8:34

در حالی که بسیاری معتقدند مخاطب فیلم و سریال در شرایط فعلی کاهش پیدا کرده است،‌ نتفلیکس آماری از میزان مخاطب و درآمدش در سال 2023 منتشر و این فرضیه را نقض کرد.
به گزارش فارس، هزینه و درآمد شاید اولین مؤلفه رشد و یا افت یک صنعت باشد، جملاتی مانند‌، «ساخت فیلم در فضای هنری ایران دیگر صرف اقتصادی ندارد.» از طرف سازندگان آثار مؤید این اتفاق است.
در حالی که پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی در ایران شفافیتی در میزان درآمدشان ندارند، نتفلیکس به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های ارائه خدمات پخش محتوای ویدئویی (استریمینگ) به تازگی آمار فروش و مخاطب خود در سال 2023 را منتشر کرد، مطابق با این آمار نتفلیکس در سال گذشته میلادی 32 میلیارد دلار کمی کمتر از فروش کل نفت یک سال ایران (35 میلیارد دلار) فروش داشته است.
این درآمد درحالی به وجود آمده که نتفلیکس برخلاف وی‌اودی‌ها در ایران درآمدی از طریق فروش ترافیک اینترنت کسب نمی‌کند.
پیش از این و در آمار اعلام شده در دسامبر 2021 این شرکت تولید کننده محتوای تصویری و استریم میزان مخاطب خود را بیش از 222 میلیون مشترک در سراسر جهان اعلام کرده بود.در تنها آمار اعلامی توسط پلتفرم‌های داخلی، فیلیمو در سال 1400 آمار بازدیدش را اعلام کرد، این پلتفرم در این سال نزدیک به 600 میلیون ساعت بازدید داشته است،‌ البته میزان درآمد و مخاطب فیلیمو در این آمار اعلام نشده بود. این درحالی است که بخش زیادی از محصولات فیلیمو آثار دوبله شده خارجی است.
نتفلیکس در آمار اعلامی خود در سال 2023 با 100 میلیارد ساعت تماشا در 120 کشور به‌طور میانگین در هر کشور حدود 834 میلیون ساعت واچ تایم داشته تا در هر کشور تنها در یک سال به‌اندازه 95 هزار سال بازدید داشته باشد. نتفلیکس با این آمار در هر کشور 267 میلیون دلار یعنی بیشتر از تمامی بودجه فرهنگ و هنر ایران در یک سال (17 هزار میلیارد تومان معادل 212 میلیون دلار مطابق لایجه بودجه مجلس شورای اسلامی ) درآمد داشته است.
فرهنگ سازی با ساخت آثار هنری یکی از مهم‌ترین راه‌هایی است که در تمامی کشورها دنبال می‌شود، اتفاقی که همیشه میزان تاثیر آن ارتباط مستقیم با میزان مخاطبش دارد.
منتقدان معتقدند که «سریال‌های تلویزیونی در ایران تنها بین 15 تا 20 درصد مخاطب دارند و این آمار در شبکه نمایش خانگی نیز شفاف نیست.»
اما مدیر اجرایی نتفلیکس در مصاحبه‌ای گفته بود: «شاید فقط خواب بتواند جلوی سریال دیدن را بگیرد.»
در روند صنعتی شدن سریال‌سازی، سینما و محصولات تصویری افزایش جذابیت تولید آثار، مخاطب‌شناسی درست و ساختار دقیق فیلم‌ها از اتفاقاتی است که باعث افزایش مخاطب و در پی آن افزایش تاثیر آثار است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *