9:56

بازیگر نقش سورچی در نمایش «اسب قاتلین» گفت: تفکیک هنرمندان تئاتر شهرستان‌ها از تهران اقدامی نامناسب است چراکه همه هنرمندان سلول‌هایی هستند که بدنه تئاتر کشور را تشکیل می‌دهند و فقط به واسطه تفاوت جغرافیایی هر کدام در جایی از این سرزمین روی صحنه می‌روند و این تفاوت جغرافیایی نباید موجب تفکیک هنرمندان تئاتر شود.
‎نمایش «اسب قاتلین» از ۱۹ فروردین ساعت ۱۹ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است. امید رهبر هنرمند شیرازی که سال‌ها است فعالیت هنری اش را در تهران دنبال می‌کند، این روزها در نمایش «اسب قاتلین» نقش سورچی را بازی می‌کند.
‎او که برای بازی در این نمایش رتبه نخست بازیگری جشنواره تئاتر مناطق را هم کسب کرده‌است، در گفت‌وگو با ایرنا، درباره حضورش در این اثر گفت: سورچی در این نمایش دانای کل است و به تحلیل من بسیار پیش‌برنده است، او یک سری آدم‌ها را به سمت آن چیزی که برایشان مقدر شده می‌برد و وقتی تقدیرشان که همان مرگ است اتفاق افتاد، آن‌ها را به سوی گورهایشان باز می‌گرداند.
‎رهبر افزود: در ابتدا قرار بود نقش دیگری را در این نمایش بازی کنم ولی چون از گروه دور بودم امکانش میسر نشد، تا اینکه ۱۲ روز قبل از اجرای جشنواره مناطق، برای بازیگر نقش سورچی مشکلی پیش آمد و من به دلیل عرقی که به شیراز و محمد هاشم زاده و گروه این نمایش دارم، پذیرفتم که به گروه اضافه شوم، به همین دلیل فرصت کمی برای تحلیل نقش داشتم و تصمیم گرفتم سورچی را آن‌طور که خودم می‌فهمم بسازم نه آن سورچی که در نمایش نوشته شده‌است.
وی خود را در اجرای این نقش موفق دانست و گفت: خیلی خوشحالم که فرصت اجرای این نقش را پیدا کردم و یکی از نمایش‌هایی است که من به عنوان بازیگر روی آن مدعی هستم. البته از تاثیر درست و به جای گریم هم نباید غافل شویم که خیلی به کاراکتر من کمک کرد و بازی بدن و صدا سازی که انجام دادم روی گریمم نشست.
‎این هنرمند در ادامه با اشاره به دریافت جایزه گروهی بازیگری نمایش «اسب قاتلین» از چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، افزود: نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که جایزه فردی فجر خیلی در کارنامه کاری هر هنرمندی موثر است ولی این جایزه گروهی ارزش جایگاهی و معنوی‌اش خیلی بیشتر است و انصافاً هم به حق بود، چون در نمایش «اسب قاتلین» واقعا نمی‌شود گفت کدام بازیگر از دیگران بهتر است و یا حتی بازیگرها از گروه فرم بهتر هستند.
‎به لحاظ اجرایی، استعداد و توانایی هیچ تفاوتی بین هنرمندان پایتخت با شهرهای دیگر وجود ندارد
‎او تفکیک گروه‌های تئاتر شهرستان‌ها را از تهران اقدامی نامناسب دانست و تصریح کرد: این جداسازی باید از بین برود، تئاتر یک موضوع ملی و کشوری است؛ همه ما سلول‌هایی هستیم که بدنه تئاتر کشور را تشکیل می‌دهیم و فقط به واسطه تفاوت جغرافیایی هر کدام در جایی از این سرزمین روی صحنه می‌رویم و این تفاوت جغرافیایی نباید موجب تفکیک هنرمندان تئاتر شود.
‎رهبر ادامه داد: به لحاظ اجرایی، استعداد و توانایی، هیچ تفاوتی بین هنرمندان پایتخت با شهرهای دیگر وجود ندارد، تنها تفاوت موجود، کمبود امکانات در خارج از تهران است که حتی همان هم موجب بالا رفتن توان و خلاقیت هنرمندان شده است.
‎او افزود: تنها برای استفاده از امکانات بهتر است که هنرمندان سایر شهرها برای حضور در صحنه نمایش به تهران می‌آیند، من خودم در واقع لژیونر هستم که زندگی مرفه و آرامم را در شهر خودم رها کردم و به دنبال موفقیت به تهران مهاجرت کردم و سختی های بسیار زیادی کشیدم تا بتوانم جایگاهم را پیدا کنم، ولی باز هم گاهی بی مهری میبینم؛ به عنوان مثال سال ۱۴۰۲ بعضی از سایت ها دوستانی را به عنوان بازیگر پرکار سال معرفی کرده بودند؛ درحالی که در آن سال من ۱۰ اجرای عموم و دو رتبه نخست بازیگری داشتم و دیده نشدنم کمی نامنصفانه بود.
این هنرمند با بیان اینکه اجرای نمایش و زیست در دنیای هنر تئاتر تهران؛ گروه‌ها را حرفه‌ای‌تر می‌کند و می‌تواند برایشان سکوی پرتابی باشد، گفت: نمایش «اسب قاتلین» خداراشکر مورد استقبال تماشاگران قرار گرفته و بازخوردهای خوبی داشته‌است ولی شاید برای گروه های دیگری که از شهرهای مختلف می‌آیند این اتفاق نیفتد به همین دلیل؛ کاش سازمان‌های مربوطه امکانات خاصی برای حمایت تبلیغاتی از این گروه‌ها ایجاد می‌کردند که بهتر دیده شوند و وقتی که اجرایشان به پایان می‌رسد با حال خوب به خانه برگردند و رغبت داشته باشند که باز هم آثار با کیفیت تولید کنند و سختی‌ها را به جان بخرند و بیایند در تهران هنرشان را ارائه کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *