18:08

پاریس- محمد حقیقت

هشتادمین دوره جشنواره ونیز در را ه است و ساعت یازده صبح روز ۲۵ ژوییه، کنفرانس مطبوعاتی بخش رسمی جشنواره ونیز برپا خواهد شد.
برای نخستین بار، به جز نمایندگان رسانه‌های جهانی حاضر در این کنفرانس، علاقمندان نیز می‌توانند به شکل آنلاین در کنفرانس مطبوعاتی جشنواره ونیز شرکت کنند.
آقای البرتو باربرا رییس فستیوال ونیز، فیلم‌های انتخاب شده برای بخش‌های «مسابقه» و «افق‌ها» (که به شکل مسابقه‌ای هم هست) و دیکر بخش‌های دوره هشتادم این جشنواره را اعلام خواهد کرد.
«شیر طلایی» مهم‌ترین جایزه این قدیمی‌ترین جشنواره جهان است که افتخاری بزرگ برای برنده آن به همراه می آورد.
همچنین نشان شیر، که به همت و گفته آقای باربرا، مدیر برجسته ونیز، نشان‌دهنده آن است این جشنواره با انرژی مثل شیر، سرپا ایستاده!
به همین مناسبت نگاه کوتاهی به با اهمیت‌ترین فیلم‌هایی که تا کنون موفق شده‌اند تا جایزه «شیر طلا» را به دست آورده‌اند داشته باشیم:
فهرست برندگان:
«مانون» (هانری ژرژ کلوزو ۱۹۴۹)، «راشومون» (اکیرا کروساوا ۱۹۵۱) ، «بازی‌های ممنوع» (رنه کلمان ۱۹۵۲)، «کلمات» (کارل درایر ۱۹۵۵)، «ژنرال دلاروور» (روبرتو روسلینی ۱۹۵۹)، «سال گذشته در مارین باد» (آلن رنه. ۱۹۶۱)، «صحرای سرخ» (آنتونیونی ۱۹۶۴)، «ساندا» (لوچینیو ویسکونتی ۱۹۶۵)، «نبرد الجزایر» (جیلو پونتو کروو ۱۹۶۶)، «زیبای روز» (لوییس بونویل ۱۹۶۷)، «موقعیت چیزها» (ویم وندرس ۱۹۸۲)، «نام کوچک کارمن» (ژان لوک گدار۱۹۸۳)، «اشعه سبز» (اریک رومر ۱۹۸۶)، «شهر دردها» (هوشیاشین ۱۹۸۸)، «هانابی» (تاکشی کیتانو ۱۹۹۷)، «دایره»( جعفر پناهی ۲۰۰۰)،«بازگشت» (اندره زیاگنستف ۲۰۰۳)، «طبیعت بیجان» (جیا زانکه ۲۰۰۶)، «کبوتری روی شاخته درختی…» (روی اندرسون ۲۰۱۴)، «روما» (آلفونسو کوارون ۲۰۱۸ )، «جوکر» ( تاد فیلیپس ۲۰۱۹) و….
برنده شیر طلای هشتادمین دوره ونیز در روز نهم سپتامبر امسال، مشخص خواهد شد.
فعلا باید منتظر معرفی فیلم‌های بخش مسابقه بود تا با مشخص شدن فهرست فیلم‌ها، گمانه‌زنی‌ها هم برای فیلم برنده شیر طلا آغاز شود!
لازم به یادآوری است که سینمای ایران هم در طی سال‌های قبل و بعد از انقلاب حضور پررنگی در بخش‌های گوناگون ونیز داشته‌ و جوایز گوناگونی هم به دست آورده که شرح آن طولانی است…!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *