17:09

همزمان با روز مبارزه با استعمار انگلیس سپمپوزیومی با عنوان «دلدار دلوار» در فضای داخلی و بیرونی موزه شهدا برگزار شد.
به گزارش ایسنا، این برنامه صبح امروز، یکشنبه دوازدهم شهریور ماه در سالروز شهادت رییسعلی دلواری که از پیشگامان مبارزه با استعمار انگلیس است، در فضای داخلی و بیرونی موزه شهدا و در قالب ترکیبی از چند برنامه گوناگون همچون نقاشی، اجرای تئاتر خیابانی و مجسمه‌سازی و برگزاری نمایشگاه کاریکاتور برپا شد.
اجرای نمایش خیابانی «دلدار دلوار» به کارگردانی فرزند شهید روزبهانی یکی از بخش‌های این برنامه بود. این نمایش که در پیاده راه مقابل موزه شهدا اجرا شد، به زندگی و شخصیت رییسعلی دلوار می‌پردازد.
در همین پیاده‌راه، ناصر تقی‌زاده، هنرمند نقاش و جانباز، همراه با فرزندان چند تن از شهیدان تابلوهایی را با بهره‌گیری از شهدای مبارزه با استعمار نقاشی کردند.
همچنین محسن شعبان، هنرمند خوشنویس نیز در همین فضا به خطاطی پرداخت.
در فضای داخلی موزه نیز نمایشگاه کاریکاتور برپا بود.
ساخت سردیس رییسعلی دلوار توسط هنرمند نقاش، عباس برزگر گنجی در فضای داخلی موزه، بخش دیگری از این برنامه بود.
گنجی که همزمان مشغول ساخت این سردیس است، درباره این اثر توضیح داد: من بیشتر به عنوان نقش فعالیت دارم ولی گاهی هم کار حجم و مجسمه‌سازی انجام می‌دهم. این سردیس با استفاده از خمیر مجسمه‌سازی ساخته می‌شود که قابلیت افزایش و کاهش دارد و البته حتما باید قالب گرفته شود و برای این کار می‌توان از موادی مانند رزین، چدن، برنز و … استفاده کرد.
در جای جای موزه بنرهایی از تصاویر مبارزه‌کنندگان با استعمار انگلیس نصب شده بود.
بر همین اساس بنرهایی از باقر خان تنگستانی، آیت‌الله آل عصفور، شیخ محمد حسین مجاهد، آیت‌الله سید علی نقی دشتی، خالو حسین دشتی، شیخ حسین خان چاه کوتاهی، تنگستانی و … دیده می‌شد.
گفتنی است محمد کرم‌اللهی، معاون هنری بنیاد شهید و حمید ساروخانی، رییس اداره تجسمی و نمایش بنیاد شهید از جمله حاضران در این سمپوزیوم بودند که برگزاری آن تا حوالی ظهر ادامه داشت.
لازم به یادآوری است که جنوب ایران بخصوص استان بوشهر در تحولات دو سدهٔ اخیر در چهار نوبت مورد هجوم نیروهای انگلیسی در سال‌های ۱۸۳۷، ۱۸۵۶، ۱۹۰۹ و ۱۹۱۵ میلادی قرار گرفت. پیش از آن پرتغالی‌ها در قرن شانزدهم به عنوان اولین یورش‌کنندگان در بندر ریگ و در فاصله ماه‌های آوریل تا ژوئیه ۱۵۱۹م در ری‌شهر حضور یافتند. سپس تصرف جزیرهٔ خارک توسط هلندی‌ها در سال ۱۷۵۳م اتفاق افتاد که در هر کدام از مراحل یاد شده با مقاومت نیروهای مردمی جنوب همراه بوده‌است.
در آغاز جنگ جهانی اول، علی‌رغم اعلام بی طرفی دولت مرکزی ایران، قوای روس از شمال و نیروهای انگلستان از جنوب، ایران را در معرض هجوم قرار دادند و کشتی‌های جنگی انگلستان در ۲۸ رمضان سال ۱۳۳۳ ه. ق برابر با ۸ اوت ۱۹۱۵/ ۱۶ مرداد ۱۲۹۴ به قصد تصرف بوشهر و نواحی آن در مقابل آن لنگر انداختند؛ و خارک، بوشهر، برازجان، و… را بلافاصله به اشغال خود در آوردند.
در همین زمان علماء و مجتهدین مقیم «نجف» و «کربلا» از جمله میرزا شیرازی دوم طی فتواهای جداگانه‌ای علیه بریتانیا اعلام جهاد کردند. رئیس علی دلواری در راس قوای تنگستانی با همراهی خالوحسین بردخونی در راس قوای دشتی، حسین خان چاه کوتاهی و زایرخضرخان اهرمی علیه اشغالگران به نبرد پرداختند. در ۳ شوال/ ۱۳ اوت انگلیسی‌ها عملیات حمله به دلوار را آغاز کردند.
نیروهای تنگستانی و دشتی دست به شبیخون علیه انگلیسی‌ها زدند و تلفات به آنان وارد آوردند و آن‌ها را مجبور به عقب‌نشینی کردند.
در ۱۲ شهریور ۱۲۹۴ خورشیدی، شب ۲۳ شوال ۱۳۳۳. ق (۳ سپتامبر ۱۹۱۵) رئیسعلی دلواری در یک حملهٔ شبانه که به مواضع دشمن (انگلیسی‌ها) در منطقه «تنگک صفر» توسط یکی از خودی‌های خائن، از پشت مورد هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *