11:41

جشنواره فیلم ونیز از پیتر ویر با اهدای شیر طلایی افتخاری خود تجلیل می‌کند.
به گزارش مهر به نقل از ورایتی، جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۴ از پیتر ویر کارگردان و فیلمنامه‌نویس استرالیایی که فیلم‌هایی چون «انجمن شاعران مرده»، «نمایش ترومن» و «استاد و فرمانده: سمت دور دنیا» را در کارنامه دارد با اهدای شیر طلایی سال ۲۰۲۴ و برای یک عمر دستاورد هنری تجلیل می‌کند.
آلبرتو باربرا کارگردان هنری ونیز در بیانیه‌ای گفت: پیتر ویر تنها ۱۳ فیلم در طول ۴۰ سال کارگردانی کرده و با همان‌ها جایگاه خود را در دنیای کارگردان‌های بزرگ سینمای مدرن کسب کرده است.
باربرا با یادآوری اینکه ویر در دهه ۱۹۷۰ به لطف ۲ فیلم «ماشین‌هایی که مردم را می‌خورند» (۱۹۷۴) و کلاسیک کالت «پیک‌نیک در هنگینگ راک» در سال ۱۹۷۵ نقش رهبری موج نوی سینمای استرالیا را برعهده داشت، از موفقیت بین‌المللی ۲ فیلم بعدی او یعنی «گالیپولی» و «سال زندگی خطرناک» یاد کرد که درهای هالیوود را به رویش گشودند.
باربرا در ادامه تاکید کرد که این کارگردان جایگاه خود را در هالیوود تقویت کرده و در همان حال موفق شده تا فاصله خود را از صنعت سینمای آمریکا نیز حفظ کند. وی گفت: «شاهد»، «ساحل پشه»، «انجمن شاعران مرده»، «گرین کارت»، «بی باک»، «نمایش ترومن» و «ناخدا و فرمانده» مراحل اصلی‌ هستند که وی در حرفه هنری خود طی کرده و در عین حال یکپارچگی زیربنایی خود را با موفقیت تجاری حفظ کرده است.
مدیر جشنواره ونیز یادآوری کرد که «نمایش ترومن» و «انجمن شاعران مرده» هر ۲ نخستین بار در این جشنواره به نمایش درآمدند.
پیتر ویر ۷۹ ساله ۶ نامزدی اسکار در کارنامه دارد و جایزه افتخاری اسکار را سال ۲۰۲۲ برای یک عمر داستاورد کاری خود دریافت کرده است. آخرین فیلم وی «راه بازگشت» سال ۲۰۱۰ ساخته شد که با اقبال وسیعی هم روبه رو شد و پس از آن وی اعلام بازنشستگی کرد. فیلم‌های وی در مجموع ۲۹ بار نامزد اسکار شده‌اند و ۶ جایزه دریافت کرده‌اند و ۱۱ جایزه بفتا و ۵ جایزه گلدن گلوب برده‌اند.
هشتاد و یکمین دوره ونیز از ۲۸ آگوست تا ۷ سپتامبر (۷ تا ۱۷ شهریور) برگزار خواهد شد و ایزابل هوپر بازیگر مطرح فرانسوی ریاست هیات داوران امسال را برعهده دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *