9:55

‎‎وقتی دو مرد مهم زندگی شما در سنی غم‌انگیز می ‌میرند، چگونه زنده می‌مانید؟ دختر قهرمان هنرهای رزمی، بروس لی، توضیح می‌دهد که چه چیزی او را نگه داشته است و وی چگونه میراث خانواده را حفظ می‌کند.
‎به گزارش ایرنا، شانون لی با شادی در حال بازگویی زمانی است که به یک خلوتگاه تاریک در اورگان رفت. به مدت چهار روز، او در یک کابین زیرزمینی در جنگل ماند، آنقدر تاریک که دستان خود را نمی‌دید. اکثر مردم این را وحشتناک می‌دانند. او می‌گوید، اما برای لی، این آزادی بخش بود. تنها چیزی که دارید افکار و احساساتتان است و شروع به جوشیدن می‌کنند. بنابراین می‌توانید به چیزهای زیادی نگاه کنید و ممکن است ناراحت کننده باشد. خیلی پرانرژی بیرون آمدم.»


‎دختر ۵۴ ساله بروس لی، نماد هنرهای رزمی آمریکایی هنگ‌کنگ، همیشه یک روحیه‌ای مقاوم داشته است. مرگ پدرش، زمانی که او چهار ساله و پدر ۳۲ ساله بود، و سپس مرگ ۲۰ سال بعد برادر بزرگترش، براندون، ۲۸ ساله، او را به این آدم فعلی تبدیل کرده است. او در طی یک تماس ویدیویی از دفترش در لس آنجلس، خود را «جستجوگر» توصیف می‌کند که همیشه به مسیرهای مختلف برای «شفا» علاقه داشته است. او از پدرش الهام گرفت و دائما افکار و احساسات خود را در مورد زندگی و کار در مجموعه‌ای از دفترچه‌ها یادداشت می‌کرد.
‎کتاب جدید او، در فرآیند خودم، نامه‌ها، عکس‌ها، نقاشی‌ها و شعرهایی از بروس را گرد هم می‌آورد که همگی «عمق چالش‌هایی که او با آن روبرو بود، عمق دستاوردهای او» را نشان می‌دهد. این شامل مقالات و مصاحبه‌هایی با برخی از دوستان و طرفداران مشهور او، از جمله جکی چان، آنگ لی و ستاره بسکتبال و همبازی سابق کریم عبدالجبار است. لی می‌خواهد مردم ببینند که پدرش بیشتر از یک کونگ فو کار بوده است. او می‌گوید بروس «متفکری عمیق، فردی بسیار قبل‌گرا و آینده‌نگر» بود.
‎
بروس یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین رزمی کاران تاریخ است. او بر نژادپرستی گسترده در صنعت سرگرمی غلبه کرد و به اولین سوپراستار آسیایی در هالیوود تبدیل شد، و سخت با کلیشه‌های روی پرده مبارزه کرد و از قبول هر قسمتی که نژادپرستانه می‌دانست خودداری می‌کرد.


‎او که از فقدان نقش‌های خوب در ایالات متحده ناامید شده بود، به هنگ کنگ رفت و «رئیس بزرگ»، «مشت خشم» و «راه اژدها» را ساخت که همه در گیشه موفق شدند. او در سال ۱۹۷۳، به طرز غم‌انگیزی، درست شش روز قبل از انتشار «اژدها وارد می‌شود»، که به یک شکست جهانی تبدیل شد، درگذشت. علت مرگ اِدِم مغزی ناشی از واکنش آلرژیک به داروی سردرد بود.
‎خاطرات لی از پدرش تا حدی مبهم است. چیزی که او بیش از همه به یاد دارد انرژی اوست. او می‌توانست واقعاً پویا بازی کند. او کمی سختگیر بود. حس با او بودن، روشنایی آن، گرما را به یاد دارم. عشق خیلی قوی است.» او خاطرات روشنی از مراسم تشییع جنازه بروس در هنگ کنگ دارد که هزاران نفر در خیابان‌ها صف آرایی کردند. «این چنین تماشایی بود. من فقط این حالت از هم گسیختگی و شوک را به یاد می‌آورم که شما در کل این صفوف کشیده می‌شوید.»لی از ۳۰ سالگی نگهبان میراث پدرش بوده است و بنیاد بروس لی را به همراه مادرش لیندا تاسیس کرد. لیندا دانشجوی هنرهای رزمی بروس لی در دانشگاه واشنگتن بود.پس از مرگ او، تئوری‌های توطئه متعددی منتشر شد: اینکه او توسط یک معشوقه حسود مسموم شده است، توسط اعضای سه‌گانه ترور شده یا بیش از حد مواد مخدر مصرف کرده است.
‎لی می‌گوید: تئوری‌ها از عظمت زندگی او سخن می‌گویند. «وقتی بچه بودم، گاهی اوقات وقتی مردم می‌گفتند او توسط نینجاها یا «لمس مرگ» [یک تکنیک هنرهای رزمی] یا گروه‌های رقیب کشته شده، آزارده می‌شدم. اما حالا به آن نگاه می‌کنم و می‌گذرم: او یک جنگجو بود و هیچ‌کس فکر نمی‌کند که چنین کسی فقط باید برود.»
‎شانون دختر بروس لی اجتماعی، متفکر و اهل معاشرت است اما نسبت به پدر و برادر بزرگ‌ترش محتاط‌تر بود. او در جنوب کالیفرنیا با برادرش براندون که چهار سال از او بزرگتر بود بزرگ شد. لی در کودکی تخیلات را دوست داشت و با خودش حرف می‌زد. کمی بزرگتر که شدم، داستان نوشتم.»
‎لی به برادرش نزدیک بود و او را یک توپ بزرگ و پرهیاهو از انرژی” توصیف می‌کند. دوست داشت با او شوخی کند. او شکنجه گر من بود. اما در شرایط خاص، او محافظ من هم بود. اگر کسی با من بد رفتار می‌کرد، وارد عمل می‌شد.» او بازیگر شد اما ابتدا از دستیاری فیلم آتش سریع در سال ۱۹۹۲ کارش را شروع کرد. او من را نصیحت می‌کرد.
‎شانون لی دنبال هنر موسیقی را گرفت اما بعد متوجه شد که باید دنبال پدر و برادرش برود. زمانی که در اوایل ۲۰ سالگی بود، در یک فیلم زندگی‌نامه‌ای از زندگی پدرش، اژدها: داستان بروس لی در سال ۱۹۹۳، به عنوان خواننده ای بود که در یک مهمانی کالیفرنیا دریمین را اجرا می کرد. در واقع یک جورایی شیرین بود، زیرا در آن صحنه، مادرم به پدرم می گوید که من را باردار است.
‎او تمرین هنرهای رزمی را در ۲۰ سالگی به عنوان راهی برای احساس نزدیکی به پدرش آغاز کرد. بروس سبک وینگ چون را مطالعه کرد و در ادامه روش خود را در هنرهای رزمی ابداع کرد که به نام جیت کان دو معروف است. لی می‌گوید: «او هنر خود را خلق کرد. اما وقتی بازیگر شد، احساس می‌کرد تحت فشار قرار می‌گیرد تا به اندازه پدرش عمل کند. لی عمدتاً در فیلم‌های اکشن ایفای نقش می‌کرد. شانون مانند پدرش اولین نقش اصلی خود را در یک محصول هنگ کنگ، تریلر هنرهای رزمی Enter the Eagles ورود عقاب‌ها به دست آورد.
‎او می‌گوید: «من هرگز مانند پدرم رزمی‌کار نبودم. «افراد بسیار کمی هستند که چنین هستند. خیلی سخت بود چون مردم توقع‌شان بالا بود. آنها فقط می‌خواستند من را برای انجام کارهای اکشن هنرهای رزمی استخدام کنند و می خواستند من واقعاً خوب باشم. دختر بروس لی اما نتوانست به حرفه جدید خود متعهد شود زیرا درست زمانی که شروع به کار کرد، برادرش در یک سانحه غم‌انگیز در صحنه فیلمبرداری کلاغ جان باخت. پس از ایفای نقش در Legacy of Rage و Showdown در Little Tokyo، براندون که از ظاهر خوب و استعداد طبیعی پدرش برای هنرهای رزمی برخوردار بود، در آستانه ستاره شدن بود که به طور تصادفی توسط یک اسلحه همبازی‌اش مایکل ماسی در حین فیلمبرداری، در سال ۱۹۹۳ مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.
‎زمان حادثه مادر لی زنگ زد و به او گفت که براندون مجروح شده است. او با هواپیما از محل زندگی‌اش نیواورلئان، به ویلمینگتون، کارولینای شمالی، جایی که فیلم کلاغ در حال فیلمبرداری بود، رفت. او می‌گوید: «وقتی در هواپیما بودیم، حس کردم که او مرده است… براندون در کنار پدرش بروس لی در قبرستان لیک ویو در سیاتل، واشنگتن به خاک سپرده شد.
‎شانون دلش شکست. او با برادرش نقشه‌های بزرگی داشت. او پس از نامزدی با الیزا هاتون، از او خواسته بود تا ساقدوش عروسی او باشد. لی قصد داشت برای ادامه بازیگری به لس آنجلس، جایی که در آن زندگی می‌کرد، برود. ما هر دو واقعا مشتاقانه منتظر بودیم که بتوانیم زمانی را با هم بگذرانیم.پس از مرگ برادر، شانون در افسردگی عمیق فرو رفت. من در حال تقلا بودم و درد زیادی داشتم. در ذهنم، بارها و بارها در یک تکرار بی صدا به خودم می گفتم: «من نمیتونم اینجوری زندگی کنم این درد خیلی زیاده. چگونه می‌توانم آن را متوقف کنم؟» دفترهای خاطرات پدرش در جعبه‌ها انباشته شده بود و در کمدهای بایگانی در اطراف خانه پر شده بود. او فقط زمانی شروع به خواندن آنها کرد که براندون فوت کرد.
‎نقل قول مورد علاقه من این بود: داروی رنجم از همان ابتدا در وجودم بود، اما آن را مصرف نکردم.” فقط به سینه‌ام زد. به من گفت: تنها کسی که می تواند این را برای تو حل کند، تو هستی. این آگاهی جدید به روش‌های غیرمنتظره‌ای کمکم کرد. من تازه فهمیدم که بیشتر عمرم دچار افسردگی خفیف بودم و آن را نمی‌دانستم.
‎مرگ هالینا هاچینز، فیلمبردار سینما، که در اثر حادثه شلیک گلوله از هفت تیر الک بالدوین بازیگر سر صحنه فیلم Rust در سال ۲۰۲۱، خاطرات بدی را از مرگ برادرش زنده کرد. لی می گوید: «شرایط بسیار مشابه است. واقعا باعث می‌شود که بروید، چرا ساختن یک فیلم مهم‌تر از زندگی یک نفر است؟» ماه گذشته، هانا گوتیرز-رید، زره پوش روست، به قتل غیرعمد مجرم شناخته شد. بالدوین همچنین به قتل غیر عمد متهم شده است که در آن خود را بی گناه دانسته است و در ماه جولای محاکمه خواهد شد.
‎لی از کمپین ممنوعیت استفاده از اسلحه واقعی در مجموعه فیلم‌ها حمایت می‌کند. من فکر می‌کنم که این غیرمنطقی نیست. اما اگر نمی‌خواهید این کار را انجام دهید، فکر می‌کنم باید قوانین و اقدامات ایمنی بهتری نسبت به آنچه در حال حاضر وجود دارد، وضع کنید.» دلیل مرگ براندون سهل انگاری شناخته شد.
‎سی سال پس از اکران فیلم، کلاغ در حال تولید مجدد است که اواخر امسال با بازی بازیگر سوئدی بیل اسکارسگارد و موسیقیدان FKA twigs منتشر می‌شود. شانون لی اولین تصاویر را از اسکارسگارد با خالکوبی زیاد در نقش اریک درون دیده است. «احساس می‌کنم هیچ کس هرگز جایگزین برادرم در آن نقش نخواهد شد. او این شخصیت را به زیبایی تجسم بخشید. کارکتر قهرمان فیلم یک شخصیت دوست داشتنی است، بنابراین می‌دانم که چرا آنها به ساختن آن ادامه می دهند. اما فکر می‌کنم عملکرد برادرم همیشه بهترین و ماندگار خواهد بود.»
‎
او می گوید از دست دادن یک پدر و سپس یک برادر جوان ویرانگر بود. غیبت آنها در زندگی دیوانه کننده است. شاید اگر شما به جای من بودید نمی‌توانستید ادامه دهید. اما لحظاتی وجود دارد که به شما می‌گوید: “کاش آن شخص اینجا بود. دیگر مفید نیست. اول از همه، هرگز چنین نخواهد شد. من باید با آنچه هست کنار بیایم نه آنچه می‌توانست باشد. اما، می‌دانید، پردازش همه اینها کار زندگی است.»
‎او چند ماه پس از مرگ براندون به لس آنجلس نقل مکان کرد و به حرفه بازیگری روی آورد، اما دلش با آن نبود در نهایت، تصمیم گرفت که سینما را ترک کند. او می‌گوید: «این دوران واقعا شکنجه‌ای در زندگی من بود. من در غم و اندوه عمیق برادرم بودم. من واقعا نتوانستم آنطور که اکنون می‌توانم برای آن ظاهر شوم. من به خودم خیلی سخت گرفتم.»
‎لی در آن زمان شکننده‌تر از آن بود که بتواند از پس مشکلات بی‌شمار ناشی از بازیگری برآید. “اگر در شرایط خوبی نباشید، می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. او همچنین در فکر تشکیل خانواده با همسرش، ایان کیسلر، وکیل بود که در سال ۱۹۹۴ در دانشگاه با او ازدواج کرد. این زوج یک دختر ۲۱ ساله به نام رن دارند.
‎او اخیرا پس از ۲۱ سال به بازیگری بازگشت، در جنگجو، درام جنایی هنرهای رزمی به رهبری آسیایی شامل یک فیلم‌نامه هشت صفحه‌ای که توسط بروس لی فقید نوشته شده است. لی تهیه کننده اجرایی سریال است و در نقش یک مادر غمگین ظاهر شد. این اعصاب خردکن بود، اما من واقعا آن را دوست داشتم. او هیچ پروژه بازیگری دیگری در دست ساخت ندارد، اما بازگشت خود را یک موهبت می‌نامد.
‎بروس لی یک چهره ماندگار در فرهنگ عامه باقی مانده است. کوئنتین تارانتینو به دلیل نمایش صحنه مبارزه با ستاره هنرهای رزمی در فیلم ۲۰۱۹ خود روزی روزگاری … در هالیوود مورد انتقاد قرار گرفت، که در آن بروس را به عنوان یک جنگجوی مغرور و نالایق به تصویر کشید. شانون لی، تارانتینو را به خاطر ترسیم تصویر نادرست پدرش بمورد انتقاد شدید قرار داد: «من نمی‌خواهم بیش از این در مورد آن صحبت کنم. هر وقت در مورد آن صحبت می‌کنم نامه‌های نفرت انگیزی از طرفداران او دریافت می‌کنم.
‎شانون دختر بروس لی اعتراف می‌کند که بودن مثل پدر و برادرش بسیار دشوار است، اما لی از فرصتی برای ابراز عشقی که به خانواده‌اش دارد سپاسگزار است. «مرگ برای من معلم بسیار ارزشمندی بوده است. زندگی کردن را به من آموخت وقتی کسی که دوستش دارید می‌میرد، با مفهوم مرگ و میر مواجه می‌شوید و مجبور می‌شوید یاد بگیرید که چگونه رها شوید. زیرا اگر سعی کنید خیلی محکم بچسبید، زندگی شما را نابود خواهد کرد. درس سختی است و رسیدن به آن به زمان زیادی نیاز دارد. اما در نهایت به آنجا خواهید رسید.»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *