18:45

بانی‌فیلم: با گسترده شدن هوش مصنوعی و استفاده از صدا یا تصویر افراد، زمینه‌سازی برای سواستفاده از صدا و تصویر کسانی که در قید حیات نیستند، به شدت زیاد شده و هر از گاهی شاهد استفاده از برخی صدای هنرمندان مرحوم توسط هوش مصنوعی هستیم.
افزایش این موارد باعث شد تا خانواده برخی از هنرمندان نسبت به این سواستفاده‌ها واکنش نشان دهند.
در تازه‌ترین این واکنش‌ها کیومرث طهماسب فرزند زنده‌یاد ناصر طهماسب با انتشار متنی نسبت به سواستفاده از صدای پدرش با استفاده از ابزار هوش مصنوعی هشدار داد.
یادداشت او را که پیش‌تر در صفحه رسمی انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم منتشر شده بود بخوانید:
بدینوسیله اعلام می‌دارد با گسترش زمینه AI و با توجه به توسعه هوش مصنوعی، صداسازی و صداگذاری کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی از جمله سازمانهای دولتی نیمه دولتی شرکتهای نیمه خصوصی و خصوصی استودیوهای ضبط و صداگذاری و کلیه مراجع و مراکزی که به این فعالیت اشتغال دارند و در این یادداشت به آنها اشاره نشده و از قلم افتاده باشند، به هیچ عنوان مجاز به استفاده از صدای ناصر طهماسب که با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مجددا بازسازی و یا ساخته و پرداخته شده باشد نبوده، نیستند و نخواهند بود. همچنین ذکر این نکته ضرورت دارد که علیرغم درخواستهای متعدد در خصوص استفاده از صدای ایشان در زمان حیات با استفاده از تکنولوژی فوق مطرح و درخواست گردیده بود ولی هیچگاه مورد تایید ایشان قرار نگرفت لذا مجددا تاکید می‌گردد که هیچگونه توافقی نه کتبا و نه شفاها از این بابت نه با ایشان و نه با اینجانب و نه خانواده با هیچ شخص و یا سازمانی صورت نگرفته است. لذا هرگونه ادعا از این بابت شدیداً تکذیب می گردد متذکر می گردد این صداسازی و صداگذاری از جمله شامل استفاده از صدای ایشان به هر شکل چه استفاده به جای هنرپیشه صدای متن یا به عنوان نریتور یا نریشن و حتی استفاده در تیتراژ در کلیه انواع فیلم از جمله سینمایی، سریال، انیمیشن، مستند خبری، رادیویی تبلیغاتی و غیره اعم از تولیدات ایرانی داخلی و یا غیرایرانی (تولید شده در سایر کشورها به کلیه زبانهای روز و زنده دنیا) تحت هر شرایطی مجاز نبوده و در صورت استفاده به موجب قوانین حقوقی و جزایی از طریق مجاری قانونی مورد پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است به استثنای یادداشت فوق کلیه مطالب مندرج در این صفحه زیر نظر خود ایشان بوده و بروزرسانی می‌گردیده است. با تشکر کیومرث طهماسب.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *