10:01

بانی‌فیلم: در حالی که این روزها بحث بر سر نحوه کنترل هوش مصنوعی میان سیاستمداران بالا گرفته و نگرانی‌ها از تسلط این تکنولوژی هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود، کارگردان اسکاری مکزیکی، گفته که هراسی از هوش مصنوعی ندارد بلکه ترسش از وجود حماقت طبیعی میان انسان‌هاست!
به گزارش بانی‌فیلم به نقل از ایندی‌وایر، گیلرمو دل تورو در سخنانی در موزه هنر پورتلند، در مورد چالش‌های ساخت پ است و تهدید هوش مصنوعی بر جامعه خلاق سخن گفت.

گیلرمو دل تورو در این نشست با امی داتسون آندریا لوناس، متصدی بخش فیلم و رسانه جدید موزه هنر پورتلند از دغدغه‌هایش در مورد پروژه‌های سینمایی خود گفت.
این کارگردان اسکاری آخر هفته گذشته برای گرفتن جایزه Cinema Unbound به مرکز رسانه‌ای جدید موزه هنر پورتلند برای یک فردای ناگفته آمده بود با امی داتسون به گفت‌وگو نشست.
گیلرمو دل تورو برنده سه جایزه اسکار، در مورد طیف وسیعی از موضوعات حرف زد؛ از تلاش برای دریافت موافقت مدیران کمپانی برای پروژه‌های خود، تا تعهدش به انیمیشن و وجود تهدیداتی که هوش مصنوعی بر جامعه خلاق دارد.
کارگردان «شکل آب» و «هزارتوی پن» با خنده گفت: از بچگی تنها کاری که می‌خواستم انجام دهم ساخت هیولاها از طریق انیمیشن‌های استاپ موشن بود و این کاری است که الان هم دارم انجام می‌دهم، چرا نباید این کار را انجام دهم؟!»
فیلم بعدی دل تورو، اقتباسی انیمیشنی از رمان فانتزی کازوئو ایشی گورو به نام «غول مدفون» است. در ساخت این فیلم که دو سال از شروعش می‌گذرد، از سبک استاپ موشن استفاده می‌شود، اما مطمئناً این انیمیشن، کمتر هیولا محور است!
در این پروژه سینمایی انیماتورهای «پینوکیو» با گیلرمو دل تورو همکاری می‌کنند.
دل تورو اخیراً گفته که امسال پنج پروژه او توسط استودیوها رد شده است، او به مخاطبان موزه پورتلند گفت: «اما ما به راه خود ادامه می دهیم!»

او ادامه داد: «زمانی که در حال ساخت «پینوکیو» بودیم، نمی‌دانید چگونه پشت سر هم درگیر ملاقات با مدیران استودیو برای رفه مشکلات بودیم و چقدر از آنها واژه «نه» را شنیدیم… یادتان باشد اگر اعتقاد دارید که باید فیلم‌تان ساخته شود، نگران «نه» گفتن‌ها نباشید، در غیر این صورت باید منتظر از دست دادن خود باشید. شما به معنای واقعی کلمه باید این را باور کنید. نباید مطالبات خود را زیر سوال ببرید. شما نباید بگویید، “من چه کار اشتباهی انجام می‌دهم؟”. به خاطر دارم آخرین باری که شخصی رمان “غول مدفون” را برایم ارسال کرد، در ایمیلی برایش نوشتم، انجام این کار برای من آسان‌تر از بحث کردن با شماست. خواهید دید که حق با من بود. یا نه. کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، اما داشتن این اطمینان بسیار مهم است.»
دل تورو گفت که در حالی که به ساخت فیلم‌هایی مانند «غول مدفون» ادامه می‌دهد، همچنان برای الهام گرفتن، روزانه سه فیلم را تماشا می‌کند، این به معنای تماشای مجدد فیلم‌ها هم می‌شود. اگر شما در ۱۵ سالگی فیلم «همه چیز درباره ایو» را ببینید یا در ۴۰ سالگی، دو فیلم کاملاً متفاوت را می‌بینید.»
وقتی از دل تورو در مورد خوش‌بینی‌اش برای خلاقیت سؤال شد، دل تورو گفت: «مشتاق هستم اما شک دارم، یعنی می‌دانم که ما نژاد انسانی وحشتناکی هستیم، اما کارهای بزرگی انجام می‌دهیم و بسیاری از مردم عالی هستند. چه چیزی من را به آینده بشر امیدوار می‌کند و باعث می‌شود تا فکر کنم ارزشش را دارد؟ اینکه نسل بعدی بدون شک تنها با حمایت کامل شما می‌تواند به دست بیاید.»
او افزود: «وقتی افرادی را می‌بینم که متهور و نترس هستند، الهام می‌گیرم و از آنان خوشم می‌آید؛ از امکاناتی که مردم در حال حاضر درباره آن صحبت می‌کنند و از اینکه چگونه همه چیز وحشتناک و چگونه مردم از هوش مصنوعی می‌ترسند، خوشم می‌آید. باید بگویم که من از هوش مصنوعی نمی‌ترسم، بلکه از حماقت طبیعی می‌ترسم!»
دل تورو گفت: «هر هوشی در این دنیا مصنوعی است. وقتی به مردمی که وارد صحنه هنری می‌شوند نگاه می‌کنم و می‌بینم که با وجود همه سختی‌ها، همچنان هنر را دوست دارند، این همان چیزی است که روحم را جلا می‌دهد.»

دل تورو ضمن تمجید از نسل بعدی، هشدار داد که سنین ۱۴ تا ۲۴ سال برای انسان‌ها مانند “جهنم” است و افزود: «از هفت سالگی منتظر پیر شدن بودم. جرم واقعی ما انسان‌ها این است که مدام باید در پی «کمال» باشیم با اینکه باید همگی به دنبال یافتن «نقص‌»های خود باشیم.»
دل تورو نصیحتی هم برای خودِ ۸ساله‌اش داشت که ای کاش می‌توانست به او بگوید: «آن کیک لعنتی را نخور!!» (اشاره دل‌تورو به چاقی‌اش است)
گفتنی‌ست گیلرمو دل تورو برای فیلمبرداری پینوکیو، نمایشگاه گردان به مساحت ۸۰۰۰ قوت ساخته بود که به او و مارک گوستافسون، کارگردان همکار و برنده اسکار استاپ موشن اختصاص داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *