18:58

بانی‌فیلم – مسعود داودی: اگر به عنوان یکی از دوستداران سینما، بخواهیم نام هنرمندانی را ببریم که در فیلم‌ها و سریال‌ها، نقش «مادر» را به یادماندنی‌تر از دیگر بازیگران، بازی کرده‌اند، شاید تعداد آنها به انگشتان یک دست هم نرسد؛ رقیه چهره‌آزاد، حمیده خیرآبادی، پرویندخت یزدانیان، ثریا قاسمی و ژاله علوّ…
ضمن احترام به تمامی بازیگرانی که در قالب نقش مادر، در فیلم‌ها، سریال‌ها و نمایش‌ها هنرنمایی کردند باید این نکته را مورد تاکید قرار داد که در میان انبوهی از این هنرمندان، شاید به جز معدودی، بقیه بیشتر توان‌شان معطوف بر نمایش مادرانه و زنانگی شخصیت مادر بوده باشد.
بی‌ تردید در میان خیل بازیگران نقش مادر در آثار هنری، تنها یکی-دو تن، با تکیه به وجوه مهربانانه مادران، وجه دیگری از اقتدار و شخصیت محکم و صاحب‌ رای مهم‌ترین عضو خانواده، «مادر» را به نمایش گذاشته‌اند.
ژاله علو بدون هیچ تردیدی، در دسته دوم هنرمندان ایفاگر نقش مادر قرار می‌گیرد.
یکی از شاه‌نقش‌های این بازیگر قدیمی، حضور در سریال خاطره‌انگیز «روزی روزگاری» است. علوّ در این سریال چنان مقتدرانه ظاهر شد که بازیگری مانند زنده‌یاد خسرو شکیبایی با آن توان بازی هم در برابرش ناچار عقب‌نشینی می‌کرد!
امروز تولد ۹۶سالگی ژاله علوّ است، هنرمند بزرگی که در همه عرصه‌های هنری، از گویندگی و دوبلوری، تا بازیگری در فیلم‌ها و سریال‌ها تجربه حضوری موثر دارد.
لطافت و در عین حال تحکّم موجود در صدای ژاله علوّ، علاوه بر نقش‌های رادیویی این هنرمند، به شکلی ویژه نمودی انکارناپذیر در نقش‌های سینمایی و تلویزیونی‌اش داشته است.
تجربه سالیان حضورش در سینما، تئاتر، رادیو و تلویزیون از او هنرمندی باتجربه ساخته که با قبول نقش در هر اثر هنری، ارتقایی کیفی به آن پروژه هنری می‌دهد.
هنرمندانی مانند ژاله علوّ همچون گنجینه‌ای محترم برای هنر مملکت‌مان هستند؛ بزرگوارانی که با منش والای شخصیتی و بدون کوچک‌ترین چشم‌داشت مادی، هنرشان را به فرهنگ کشور ارایه کرده‌اند.
مناعت طبع، منش و شخصیت، از اجزای ذاتی هنرمندانی مانند ژاله علوّ است که همچنان در حفظ جایگاه والای‌شان، کوشا بوده‌اند…
عمرشان دراز باد و سایه‌شان مستدام…

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *