14:16

بانی‌فیلم: امروز و با انتشار ویدیویی که بخشی از گفت‌وگوی محمدحسن شانه‌ساززاده مؤسس شاتل و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره نماوا با یکی از رسانه‌های مجازی‌ست، موجی از واکنش‌های مثبت و منفی در جامعه سینمایی به وجود آمد.
شانه‌ساززاده در خلال حرف‌هایش، ارجاعاتی هم به مسئله پایبند نبودن هنرمندان طرف قرارداد با پلتفرم نماآوا به مسئله اخلاقیات داد و از این موضوع به شدت انتقاد کرد.
پس از انتشار این ویدیو، اولین کسی که بر خودش لازم دانست در مقام دفاع از هنرمندانی برآید که مدیر شاتل، آنها را بی‌اخلاق خوانده بود، همایون اسعدیان است؛ او ضمن رد موارد ادعایی شانه‌ساززاده، حرف‌هایی که او مطرح کرده، زیبنده شخص گوینده دانسته و از جامعه هنری در این موضوع اعلام برائت کرده است.
مؤسس شاتل در بخشی از حرف‌هایش به حاکمیت پول در جامعه سینمایی و عدم تعهد کسانی که با نماآوا قرارداد تولید داشتند، اشاره کرده و گفته بود:
بازیگرها و تهیه‌کننده‌ها خیلی بی‌اخلاقند، نه به قرارداد متعهدند نه به حرفشان متعهدند. اسم خودشان را هم گذاشته‌اند هنرمند.
او در بخش دیگری گفته: اول و آخرش پول‌ است؛ شما پول بده هنرمندان هرکاری می‌کنند!
شانه‌ساززاده همچنین در مورد بودجه سریال‌های تولید در این پلتفرم به آمار و‌ارقام نجومی اشاره کرده است. او به دیجیاتو گفته است: ۲۰۰۰میلیارد تومان روی نماوا سرمایه گذاری کرده‌ایم. هر قسمت یک سریال معمولی ۳میلیارد و هر قسمت سریال سووشون ۸میلیارد شده. بی‌اخلاق‌تر و بی‌تعهدتر از بازیگران و هنرمندان ندیده‌ام! پول بده هرکاری می کنند!
حرف‌ها و ادعاهای مطرح شده توسط محمدحسن شانه‌ساززاده باید محدود به برخی از کسانی می‌شد که طرف قرارداد با نماآوا بوده‌اند؛ کسانی که ضمن رعایت نکردن اصول اخلاقی و ‌‌حرفه‌ای، جامعه سینمایی و‌ هنری را در مظان انواع توهین‌ها از قبیل اتهام‌ بی‌اخلاقی و بی‌تعهدی قرار داده‌اند.
مسلم است جامعه هنری باید نسبت به اعاده حیثیت حرفه‌ای خود وارد شود؛ تا ضمن دفاع از هویت اخلاقمند جامعه هنری، با برخی از کسانی که مروج بی‌اخلاقی و آسیب زننده به هویت و جایگاه هنرمندان هستند، برخوردهای بازدارنده کند.
از باب تذکر باید بپذیریم که تا کنون اهرم‌های نظارت حرفه‌ای اصناف و جامعه صنفی، در کاهش روند حضور افراد بی‌اخلاق، عملکرد مناسبی نداشته است؛ این اهمال نهادهای صنفی، بعضاً  فضا را برای ورود نامربوط برخی  سازمان‌ها و ارگان‌هایی باز می‌کند که از اساس به دنبال گرفتن بهانه و برخورد قهری با جامعه فرهنگی و هنری ایران هستند.
بی تردید صالح‌ترین نهادی که می‌تواند در باب مسایلی از این دست اظهارنظر نموده و حکم صادر کند، نهادهای صنفی هستند که ضمن تجزیه و تحلیل موارد و بدون اظهارنظرهای شتابزده، باید نقش خود را در بررسی و به نتیجه رساندن چنین زمینه‌های به خوبی ایفا کند.
به هرحال به نظر می‌آید در روزهای آینده با حجم زیادی از واکنش‌ها را از سوی فعالان هنری روبرو خواهیم شد که در باب حرف‌های مدیرعامل شاتل در مقام پاسخگویی قرار خواهند گرفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *