17:39

یادداشت / شاهپور محمدی*
در مصاحبه اخیر مسول سازمان سینمایی با شبکه یک تلویزیون به این نکته تاکید گردید که هیات مدیره خانه اصناف سینما بجای بیانیه نویسی به امور رفاهی و مشکلات سینماگران بپردازد و…
قبلا نیز مسول سازمان سینمایی اعلام کرده بودند که خانه سینما در مورد وضعیت رفاهی و معیشت سینماگران طرح و برنامه ارایه دهند تا آن را پیگیری کنند… و موارد مشابه دیگری که مسول سازمان سینمایی کشور‌، اینگونه کم کاری‌ها را از ناحیه خانه سینما عنوان می‌نمایند… حال سوالی که با این صحبت ها مطرح میشود اینکه اگر مدیر سازمان سینمایی به این نتیجه رسیده اند که ضعف و تعلل و کم کاری مدیریت خانه سینما مانع حل مشکلات رفاهی سینماگران میشود ، چرا خود راسا پیشقدم خدمت به سینماگران نمی‌شوند؟
به فرض همگان پذیرفتند که خانه سینما به وظایف خود در این زمینه‌هایی که اعلام می‌نمایید عامل نیست‌، حال آقای رییس بفرمایید که چرا خود به اتفاق همکاران تان آستین بالا نمی‌زنید تا بطور مستقیم مشکلات سینماگران را حل کنید؟ آیا کم کاری دیگران دلیل بر بی تفاوتی شما میتواند باشد‌؟ اگر کسی بخواهد یک حرکت خیرخواهانه‌ای انجام دهد به امید دیگران باید بنشیند؟
مگر وظیفه رسیدگی به زندگی و فعالیت هنرمندان سینمای این کشور با سازمان سینمایی نیست‌؟ پس چرا خود در این زمینه حرکتی انجام نمی‌دهید‌؟ چرا کم کاری های خود را گردن دیگران می اندازید‌؟ می‌فرمایید هیات مدیره خانه سینما باید مشکلات رفاهی سینماگران را در قالب طرح و برنامه از ما درخواست کند تا آن را پیگیری کنیم‌. بله فرمایش درستی است‌. اما آمدیم و تا هزار سال آینده هیات مدیره خانه سینما چنین طرح و برنامه‌ای را خدمت جنابعالی ارایه ندادند‌، آیا قرار است بنشینید و فقط حرف و سخنرانی و مصاحبه تحویل اصحاب سینما بدهید‌؟
آیا عده‌ای در مقابل مجلس و وزارت ارشاد باید چادر بزنند تا شما باورتان شود که با این هزینه‌های سرسام‌آور زندگی ، نمی‌توانند ودیعه مسکن اجاره خانه خود را تامین نمایند و شأن و اعتبار فرهنگی شأن در جامعه به شدت دچار مخاطره است ؟ یا قرار است به ایشان بفرمایید که فعلا چادر و الونگ تهیه کنند چون قرار است در ۵ سال اینده برایشان مسکن بسازید ؟ خنده دار نیست ؟
فرض کنید خانه سینمایی در کار نیست و هیات مدیره ای هم در کار نیست و به کل این خانه تعطیل است و آن کسانی هم که قبلا در ان خانه را گل گرفته اند ، هم اکنون نیز چنین امری را تکرار نموده اند ، آیا قرار بود باز هم با اینگونه مصاحبه ها از مسولیت خود شانه خالی کنید‌؟ چرا حرکتی انجام نمی‌دهید و به دنبال متهم و مقصر می‌گردید؟ لطف کنید و حداقل یکبار با شهامت کامل بفرمایید تا کی قرار است کار اساسی در ارتباط با اقتصاد سینماگران اعم از تشکیل تعاونی رفاهی و غیره که بارها در رسانه ها اعلام گردیده، انجام ندهید و به امید دیگران بنشینید؟ اگر قرار است دیگران کاری کنند‌، بفرمایبد شما خود قرار است چه کار مهمی انجام دهید‌؟ سال گذشته وزیر ارشاد به صورت پیاپی قول برخی حمایتها را دادند و عملی نشد و بی‌اعتمادی ایجاد شد‌.
بفرمایید حداقل بدانیم چرا عملی نشد، آیا شما از آقای وزیر پیگیری کردید؟ اگر پیگیری کردید چرا نتیجه آن را گزارش ندادید‌؟ لابد برای این موضوع هم خانه سینما مقصر بود!
برادر گرامی ، حتما می‌دانید اهل کار و کمک و فعالیت به امید این و آن نمی‌نشیند ، خودش آستین بالا میزند و حرکت و عمل میکند. اگر هم با موانعی مواجه هستید ، در مورد آن شفاف سازی کنید تا همگان مطلع شوند که شما مرد عمل هستید و مشکل جای دیگری است. به جای حرکت و شفافیت چرا مدام طفره می‌روید؟ جناب آقای خزایی مشکلات سینمای کشور‌، با حرف‌های قشنگ و توپ را در زمین دیگری انداختن حل نمی‌شود. ظاهرا فراموش کرده‌اید که وظیفه شما و همکارانتان در پشت آن میزها صرفا خدمت به خانواده سینماست و برای همین کارها از دولت حقوق و دستمزد می‌گیرید. پس منتی سر کسی ندارید . اگر کارتان را بلد نیستید آن میز را سریعا تحویل دهید ولی اگر بلدید و موانعی وجود دارد اعلام کنید تا به مدد اهالی سینما خلاهای موجود پیگیری و برطرف شوند. با این مصاحبه های توخالی سینماگران را چه فرض میکنید ؟ حداقل یکبار بپذیرید که شما هم میتوانید اشتباه کنید. خطای مدیریتی داشته باشید. حتی قولی بدهید و توان انجام آن را نداشته باشید. چرا از شفافیت واهمه دارید‌؟ دوسال است فقط حرف‌های قشنگ تحویل سینماگران می‌دهید در حالیکه مشکلات اساسی و حاد و روزمره سینماگران کماکان سرجای خودش باقی است . پس شما برای کدامین تحول چنین مسولیت سنگینی را پذیرفته‌اید‌؟ طرح بلند مدت مسکن شما به درد امروز سینماگران که با ده‌ها مشکل اقتصادی و درمان و کرایه مسکن مواجه‌اند، نمی‌خورد.
آیا در دو سال گذشته، یکبار به اتفاق وزیر ارشاد رفتید خانه سینما تا اعضای این خانه را دور خودتان جمع کنید و در یک فضای صمیمی، رو در رو با اعضای صنوف صحبت کنید و از مشکلات‌شان بپرسید؟
یا باز در این زمینه هم هیات مدیره خانه سینما مقصرند که شما اهل چنین مراودات اجتماعی نیستید‌؟
چرا باید فاصله اصحاب سینما با شما به اندازه‌ای باشد که صرفا گرفتاری‌ها از طریق اصحاب رسانه مطرح شوند‌ که بماند توجهی هم به این نقد و تذکرات نمی‌کنید!
با این روشی که شما و آقای وزیر در پیش گرفته‌اید، هر کس در جزیره خودش زندگی می‌کند و کاری به دیگری ندارد و صرفا با فعالیت های روزمره خود سرگرم است.
با چنین شیوه مدیریتی، سینما و سینماگران این کشور به جایی نخواهند رسید و روز به روز به پس رفت هم خواهند رسید‌.
اگر اهل نقد و منطق هستید‌، لازم است همین امروز در روش‌های مدیریتی خود تجدید نظر کنید که برای فردا دیر بوده و مجال جبران نیز نخواهد بود.
*مستند ساز و منتقد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *