13:03

من حسین علیزاده هستم؛ متولد ۱۳۳۰ در تهران. من همیشه تصویری از دوران بچگی خود دارم که تمام سوژه‌های کارهایم از همان تصویرها می‌آید. آدم می‌تواند این‌گونه برخورد کند و بگوید که من اینجا و آنجا تحصیل کرده‌ام که خب تحصیل هم کرده‌ام ولی هیچ‌وقت به من نگفتند دلت را چگونه پیاده کن!
به گزارش ایسنا،‌ ۱ شهریورماه زادروز حسین علیزاده است. مردی که برای ما «آواز گنجشک‌ها» را نواخت و به ما یاد داد که «لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند». با او به جمع «دلشدگان» پیوستیم و در کنارش «به تماشای آب‌های سپید» نشستیم. با «سواران دشت امید» تاختیم تا لذت «آن و آن» را چشیدیم.

حسین علیزاده وقتی که شوالیه نشد
حسین علیزاده تا به حال سه بار برای آلبوم‌های «فریاد»، «بی تو به سر نمی‌شود» و «به تماشای آب‌های سپید» نامزد جایزه گرمی در بخش «بهترین آلبوم سنتی جهان» شده‌ است. او در هفتم آذر ۱۳۹۳ در نامه‌ای از دریافت «نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه» اعلام انصراف کرد و نوشت که خود را بی‌نیاز از دریافت هر نشانی می‌داند. علیزاده در عین حال گفته‌ بود که هدیه ملت با فرهنگ فرانسه را ارج می‌نهیم.
او در نامه سرگشاده خود نوشت: «اگر سفیر سیاسی و فرهنگی کشور فرانسه هدیه ملت بافرهنگ فرانسه را به سینه هنرمندان بزرگ ما نصب می‌کند، آن را ارج می‌نهیم و ما نیز ستایش می‌کنیم ستارگان پرافتخار تاریخ خود را. شاید اگر در دیار ما توجه و درک از هنر والای موسیقی نزد مسئولان می‌بود، یک هدیه و عنوان غیرخودی این همه انعکاس نداشت. وقتی در فضای هنری نور کافی نباشد، چراغی کوچک خورشید می‌شود. ضمن قدردانی از مسئولان کشور و سفارت فرانسه، به احترام مردم هنرپرور و هنردوست ایران، به نام حسین علیزاده قناعت کرده، تا آخر عمر به آن پیشوند یا پسوندی نخواهم افزود.»
اما روز تولد حسین علیزاده فرصت مناسبی است که با هم چند شاهکار هنری او را بشنویم.

«دلشدگان»
«دلشدگان»نام آلبومی با صدای محمدرضا شجریان و آهنگسازی حسین علیزاده است. پیش از انتشار این آلبوم، تمام آوازها و تصنیف‌های آن در فیلمی با همین نام ساخته علی حاتمی استفاده شده بود. «دلشدگان» تا به امروز تنها فیلمی است که راجع به تاریخ موسیقی ایران و در پاسداشت اساتید موسیقی کشورمان به مناسبت هزاره باربد ساخته شده است.

«گبه»
«گبه» فیلمی به نویسندگی و کارگردانی محسن مخملباف است که در سال ۱۳۷۴ تولید شده‌ است. فیلم داستان عاشقانه‌ی دختری از ایل قشقایی است و داستان در تار و پود گبه گره می‌خورد. گبه در ایران و به زبان فارسی تهیه شده و موسیقی آن ساخته حسین علیزاده است. این موسیقی برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن از چهاردهمین جشنواره فیلم فجر شده است.

«آواز گنجشک‌ها»
«آواز گنجشک‌ها» فیلمی ایرانی در ژانر درام به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجید مجیدی است که در سال ۱۳۸٧ به نمایش درآمد. این فیلم به داستان مرد ساده و میانسالی به نام کریم می‌پردازد. وی در یک مزرعه پرورش حیوانات کار می‌کند و شیفته شترمرغهاست و ارتباط روانی و عاطفی با آن‌ها برقرار کرده‌ است. موسیقی این اثر را حسین علیزاده نوشته و از آن به عنوان یکی از شاهکاری عرصه موسیقی فیلم یاد می‌شود.

«زمانی برای مستی اسب‌ها»
«زمانی برای مستی اسب‌ها» اولین فیلم بلند سینمایی بهمن قبادی است که در سال ۱۳۷۸ در یک روستای مرزی ایران و عراق و با بازی بازیگران غیر حرفه‌ای ساخته شد. این فیلم برنده دوربین طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم کن در سال ٢٠٠٠ شد و موسیقی متن ماندگار این فیلم نیز اثر حسین علیزاده است.

«نی‌نوا»
محال است نامی از حسین علیزاده برده شود و قطعه «نی‌نوا» در ذهن متبادر نشود. این آلبوم یکی از معروف‌ترین کارهای حسین علیزاده در سال ۱۳۶۲ است و پس از پخش آن توانست از محبوبیت عمومی برخوردار شود و پایه‌های شهرت علیزاده را نیز محکم‌تر کرد. این آلبوم حتی موجب شد که علیزاده در سطح بین‌المللی هم بتواند خود را بیشتر بشناساند.

«زشت و زیبا»
زشت و زیبا فیلمی به کارگردانی و نویسندگی احمدرضا معتمدی محصول سال ۱۳۷۷ است. موسیقی «زشت و زیبا» را حسین علیزاده نوشته است که این اثر در قالب یک آلبوم مستقل نیز منتشر شده است.

«ملکه»
«ملکه» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی محمدعلی باشه‌آهنگر است که در سال ۱۳۹۰ ساخته شده است. علیزاده برای ساخت موسیقی فیلم «ملکه» برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر شده است.

«به تماشای آب‌های سپید»
«به تماشای آب‌های سپید» نام آلبومی موسیقی‌ اثر حسین علیزاده و ژیوان گاسپاریان است که در سال ۲۰۰۶ نامزد دریافت جایزه گرمی برای بهترین موسیقی سنتی جهان شد. حسین علیزاده در این اثر شورانگیز می‌نوازد و گاسپاریان با نوای دودوک او را همراهی کرده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *