20:51

بانی‌فیلم: اولین نکته‌ای که می‌توان در باره هشتادمین جشنواره ونیز که از امروز چهارشنبه شروع شده گفت، این است که سینمای امریکا با وجود اعتصابات در هالیوود، شش فیلم مهم آمریکایی در بخش مسابقه حضور دارد.
به گزارش خبرنگار بانی‌فیلم از ونیز، جدا از این از همین روز اول ساعت دو بعد از ظهر فیلم ایرانی «آفتاب می‌شود» ساخته آیت نجفی در بخش افتتاحیه «روزهای مولفین» با حضور تعدادی از عوامل فیلم به نمایش در آمد.
این فیلم که در ماه‌های گذشته در تهران به شکل زیر زمینی ساخته شده است٫ به تازگی بخش بعد از فیلمبرداری آن در اروپا انجام گرفت، به ماجرای گروهی از بازیگران تئاتر می‌پردازد که بیشتر آن را زنان و دختران تشکیل می‌دهند. این گروه در حال تمرین نمایشنامه‌ای اریستوفان، درام نویس یونان باستان است.
مضمون نمایش به دست گرفتن قدرت است که توسط مردان یونان قبضه شده؛ زنان برای آزادی و برابری وارد صحنه می‌شوند، اما به موازات این تمرین ها، ماجراهایی در خیابان‌های تهران رخ می‌دهد و این دو ماجرا به موازات هم پیش می‌روند.
در صحنه‌های تمرین که به صورت سیاه و سفید فیلمبرداری شده، اغلب صورت‌های بازیگران با کادربندی خاصی که انجام گرفته ، دیده نمی‌شود.
این اثر نیز مثل تعدادی از آثار ساخته شده یکی دو سال اخیر در ایران ، با هنرپیشه‌های غیر مشهور، با امکانات کم و به صورت ضربتی ساخته است.
این تیپ فیلم‌ها در ۷-۸ ماه اخیر بیشتر در جشنواره های جهانی مثل برلین، کن، کارلوویواری، لوکارنو و ونیز، حضور فعالی پیدا کرده‌اند، و به یکی از جذاب‌ترین ساخته‌های سینمایی تبدیل شده است.
قرار است جشنواره تورنتو هم در ششم ماه سپتامبر فیلم ساخته فردوس صمدی به نام «ورسیون تایتانیک مناسب برای خانواده های ایرانی» را نمایش دهد؛ (در باره این بزودی مطلب مفصلی نوشته خواهد شد.
هشتادمین جشنواره ونیز ، امشب رسما با فیلم « فرمانده» به عنوان فیلم افتتاحیه کار خود را آغاز می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *