14:29

بانی‌فیلم: عظمت بناهای تاریخی پرسپولیس که پس از گذشت بیش از ۲۵۵۰سال هنوز نشانه‌هایی از دوران شکوه ایران باستانی را نمایان می‌سازد، جذابیت تصویری فراوانی برای هنرمندان عکاس نیز دارد.
سازمان یونسکو در سال ۱۹۷۹مجموعه پرسپولیس را در فهرست میراث جهانی قرار داد.
سایت astronomybasics با انتخاب هشت عکس تماشایی از محوطه پرسپولیس، به تاریخ پرشکوه کشورمان پرداخته است.


این سایت با انتخاب تیتر: «پرسپولیس نگاهی به شکوه باستانی ایران می‌اندازد» در ادامه گزارش خود نوشته:
پرسپولیس یک شگفتی باستان‌شناسی است که پنجره‌ای جذاب به سوی بزرگمهری باستانی ایران می‌گشاید.
پرسپولیس به عنوان یک شاهکار معماری، ظرافت هنری و ثروت فرهنگی امپراتوری پارس به حساب می‌آید.

پرسپولیس در زمان حکومت داریوش بزرگ در قرن ششم پیش از میلاد ساخته شد و به عنوان پایتختی برای برگزاری مراسم رسمی امپراتوری هخامنشی که از قدرتمندترین و گسترده‌ترین امپراتوری‌های دنیا در آن زمان بود مورد استفاده قرار می‌گرفت. این شهر با دقت طراحی شده و در طول چند نسل با همان دقت ساخته شد که نشان دهنده تجلی و اعتبار پادشاهان پارس است.

پرسپولیس نه تنها نماد یک قدرت بزرگ سیاسی بود، بلکه مرکزی برای تبادل فرهنگی نیز به شمار می‌رفت. دانشمندان، هنرمندان و صنعتگران از مناطق مختلف امپراتوری ایران، در پرسپولیس گرد می‌آمدند تا به غتای فرهنگی و هنری این شهر کمک کنند.

نقوش، مجسمه‌ها و نقاشی‌هایی که در آثار باستانی پیدا شده‌اند، صحنه‌هایی از زندگی روزمره مردم، آیین‌های مذهبی و داستان‌های افسانه‌ای را به تصویر می‌کشند و بینش‌های ارزشمندی درباره باورها و رسوم آن زمان ارائه می‌دهند.
با توجه به ارزش جهانی برجسته‌ پرسپولیس، این شهر تاریخی در سال ۱۹۷۹به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی و ثبت شد. تلاش‌هایی برای حفظ و بازسازی این منطقه صورت گرفته است تا نسل‌های آینده بتوانند از شکوه آن شگفت‌زده شوند و درک عمیق‌تری از تاریخ و میراث باستانی ایران به دست آورند.

تماشای پرسپولیس یک تجربه جذاب است که بازدیدکنندگان را به دورانی از شکوه و عظمت ایران می‌برد. این مکان به عنوان یادآوری از میراث دوام‌دار امپراتوری پارس و دستاوردهای قابل توجه مردم آن عمل می‌کند.
پرسپولیس به عنوان یک گنجینه فرهنگی شناخته می‌شود و ما را به سپاسگزاری از زیبایی‌های گذشته و تأمل در ارتباطات تمدن‌ها در طول تاریخ دعوت می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *