11:16

بانی‌فیلم: سقوط امپراتوری شوروی و فروپاشی سیستم سوسیالیسم در این کشور، علاوه بر استقلال یافتن جمهوری‌های سابق اتحاد جماهیر شوروی، به گریز برخی از کشورهایی از دستان رژیم کمونیستی انجامید که زمامدارانش زیر سلطه سیاسی روسیه بودند.
پایین کشاندن مجسمه‌های شخصیت‌های سیاسی شوروی، از ولادیمیر لنین تا ژوزف استالین از میدان‌های جمهوری‌های رهایی یافته تا کشورهای تحت سلطه آغاز و به روندی پایان ناپذیر مبدل شده بود.
یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عکس‌هایی که از سقوط مجسمه‌های زمامداران شوروی ثبت شد، عکسی‌ است که داریو میتیدیری در سال ۱۹۹۱ از پسری اتیوپیایی انداخت که او را با پای برهنه و لباسی مندرس، ایستاده مقابل مجسمه سقوط کرده لنین، نشان می‌دهد.
سایت historypix با انشتار این عکس در شرح آن نوشت: در سال ۱۹۹۱ اتیوپی دستخوش تغییرات سیاسی قابل توجهی شد. این کشور شاهد سقوط رژیم کمونیستی به رهبری منگیستو هایله ماریم بود.
در دوره حکومت منگیستو، اتیوپی روابط سیاسی و اقتصادی مستحکمی با اتحاد جماهیر شوروی داشت و سران کرملین، از رژیم هایله ماریم، حمایت نظامی و اقتصادی می‌کرد.
پس از سقوط دولت منگیستو، اتیوپی دستخوش یک سری تغییرات شد، از جمله ایجاد یک دولت انتقالی و در نهایت تشکیل یک سیستم دموکراتیک فدرال.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *