17:14

بانی‌فیلم: در فاصله ۹ روز مانده به برگزاری کنفرانس رسمی جشنواره هفتادوهفتم که در یکی از سینماهای خیابان شانزه‌لیزه انجام خواهد شد،
دست اندرکاران حرفه‌ای سینما به دنبال به دست آوردن اطلاعاتی در باره فیلمهای حاضر در این فستیوال هستند.
بر اساس شنیده‌های خبرنگار ما، در رابطه با سینمای ایران و اطلاعاتی که از دفترهای بخش‌های گوناگون جشنواره کن، مسابقه، -نوعی نگاه، – ۱۵ روز سینماگران، – هفته منتقدین و اسید، به دست آمده، نزدیک به ۴۰ فیلم متقاضی از سوی سینماگران و تهیه کنندگان ایرانی داخل و خارج از کشور ثبت‌نام کرده‌اند.
در این میان این فهرست، نام چند فیلمساز سرشناس هم دیده می‌شود.
باتوجه به اینکه ایران، از زاویه های گوناگون اجتماعی/ سیاسی همواره مورد توجه رسانه‌های جهان قرار دارد، سینمای این کشور هم از چشم مدیران جشنواره کن دور نمی‌ماند‌!
بنابر شنیده‌ها برخی از این آثار، بازتاب وقایع داخل کشور هستند که مد نظر فیلمسازان بوده.
براساس آنچه تا کنون از غالب فیلم‌های ایرانی حاضر در کن بوده، می توان پیش‌بینی کرد که موضوع برخی از آثار متقاضی، می‌تواند شانس حضور سینماگران ایرانی را بالا ببرد.
برخی از خبرهای غیررسمی حاکی‌ست که سوژه‌ تعدادی از فیلم‌های متقاضی ارتباط مستقیمی با زنان و جامعه و نوع پوشش آنها و… دارد.
برخی از فیلم‌های متقاضی حالت مستندگونه دارند.
بنابر اطلاعات به دست آمده، به تهیه کنندگان یا کارگردانانی که فیلمشان در هیچ کدام از بخش‌های جشنواره کن پذیرفته نشده پاسخ منفی ارسال شده است.
از فیلم‌های ساخته شده در خارج از ایران می‌توان به آثاری ارایه شده از فرانسه، آلمان، کانادا، ترکیه و امریکا اشاره داشت، البته یکی دو مورد از فیلم‌ها هم سوژه‌شان در ارتباط با ایران نیست از جمله «شاگرد» ساخته علی عباسی که به دوران دانشجویی دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین و جنجالی آمریکا برمی‌گردد که باید موضوعی جنجال برانگیز باشد.
برخی از فیلم‌ها هم به شکل «اپیزودیک و گروهی» ساخته شده‌اند که شاید بتوانند موفقیت سال گذشته «آیه های زمینی» ساخته مشترک علی عسگری و علیرضا خاتمی را تکرار کنند.
در مورد آثار ایرانی همچنین گفته شده که فیلمهایی از سینماگران ایرانی توانسته‌اند توجه پخش‌کنندگان جهانی را نیز به خود جلب کنند.
روز یازدهم آوریل و با نشست خبری مدیران فیلم‌هایی که برای بخش رسمی انتخاب شده‌اند معرفی خواهد شد.
تا امروز مشخص شده که رییس هیات داوران، گرتا گروین، کارگردان فیلم «باربی» است.
باید منتظر ماند تا دیگر اعضای هیات داوری معرفی شوند.
رییس هیات داوران بخش نوعی نگاه، اگزاویه دولان سینماگر کانادایی است که بارها در بخش‌های مختلف جشنواره کن حضور داشته و جایزه هم برده است.
رییس هیات داوران جایزه «چشم طلایی» (شامل فیلم‌های مستند در همه بخش‌ها) نیکلا فلیپر، مستندساز فرانسوی است.
فیلم «فیوریسا» ساخته جورج میلر، هم اولین نمایش جهانی خود را در کن خواهد داشت.
هنوز پوستر اصلی جشنواره کن ۷۷ رونمایی نشده و رییس داوران بخش دوربین طلایی(اولین فیلم کارگردانان) هم معرفی نشده است.
دفتر جشنواره کن۷۷ اعلام کرده که در روزهای آینده اطلاعات بیشتری از سوی این دفتر در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *