6:23

یادداشت / جمشید پوراحمد
باید که جمله جان شوی
تا لایق جانان شوی
وقتی خاکی حاصل خیز و بدون آفت باشد… از این خاک غلامرضا تختی، محمدعلی فردین، محسن چاوشی، رسول خادم، علی دایی، هدیه تهرانی، اکرم خدابنده «قهرمان تکواندو جهان» و بسیاری دیگر سبز، بزرگ، تنومند، پایدار و ماندگار می‌شوند.
بدون هیچ تردیدی عالیجناب مولانا برای این بزرگان هنرمند‌ و ورزشکار فرموده؛ دیروز باهوش بودم و می‌خواستم دنیا را تغییر دهم… امروز خردمند شدم و در حال تغییر خویش هستم.
باید بدانیم که آیا محسن چاوشی و رسول خادم و… انسانهای درستکاری هستند؟! و یا به درستکاری و فداکاری اعتماد کردند؟
در نظم و نظام کائنات این روال گذشت، ایثار و فداکاری وام برای داشتن شناسنامه انسانیت نیست!
بلکه معنای واقعی شکوه، ذات و ریشه انسانیت است.
محسن چاوشی را با هیچ کسی نه می شود و نه باید مقایسه کرد، می توان گفت؛ محسن چاوشی مشابه ویلیام شکسپیر، پیکاسو، موتزارت و بتهوون است و آیا او از فرانک سیناترا و ماروین گی الگو و الهام گرفته؟ محسن چاوشی ستاره ای نو ظهور است که نامش جاودانه خواهد ماند، محسن چاوشی مهندس شخصیت است که از درون خود بیرون آمده.
فرصت مناسبی است که از شرایط پیش آمده بهرمند و از فاصله نجومی زیبا بینی، اندیشه و رفتار محسن چاوشی به عنوان یک انسان هنرمند، نسبت به زندگی سیطره ای بزرگ دیگر که فقط نام و نشانشان هنرمند است !
مرحوم سید علی میری« بازیگر» پشت صحنه فیلم جوانمرد نظر فردین را درخصوص دستمزدش جویا شد؟!
فردین از میری پرسید که چقدر دستمزد می گیری؟
میری گفت؛ بین ده تا پانزده هزارتومان.
فردین گفت؛ بطور متوسط سالی چند فیلم بازی می کنی؟
میری گفت؛ بین هشت تا چهارده فیلم !
فردین گفت؛ به نظر من دستمزد تو باید حداکثر پنج هزارتومان باشد و نه بیشتر ! چون تو مثل میوه های پایان شب روی چرخ میوه فروش ها هستی که به ثلث قیمت می فروشند و در مواردی مجانی هم می‌دهند.
پیش آمده بود که میری در یک ۲۴ ساعت شبانه روز در سه پروژه مختلف فیلمبرداری برای بازی حضور پیدا می‌کرد!
اعتقاد فردین که این حجم سنگین حضور میری در فیلم و دیگر هنرپیشه های مشابه را بی ارزش و بی اعتبار می کند.
امروز که صفحه تلویزیون متعلق به مهران رجبی، محمود پاک نیت، پژمان بازغی، داود میرباقری و… است!
البته در مقابل حضور سنگین پژمان جمشیدی در هایپر مارکت سینما، تلویزیون، سریال خانگی و تبلیغات قابل مقایسه نیست و متاسفانه به غیر از واقعیت انکارناپذیری که فردین به آن اشاره کرد، این مجموعه با فرموده زیبای جهان شنیده سعدی؛ بنی آدم اعضای یکدیگرند، که در آفرینش ز یک گوهرند کاملا بیگانه هستند!
و در پایان رسول خادم که در کشتی نام‌آور است و پشت حریفانی داخلی و خارجی را خاک کرده… اما عشق، مرآم و علاقه ذاتی و قلبیش در خاک نشینی و خاک خورده محرومان ایران ثروتمند است، به ویژه سیل زدگان، سیل باختگان و زلزله‌زده‌های معیشتی سیستان و بلوچستان.
رسول خادم پهلوانی مادرزاد است و خوب درک و لمس کرده… که لخت به دنیا می‌آیی و لخت از دنیا می‌روی، ضعیف آمدی و ضعیف خواهی رفت، بدون پول و ثروت آمدی و بدون ثروت خواهی رفت، اولین و آخرین حمامت یکنفر تو را خواهد شست «این زندگیه!» پس چرا زیاده خواهی، حسادت، کینه‌توزی و این همه خودخواهی «‌مهربان باشید»
محسن چاوشی و رسول خادم
اهل دیده شدن، مصاحبه و نمایش نیستید «شیر مادر حلال و دم شما گرم» در این حماسه انسانی پنهان کاری می کنید؟ که می کنید. اما زبان بادی لنگویج گویای مهربانی شماست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *