20:42

مدیر ونیز: از ایران یک فیلم انیمیشن به مدت زمان بیست دقیقه ساخته مشترک دو کارگردان به بخش مسابقه راه یافت


بانی‌فیلم: گفت‌وگوی یکی از رسانه‌های فرانسوی حاضر در فستیوال ونیز با مدیر این رویداد سینمایی جشنواره آقای آلبرتو باربرا نکاتی را در مورد فستیوال امسال مشخص کرد.
به گزارش خبرنگار بانی‌فیلم از ونیز، باربرا در این گفت‌وگو اطلاعات بیشتری درباره این دوره از جشنواره ونیز در اختیار رسانه فرانسوی گذاشت که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید:

*گویا امسال نسبت به سال‌های قبل فیلم‌های بیشتری برایتان ارسال شده بود، همین طور است؟
باربرا: بله ، واقعا کلافه کننده بود، تعداد ۲۱۵۰ فیلم بلند را بازبینی کردیم، و جدا از آن ۱۹۶۰ فیلم کوتاه برای‌مان رسیده بود، (از ایران یک فیلم انیمیشن به مدت زمان بیست دقیقه ساخته مشترک دو کارگردان به بخش مسابقه راه یافت) انتخاب فیلم‌ها یک ماراتون درازمدت بود که از ماه دسامبر گذشته آغاز کرده بودیم و تا اواسط ماه ژوییه ادامه داشت. اما باید بگویم که به طور معمول ما از ماه مارس شروع به فیلم دیدن می‌کنیم. بیش از اندازه فیلم داشتیم؛ پیش می‌آید که واقعا باید زمان بیشتری برای با دقت فیلم انتخاب کردن داشته باشیم، باید بیشتر فکر کنیم، گاه پیش می‌آید که اشتباه هم بکنیم، چاره‌ای نیست! مسئله اینجاست که دایما از سراسر جهان با ما تماس می‌گیرند زیرا که حجم محصولات سینمایی در بسیاری از کشورها افزایش یافته. یکی از دلایل آن برطرف شدن مشکلات کرونا و کوید ۱۹ بوده، که همه می‌خواهند تلافی مدت زمانی را بکنند که سینما به حالت نیمه تعطیل درآمده بود. از سوی دیگر امکانات فیلمسازی با دیجیتال به کارها سرعت بسیاری بخشیده است چون فستیوال‌های هم افزایش یافته بسیاری از تهیه کنندگان و کارگردانان از ما می‌خواهند سریع به آنها پاسخ دهیم.
گاه از این کار سخت پشیمان هستیم!

*علیرغم مشکلاتی که یک ماه مانده به زمان برگزاری جشنواره به خاطر مسایل مطرح شده در هالیوود و اعتصابات داشتید، سرانجام توانستید، برنامه جالب و با اهمیتی برای هشتادمین دور جشنواره آماده کنید.
باربرا : بله، معمولا برخی از منتقدین در رابطه با انتخاب فیلم‌ها برای مسابقه غُر می‌زنند، اما امسال چنین نشد، و تا اینجا جشنواره خوب پیش رفته.
ترکیب هیات داوران هم وزن سنگین دارند که مطبوعات به این هیات داوران توجه کرده‌اند…

*آیا می‌توانید در مورد سه مقطع خاصی که در طول دوره مدیریت جشنواره طی سال‌ها داشته‌اید که را صحبت کنید؟
باربرا : بدون شک ، در دوران کوید مشکلات بسیار بود زیرا ونیز تنها جشنواره‌ای بود که برپا شد در حالی که بقیه مجبور شدند، جشنواره‌شان را به شکل فیزیکی تعطیل کنند. در آن سال تماشاگران و حضور هنرمندان شرکت کننده، کمتر از نصف شد! موقعیت استثنایی دیگر سالی بود که «چشمان کاملاً بسته» استنلی کوبریک را در سال ۱۹۹۹ نمایش دادیم. این اولین سالی بود که مدیریت ونیز را به عهده داشتم. برتولوچی یک یادداشت حیرت‌انگیزی درباره کوبریک خواند و سومین نکته؛ سالی بود که «ستاره ای متولد شد» از بردلی کوپر در سال ۲۰۱۸ در ونیز به نمایش در آوردیم.

* رابطه آینده شما و جشنواره در سال بعد چه خواهد شد؟
باربرا: برای کل بینال ونیز مدیر جدیدی انتخاب خواهد شد. قرارداد من امسال با جشنواره تمام می‌شود. اگر مدیر جدید بیناله از من درخواست کند که بمانم، به خود خواهم گفت، چرا که نه!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *