکا امسال در کن حضور خواهد داشت.
*چگونه؟
-فوریوسا، کمپانی وارنر همیشه به کن وفادار بوده، البته دوست داشتم «تل ماسه شماره۲» برای نمایش در کن نگهداری کنند ولی نشد…
*و فیلم فرانسیس فورد کاپولا چی؟
-من کاپولا را از سال ۱۹۹۵ که برای جشن‌های صدمین سال سینما به کن آمده بود می‌شناسم. از آن زمان همیشه در تماس بوده‌ایم.
«مگالوپلیس» پروژه‌ای‌ست که کاپولا مدت‌ها می‌خواسته آن را عملی کند او یک هنرمند مستقل است و فیلم را به شیوه خود ساخته. حضور دوباره‌اش در کن با فیلم جدیدش باعث افتخار است.
در مورد فیلم جدید لانتیموس هم او خیلی خوشحال می‌شود که دوباره به کن بیاید.
*در مورد «آناتومی یک سقوط» و «منطقه مورد علاقه» نظرتان چیست ؟
-سال گذشته هم گفتم که بیان نظرم، بحث‌هایی را هم باعث شد، معتقدم که اسکار بهترین فیلم باید به یک فیلم امریکایی اختصاص داده شود، نه یک فیلم خارجی. همانطور که در جوایز سزار، بهترین جایزه به فیلم فرانسه داده می‌شود و با «آناتومی یک سقوط» نیز این کار انجام شد، همانطور که در تولیدات اسپانیایی، جایزه گویا (معادل سزار) به همین شکل صورت می‌گیرد.
این جوایز باعث تقویت سینمای ملی می‌شوند. من عاشق اسکار و گلدن گلوب هستم و در آن شرکت می‌کنم.
*آیا پلتفرم نتفلیکس می‌تواند در کن حضور داشته باشد؟
-امیدوارم از آنها در جشنواره استقبال شود. آنها می‌توانند در بخش خارج از مسابقه شرکت کنند، من بار دیگر از دوستم «تد» (رییس نتفلیکس) درخواست می‌کنم برگردد.
ما به «مرگ سینما» اعتقادی نداریم که برخی ها از آن سخن می گویند، سینما همواره زنده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *