12:20

یادداشت / مجید میرفخرایی
سرزمین کهن، سریالی که با مشقات فراوان ساخته شد و پس از سال‌ها در حال پخش است.
از من دعوت شد که برای طراحی با این پروژه همکاری کنم. من هم مشغول طراحی میدان بهارستان که نقطه عطف کار بود شدم.
برای انتخاب محل مناسب برای ساخت این لوکیشن مکان‌های مختلفی پیشنهاد شد. من یاد علی حاتمی افتادم که می‌گفت دوست دارد بقیه دکورهای تهران قدیم، در ادامه دکور «هزار دستان» ساخته شود.
با اصرار فراوان، زمینی در ضلع غربی دکور میدان توپخانه را به طراحی و ساخت میدان بهارستان اختصاص دادیم و با همکاری وحید لاری که از دوران دانشجویی یار من بود مشغول تحقیقات میدانی شدیم و سپس کار طراحی و نظارت بر ساخت این پروژه مهم را شروع کردیم.

ماکت میدان بهارستان ساخته مجید میرفخرایی

همزمان انتخاب دیگر لوکیشن‌های کلیدی و چیدمان آنها آغاز شد؛ به قول ضرب‌المثل معروف که «معما چو حل گشت آسان شود»، زمانی که همه چیز روبراه شد، کار کلید خورد. من هم برای ادامه کار در سریال «در چشم باد» با توافق طرفین کار را به دوستان دیگر سپردم.
و اما حالا در کمال ناباوری مشاهده می‌کنم که در تیتراژ سریال «سرزمین کهن»، نه تنها برای طراحی و نظارت بر ساخت میدان بهارستان از من و گروهم نامی برده نشده بلکه فقط در تیتراژ پایانی این سریال، از من تشکر کرده‌اند!

میدان بهارستان ساخته شده براساس طراحی‌های مجید میرفخرایی و گروهش

این اولین باری نیست که برای من و دیگر همکارانم از این دست اتفاقات در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی می‌افتد.
همه آگاهیم حداقل در فیلم و سریال‌های تاریخی، طراح صحنه و لباس از ارکان مهم یک پروژه هستند که متاسفانه بنا به مصلحت‌هایی در «سرزمین کهن» نادیده گرفته شده‌اند.
ایکاش در پروژه «سرزمین کهن» همچون سرزمین کهن‌مان، معرفت و احترام، جایگاهی داشت…
والسلام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *