23:10

رحمت امینی*
سرانجام جواد عزتی که انواع نقش‌های کمدی و جدی را در تئاتر و سینما تجربه کرده و در قریب به اتفاق این تجربیاتِ؛ موفق، مطلوب و گاه درخشان جلوه کرده بود، از نخستین تجربه کارگردانی‌اش در سینما هم رونمایی کرد.
«تمساح خونی» به عنوان گام نخست کارگردانی جواد عزتی، به واقع اثری قابل دفاع و احتمالا در بین تمامی فیلم‌های این دوره از جشنواره فیلم فجر، در رتبه‌های بالای جدول قرار خواهد گرفت.
از حیث ماجرا و موضوع، تمساح خونی پنجره‌ای نسبتا تازه روی مخاطبان این سالها باز می‌کند؛ تماشاگر انی که در بمباران کمدی‌های سبک و سطحی با شخصیت‌های تکراری و عموما هجو‌آلود گرفتار شده‌اند و با این اثر عزتی، هوایی تازه در ژانر اکشن_کمیک سینمایی استنشاق می کنند.
نکنه جالب دیگر این فیلم، بازی عزتی به عنوان یکی از شخصیت‌های محوری در نخستین تجربه کارگردانی اش است که از قضا با بازی های جدی او در آثاری همچون زخم کاری ۱ و ۲ و کت چرمی و…. متفاوت بوده و گردشی به سوی کمدی اما با طعمی متفاوت دارد به گونه ای که احتمال نامزد شدن و حتی بردن سیمرغ را هم برایش محتمل می کند
در بخش کارگردانی هم، عزتی به طرز قابل توجهی، حرفه ای عمل کرده است ؛ به این معنا که اصلا به نظر نمی‌رسد که تجربه نخست او آن هم در چنین ژانر دشواری باشد.
بازیگران همگی درست و موفق و اندازه و بجا حضور دارند و حتی چند بازیگر تئاتر خیابانی که از همکاران سالیان دور عزتی بوده و نقش‌هایی فرعی دارند، توانسته اند در کنار بازیگران اصلی موفق جلوه کنند.
در هر صورت «تمساح خونی» علی رغم اینکه ظاهرا پیام خاصی برای مخاطبی که دنبال پیام می گردد ، ندارد اما به قول خود عزتی در جلسه پس از نمایش فیلم در برج میلاد، آمده است تا حال مخاطب را خوب کند.

*عضو انجمن نویسندگان و منتقدان سینما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *