9:00

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور و رییس مرکز شعر و موسیقی و سرود صدا و سیما در پیام‌هایی درگذشت ذوالفقار بیتانه نوازنده استان خراسان جنوبی را تسلیت گفتند.
به گزارش ایرنا، در پی درگذشت مرحوم ذوالفقار بیتانه نوازنده دوتار و سازنده سازهای سنتی و میراث‌دار موسیقی خراسان جنوبی، محمود سالاری، معاون هنری وزیر در پیامی درگذشت وی را تسلیت گفت.
در پیام تسلیت سالاری آمده است: درگذشت هنرمند فرهیخته شادروان استاد ذالفقار بیتانه موجب تألم و تأسف گردید. ذوالفقار بیتانه نوازنده و سازنده سازهای سنتی و میراث دار موسیقی خراسان، جانی دوباره به فرهنگ موسیقیایی خراسان جنوبی دمیده بود. گر چه استاد بیتانه از میان ما رفت اما یادگار او در زنده کردن مقام گمشده باران خواهی (افسانه دولا) در حافظه موسیقی مقامی ایران جاودانه خواهد ماند.
مرد بزرگی که در طول زندگی حرفه‌ای خود همیشه با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم کرد ولی دست از هدفش برای گسترش موسیقی خراسان برنداشت.
فقدان این هنرمند ارزشمند را به خانواده محترم و عموم علاقمندان و جامعه فرهنگی و هنری استان خراسان جنوبی تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم غفران الهی وعلو درجات و برای بازماندگان محترم صبر و بردباری خواستارم.

پیام تسلیت معاون میراث‌فرهنگی
علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور نیز در پی درگذشت ذوالفقار بیتانه، پیامی بدین شرح صادر کرد: «خبر درگذشت استاد ذوالفقار بیتانه، نوازنده صاحب سبک دوتار خراسانی، موجب تأسف و تألم شد.
او که به عنوان گنجینه زنده بشری میراث فرهنگی ناملموس خراسان جنوبی در فهرست یونسکو ثبت شده بود، از ذوقی سرشار و سرپنجه‌ای بی‌قرار در نواختن دوتار بهره می‌برد.
نوای ساز استاد بیتانه اگرچه خاموش شد، اما با اهدای اعضای بدنش به پنج بیمار، زندگی دوباره‌ای بخشید و نامش جاودانه شد.
درگذشت این هنرمند والای موسیقی نواحی را به خانواده ایشان، جامعه هنر و میراث فرهنگی تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال، آرامش اخروی و علو درجاتش را خواستارم.»

در عرصه هنر و اخلاق سرآمد بود
همچنین علیرضا قزوه در پیامی نوشت: ذوالفقار بیتانه، نوازنده مشهور خراسان جنوبی هم در عرصه هنر و هم در عرصه اخلاق سرآمد بود.
در پیام شاعر و رییس مرکز شعر و موسیقی و سرود صدا و سیما آمده است: «استاد ذوالفقار بیتانه نوازنده مشهور خراسان جنوبی هم در عرصه هنر و هم در عرصه اخلاق سرآمد بود.
استاد بیتانه که عمری در عرصه موسیقی خدمت خالصانه کرد رفتنش هم با ایثار و جان بخشی همراه بود.استاد بیتانه در شب شهادت مولایش علی (ع) به زندگی چند تن دیگر جان بخشید و اخلاق را به معنای کامل کلمه معنا کرد.
درگذشت این هنرمند برجسته و اسوه اخلاق را به جامعه هنری خراسان جنوبی،یاران و شاگردان و به ویژه خانواده داغدارش تسلیت می‌گویم.»
ذوالفقار بیتانه از هنرمندان موسیقی شهرستان فردوس بود که بر اثر تصادف از چند روز پیش در بخش آی سی یو بیمارستان شهید چمران فردوس بستری بود و در ۱۳ فروردین بدرود حیات گفت. وی از سوی کمیته ثبت ملی میراث فرهنگی ناملموس در فهرست هنرمندان حامل میراث فرهنگی در فهرست گنجینه‌های زنده بشری قرار گرفته بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *