17:12

رئیس سازمان سینمایی کشور در ادامه سفر به استان آذربایجان غربی در نشستی صمیمی با فعالان عرصه سینما، مدیران سینمایی و اهالی هنر استان دیدار کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، در این نشست که بیش از سه ساعت به طول انجامید سینماگران استان به بیان دغدغه ها، مشکلات و پیشنهادات پرداختند.
بر پایه این گزارش، باقر پیران از فیلمسازان استان ضمن تشکر و قدردانی از سازمان سینمایی به خاطر اجرای سیاست تمرکززدایی از پایتخت عنوان کرد: اقای خزاعی ! شما به عنوان یک فیلمساز که از جنس خود مائید نشان دادید و ثابت کردید که صرفا، شعار نمی دهید. توجه شما به استان ها واقعی و ملموس است و این حرکت بسیار ارشمند است . با مسیری که سازمان سینمایی طی یکی دو سال اخیر در پیش گرفته با توجه به رنگین کمان فرهنگی و سینمایی که شکل می گیرد می توان به آینده سینمای ایران امیدوارتر شد.
وی در بخش دیگر از صحبت‌هایش خطاب به رئیس سازمان سینمایی درخواست کرد: بستری فراهم کنید تا من فیلمساز دست به دامن تهیه کنندگان تهرانی نشوم و موضوع تهیه کنندگی استانی را بنیان گذاری کنید.
این فیلمساز همچنین با اشاره به اینکه دستگاه های اجرایی استان‌ها و ادارات بودجه‌های فرهنگی را خرج مصارف غیرضروری می‌کنند خواستار هدایت این منابع در مجاری درست و مورد نیاز جامعه از جمله حوزه سینما شد.
یزدی از پیشکسوتان فیلمسازی استان نیز، از وضعیت سینمای آذربایجان غربی به تراژدی سینمایی استان تعبیر و خاطرنشان کرد: در دوره‌ایی بعد از تهران، قطب سینمای کشور استان آذربایجان غربی بود. فقط ۳۵ فیلم سینمایی در این استان ساخته شده، اما متاسفانه از ما بهتران تهران اجازه ندادند این روند ادامه پیدا کند .
وی با انتقاد از شیوه در اختیار گذاشتن تسهیلات بانکی در دولت‌های گذشته در حوزه فیلمسازی اضافه کرد: فیلم « بندر مه‌آلود» اولین فیلم پلیسی که ساخته شده بود طوری با من در تهران رفتار شد که عطایش را بخشیدم، حتی در ازای پرداخت اقساط، کلیه رایت فیلم را در اختیار گرفتند.
وی از محمد خزاعی خواست سیاست حمایت از هنرمندان شهرستانی را تقویت و استمرار بخشد.
نوید عزیزی مدرس، فیلمساز و عکاس ضمن استقبال و تشکر از رویکردهای حمایتی سازمان سینمایی به استان ها از فقدان رویدادهای ملی و جشنواره های بین المللی در آذربایجان غربی گلایه و تقاضا کرد: در حالیکه ارومیه چندین دوره میزبان جشنواره های متعدد بوده است، امروز هیچ جشنواره ملی و بین المللی ندارد. جشنواره فیلم خانواده می تواند در این استان احیا شود.
پورعباس از مدیران فرهنگی شهرستان سلماس از نبود امکان اکران فیلم در سلماس گزارش داد و گفت: سینما سعدی مهم ترین و جدی ترین مطالبه مردم شهرستان سلماس است .مردم سلماس انتظار دارند تا شهریور ۱۴۰۳ فعالیتش را جشن بگیرند.
یکی از هنرجویان سینما نیز، خاطرنشان کرد: بحث آموزش در استان قوت پیدا کرده و از نظر سخت افزاری در مضیقه هستیم. قطعا، همچنانکه اعلام شده، تجهیز امکانات جدید در این زمینه تحول ساز است.
احد عبادی فیلمساز با بیان اینکه راه رسیدن به سینما برای بچه های استان ها خیلی سخت شده است. افزود: از شما متشکریم که به ‌استان ها ارزش و بها می دهید.
ابراهیم سعیدی از سینماگران پیشکسوت استان در بخشی از صحبت های خود عنوان کرد: اقای خزاعی را از سال ها قبل می شناسم. فارغ از مسئولیت امروز ، او همیشه در کنار فیلمسازان بوده است. معتقدم بهترین شخص به عنوان پل ارتباطی با جامعه بزرگ سینمایی است.
وی با اشاره به سفرهای متعدد سازمان سینمایی در شهرستان های محروم اظهار کرد: قطعا این سفرها و پیگیری ها منشا خیر شده و خواهد شد. از این طریق مدیران دستگاه های اجرایی استان در متن سینما قرار گرفته اند.
سعیدی با بیان اینکه آذربایجان غربی در گذشته پایگاه مهمی برای سینمای ایران بوده و افرادی در استان تربیت شدند که امروز نام آشنا هستند افزود: این استان پتانسیل خوبی برای آموزش و فیلمسازی دارد. دولت های گذشته کمتر به این مناطق و استان های کم برخوردار توجه کرده اند . در شهرستان ها همچنان وضعیت اسفبار است. مهاباد قبلا ۲ سالن سینمای فعال داشت ولی امروز حتی یک سینما ندارد این یک مطالبه جدی است.
به گفته وی، برگزاری یک جشنواره ملی برای تقویت ارتباط سینما با مردم مورد نیاز استان است.
اکبر موحد از سینماگران و عکاسان شهرستان میاندوآب از فقدان سینما در شهرستان میاندوآب گلایه کرد و گفت: شهرستان میاندواب در گذشته با ۳۰ هزار جمعیت ۲ سینما داشته است ولی امروز این شهرستان با ۳۰۰ هزار جمعیت سینما ندارد. ما مطالبه احیای سینما را در شهرستان داریم
بهنام رضازاده از درخواست تجهیزات برای مولدسازی در استان گفت.
مهدی حیدری از دیگر سینماگران استان ضمن تشکر از راهکارهای جدیدی که رئیس سازمان سینمایی برای تمرکززدایی و احیای سینمای استانی در دستور کار قرار داده گفت: این رویکردی ارزشمند است و اگر این نگاه از سال های قبل تر شروع می شد امروز وضعیت سینمای استان این نبوده است. متاسفانه تنها راه موفقیت برای یک سینماگر شهرستانی تهران و روابط آن است ،
وی از رویکرد هدفمند سازمان سینمایی در توجه به استان ها و تقدیر از نگاه حمایتی از سینماگران استانی استقبال کرد.
مجتبی قنبری مجری طرح و کارگردان فیلم کوتاه خواهان یکپارچگی در مراکز فرهنگی استان شد و تصریح کرد: مانند سینمای کشور سینمای استان هم باید پوست اندازی شود تا اتفاقات نویی در آن بیفتد.
وی بر لزوم تربیت مدیر تولید و مجری طرح، برگزاری یک جشنواره ملی، تشکیل شورای استانی تاکید کرد.
یک فعال سینمایی اظهار داشت: دولت سیزدهم تعداد سینماها را نزدیک به دو برابر شده است و سهم استان ما از این رقم چقدر است؟
وی ادامه داد: البته امروز در یکی از شهرستان های استان یک سینما افتتاح شده و صحبت احداث پنج شهر فاقد سینما هم هست که این کافی نیست.
وی توجه به آموزش فیلمنامه نویسی و استفاده موثر از پیشکسوتان را ضروری دانشت و یادآور شد: در کنار پیشکسوتان ، فیلمسازان جوان رشد می کنند.
شیرعلی زاده فیلمساز گفت: ما هنرمندان شهرستانی را فرزندان ناتنی حساب نکنید
وی که بیش از ۴۰ فیلم کوتاه و مستند با هزینه های شخصی ساخته است افزود: برای ساخت فیلم بلند ما را به همکاری با تهیه کنندگان تهرانی منوط نسازید و این ظرفیت تولید را در استان فراهم کنید.
شاهین جبارزاده از فیلمسازان انجمن سینمای جوان از فقدان تجهیزات سینمایی در دفاتر سینمای جوان گلایه کرد.
ارش رفیعی از فیلمسازان با سابقه استان هم با اشاره به وجود اقوام و قومیت های محتلف و تنوع زبانی و فرهنگی در استان درخواست کرد: سالانه یک فیلم سینمایی له این استان اختصاص دهید.
قدیرخانی با بیان اینکه حضور شما اسباب برکت شود به محدودیت بودجه در حوزه انیمیشن و از سختی کار در آن حوزه گفت.
وی افزود: تولید انیمیشن مثل تولید طلا و زعفران است در حالی که تاکنون به آن کمتر توجه شده است و تلویزیون تنها جایی است اثر انیمیشن می خرد.
سلیمان پور از تهیه کننده های استان نیز عنوان کرد: تمرزدایی به نفع همه است هم در حوزه سیما و هم در حوزه سینما. لطفا تمرکززدایی و فعالیت در خارج از تهران را به عنوان دستورالعمل نگاه کنید
فیلمسازی از اشنویه: بحث زیرساخت ها را پیگیری کنید. سرمایه گذاری در شهرستان ها یک مطالبه و نیاز اساسی و واجب است، در حال حاضر اشنویه نیاز به سالن سینما دارد.
حبیبی از مسئولان صدا و سیما با ارائه چند پیشنهاد آمادگی خود را برای هر گونه همکاری در جهت کمک به سینمای استان اعلام کرد.
وی گفت: : علاوه بر تخصیص باکس مشترک برای تپلیدات استان، با توجه به تاریخچه فیلم و رسانه در این استان آمادگی داریم یک موزه سینما و رسانه‌ ایجاد کنیم، برای تولید مشترک در خصوص موضوعات اشتراکی همکاری کنیم،
کارگروه برای تولیدات کوتاه ایجاد کنیم. پیشنهاد می کنیم از تهیه کنندگان رسمی مرکز صدا و سیما استفاده کنند. حاضر به همکاری در ساخت شهرک سینمایی هستیم.
در ادامه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های سینمایی در کشور پیش از دولت سیزدهم مطلوب نبود، گفت: در راستای رفع این مشکل، اهتمام ویژه ای در دولت شکل گرفته و علاوه بر طرح های افتتاح شده تاکنون، تا پایان سال نیز ده ها سالن سینما به بهره برداری خواهد رسید.هدف از این کار، این است که مردم جای جای کشور از تماشای فیلم های سینمایی محروم نشوند.
وی با اشاره به سفرهای متعدد صورت گرفته برای توسعه زیرساخت های سینمایی در کشور اضافه کرد: اولین مشکل در استان‌ها مربوط به زیرساخت است که البته این امر به سالن سینما خلاصه نمی شود.
وی با بیان اینکه در برخی کشورها با وجود عقب بودن صنعت سینما، زیرساخت های بسیار خوبی در این بخش ایجاد شده و صدها سالن راه اندازی شده است، ادامه داد: باید برای جبران این نقیصه در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر سالن سینما ساخته شود که این کار شروع شده و با قدرت استمرار دارد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: اولین کار در این راستا، دغدغه مندن کردن مدیران استان ها نسبت به مقوله سینما در زمینه زیر ساخت، توسعه، کادرسازی و تولید است.
خزاعی در خصوص دفاتر سینمای جوان نیز گفت: این دفاتر از لحاظ فرمی، سخت افزاری و نرم افزاری اشکال داشتند و طبق مصوبه ای که گرفتیم تا پایان سال تمام دفاتر سینمای جوان مجهز خواهند شد.
وی به تهیه کنندگی استانی فیلم های سینمایی نیز پرداخت و افزود: نامه تهیه کنندگی استانی آماده و اعلام شده و برای تهیه کنندگانی که دراستان شاخص بوده، فیلم کارکرده و حسن شهرت داشته باشند، مجوز صادر خواهد شد.
رئیس سازمان سینمایی کشور ادامه داد: آیین نامه مقوله تهیه کنندگی استانی تمام شده و دیگر دغدغه ای برای فیلمسازان نخواهد بود که حتما دنبال تهیه کننده از تهران باشند که این امر در ۴۰ سال گذشته سابقه نداشته است.
وی با بیان اینکه همه ما خانواده سینما هستیم، اضافه کرد: سفر به شهرستانها بیشتر برای رفع مشکلات یا شنیدن مشکلات نیست زیرا این موارد احصا شده بلکه هدف از سفر و حضور یافتن در استانها این است که زمینه اتحاد بین اهالی سینما در کشور فراهم شود.
خزاعی با اشاره به اینکه هنوز همه مشکلات در این حوزه رفع نشده است، اظهار کرد: موضوع قانون گذاری در حوزه سینما، نگاه به شهرستان ها، عدالت فرهنگی و تخصیص اعتبارات از جمله مواردی است که باید اصلاح شود.
وی خطاب به سینماگران استانی و شهرستانی تاکید کرد: شما ناتنی نیستید و همه ما یک خانواده ایم. اینکه در دوره هایی به حوزه استان ها کمتر توجه شده، این نگاه نیازمند اصلاح است و سعی کردیم پایه گذار این حرکت و نگاه جدید باشیم.
رئیس سازمان سینمایی، ادامه داد: ۲۵ استان و ۶۷ شهرستان را از نزدیک و‌ میدانی دیده ام بر خلاف نظر عده ای از فیلمسازان در تهران، در شهرستان ها فیروزه های درخشانی داریم که می درخشند که باید شناسایی و کشف شوند.
به گفته وی، کادرسازی، زیرساخت، تقویت آموزش، ارتقای تولید و افق تجاری سازی محصولات فرهنگی از دغدغه های سازمان سینمایی است.
خزاعی گفت: ایجاد دغدغه توجه به سینما ، مسئله شناسی و طرح مطالبه و جهت دهی نگاه ها کمک می کند تا سینما جدی تر گرفته شود و ما مدیران را نسبت به سینما دغدغه مندتر کرده ایم.
رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه امروز در مرحله ای قرار داریم که سینما از ورشکستگی کامل نجات پیدا کرده و اقتصاد سینما یکی از درخشان ترین دوران خود را سپری می کند اضافه کرد: امروز زیرساخت رو به توسعه قرار دارد و سینمای استانی جان دوباره گرفته و اقتصاد سینما پررونق شده و در حوزه کادرسازی و غنی سازی سینما طرح هایی آغاز شده که نشانه های آن در حال بروز و ظهور است.
وی ادامه داد: سازمان سینمایی با دو رویکر تحول ساختمانی و ساختاری، دو وجه محتوا و توسعه عمرانی را توامان مورد توجه قرار داده است.
خزاعی با بیان اینکه نگاه دقیق و کارشناسی به حوزه‌محتوا و مفاهیم و بررسی معضلات محتوایی گذشته با هدف پیشگیری از تولید آثار از طریق مشاوره و هم فکری با فیلمسازان و تهیه‌کنندگان از اقدامات صورت گرفته است که اثرات آن در آثار سینمایی مشهود است.
وی در عین حال، تقویت سینمای ایران در بازارهای بین المللی، مباحث رفاهی و معیشتی خانواده سینما و پیگیری مسائل بیمه، اشتغال و مسکن سینماگران را به‌طور همزمان از دیگر دغدغه ها و برنامه های سازمان سینمایی عنوان کرد و افزود: سینما به عنوان تاثیرگذارترین ابزار رسانه ای مدرن به حمایت و همگرایی ملی نیاز دارد و باید به گفتمان ملی در جهت حفظ منافع و اعتبار کشور تبدیل شود.
گفتنی است در این سفر محمدرضا سوقندی مدیر کل امور حقوقی، عملکرد استان‌ها و مجلس سازمان سینمایی، یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان و مدیرکل روابط عمومی سازمان ،مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان و هاشم میرزاخانی مدیر عامل سینماشهر رئیس سازمان سینمایی را همراهی کردند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *