9:51

رضا رشیدپور از جزییات برنامه گفت‌وگو محور «ساعت صفر» گفت و یادآور شد کهقرار است این برنامه به زودی در یکی از پلتفرم‌ها عرضه شود.

رضا رشیدپور در توضیحاتی درباره برنامه «ساعت صفر» که قرار است در یکی از پلتفرمها و در شبکه نمایش خانگی عرضه شود با ارایه جزییاتی به مهر گفت: «ساعت صفر» یک برنامه گفت‌وگو محور با فضایی متفاوت از «دید در شب»، «عبور شیشه‌ای» و«شب شیشه‌ای» است. موضوع همان است یعنی گفت‌وگو اما نوع گفت‌و گو و نتایجآن با «دید در شب» متفاوت خواهد بود. نگاه این برنامه به حوزه بین‌الملل اختصاصدارد و اولین بار است که ما در حوزه فرهنگی، هنری و اجتماعی قصد داریممهمان‌هایی غیر از جغرافیای ایران داشته باشیم.

وی اضافه کرد: تعدادی از گفت‌وگوها ضبط شده‌اند و تعدادی در حال ضبط شدنهستند و البته مهمانان ایرانی هم خواهیم داشت که مثل سابق از بین چهره‌هایفرهنگی اجتماعی و هنری هستند. تقریباً روال برنامه، روز پخش خواهد بود یعنی بهاین صورت نیست که تولید تمام شود و بعد از آن ما پخش را آغاز کنیم بلکه به موازاتاینکه برنامه از یکی از پلتفرم‌ها پخش می‌شود ما تولید را هم با توجه به مختصات روزادامه خواهیم داد که امیدوارم بتوانیم به آن اهدافی که در ذهن‌مان است در عمل همدست پیدا کنیم.

پلتفرم پخش هنوز قطعی نیست

مجری مسابقه «سیم آخر» درباره پلتفرم پخش کننده و زمان عرضه برنامه عنوان کرد: با چند پلتفرم صحبت کرده‌ایم و درحال تصمیم‌گیری هستیم که کدام یک از آنها راانتخاب کنیم. پیش‌بینی‌هایی برای زمان پخش داریم که یا قبل از عید نوروز و برای اینایام بتوانیم چند قسمت را پخش کنیم چراکه نوروز زمان خوبی است و خانواده‌ها کنارهم به‌دنبال محصولات سرگرم‌کننده فرهنگی هستند و یا اینکه برای عید فطر و بعد ازعید نوروز برنامه پخش شود.

3406030.jpg

رشیدپور درباره این‌که آیا همزمانی نوروز و ماه رمضان دلیل تعویق برنامه است، گفت: مقارن شدن عید نوروز با ماه مبارک رمضان هیچ منافاتی با زمان پخش برنامه ندارد. اتفاقا ماه رمضان می‌تواند جذابیت‌های ویژه و تمرکز بیشتری را هم برای مخاطبایجاد کند. مخاطب در آن زمان می‌تواند برنامه گفت‌وگو محور را فارغ‌تر و با خیالیآسوده‌تر از زندگی اجتماعی تماشا کند. از آنجا که هم نوروز است و هم ماه رمضان،فرصت مردم برای استفاده از محصولات رسانه‌ای زیاد خواهد بود و شاید همینموضوع نقطه قوت باشد؛ البته هنوز تعیین نشده که زمان پخش برنامه قبل از عیداست یا بعد از آن.

ابراهیم تاتلیسس، الیاس یالچینتاش، عایشه گل جوشکون و ماهسون کرمیزی‌گولاسامی بعضی از چهره‌هایی است که برنامه آنها در ترکیه ضبط شده و به اتمام رسیدهاست

این مجری باسابقه تلویزیون درباره مهمانان این برنامه که تا الان اسم برخی هم مطرحشده است، بیان کرد: مدت‌زمان هر قسمت از «ساعت صفر» حدود ۶۰ دقیقه است وتعداد زیادی از چهره‌های حاضر در برنامه به‌سبب نزدیکی فرهنگی بین ایران و کشورترکیه از بین هنرمندان ترک انتخاب شده‌اند. ابراهیم تاتلیسس، الیاس یالچینتاش،عایشه گل جوشکون و ماهسون کرمیزی‌گول اسامی بعضی از چهره‌هایی است کهبرنامه آنها در ترکیه ضبط شده و به اتمام رسیده است و برخی هم درحال هماهنگیبرای انجام ضبط هستند.

وی درباره نحوه ضبط این گفت‌وگوها و فرایند تولید برنامه توضیح داد: ما برای«ساعت صفر» چهار استودیو در دبی، استانبول، کیش و تهران داریم. هر چهاراستودیو با ابعاد و مساحتی کمی متغیر، تقریباً دکوری شبیه به هم دارند. مهمان‌هایمتفاوتی از جغرافیاهای مختلف داریم، مهمانانی آمریکایی، آلمانی وکه به دلیل آنکهنو باشند از آنها اسمی نمی‌برم اما به‌عنوان نمونه می‌توانم از راغب علامه نام ببرم؛ ازمهمانان حوزه خلیج فارس که برای آنها استودیوی دبی را داریم و برای کشورهایاروپای شرقی و آسیای غربی یا کشوری مانند لبنان که هنرمندان خوبی دارد و موردعلاقه ایرانیان هم هستند از استودیوی استانبول استفاده می‌کنیم.

یاسمن مقبلی و انوشه انصاری از مهمانان زن

مجری «شب شیشه ای» در پاسخ به حضور چهره های زن و اینکه بیشتر نام مردهامطرح شده است، بیان کرد: خانم‌ها یاسمن مقبلی و انوشه انصاری از جمله مهمانانخانمی هستند که در برنامه حضور دارند؛ درباره سایر مهمانان که درحال هماهنگیهستیم اسم نمی‌برم تا به اسباب مختلف مشکلی در هماهنگی آنان رخ ندهد.

رشیدپور در بخش دیگر صحبت‌هایش به چهره های داخلی و گفت‌وگوهایی که با آنهاترتیب داده است، اشاره و بیان کرد: بارها گفته‌ام ساده‌ترین نوع برنامه‌سازی گفت‌وگوو سخت‌ترین نوع آن هم گفت‌وگو است؛ به همین دلیل آن قدر با چهره‌های داخل ایرانگفت‌وگو شده است که احساس می‌کنم بیننده از تماشای سلبریتی‌ها در برنامه‌هایگفت‌وگو محور خیلی خسته شده است و سعی می‌کند تا دیگر این برنامه ها را تماشانکند. انتخاب مهمان از بین ایرانی‌ها بسیار سخت است اما قول می‌دهم آنهایی که ازبین چهره‌های ایرانی جلوی دوربین می‌آیند خیلی متفاوت باشند و ویژگی هایی داشتهباشند که حتماً جذابیتی برای گفت‌و گو ایجاد کنند اما مسلماً سراغ سلبریتی‌هایسینما وخیلی کمتر خواهیم رفت.

وی درباره بخش جانبی این گفت‌وگو ها و اینکه چقدر می تواند غالب بر متن باشد،بیان کرد: غلبه اصلی برنامه گفت‌وگو است به‌عنوان مثال وقتی با خانم یاسمن مقبلیصحبت می‌کنیم شاید از آن قرمه سبزی در فضا هم بخواهیم یک ویدیویی داشتهباشیم وگرنه شاکله اصلی کار گفت‌وگو است.

در ترکیه اصلا نمی دانند خلیج فارس کجاست!

این مجری تلویزیون درباره اهمیت این گفت‌وگوها و شناخت چهره ها نسبت بهکشورمان گفت: در مدتی که در ترکیه در حال کار هستم با یک مورد عجیب مواجه بودماینکه در آنجا اصلاً نمی‌دانند خلیج فارس کجاست! یعنی ما آن قدر در حوزه شناساییپتانسیل‌های فرهنگی، گردشگری، تمدنی ودر منطقه خودمان با هموطنان ترک،(هموطن واژه بدی نیست زیرا ما و ترکیه در حوزه فرهنگ، رفتار، غذا، آداب اجتماعی وخیلی به هم نزدیک هستیم) نتوانسته‌ایم تاکنون بگوییم در کشورمان جایی به‌عنوانخلیج فارس، جزیره کیش وداریم. من چند بلاگر از کشور ترکیه را به جزیره کیشبردم و بازخورد مثبتی داشت. خلیج فارس را دیدند، برای مخاطبان خود ویدیوگذاشتند و خلیج فارس را معرفی کردند؛ یکی از هدف‌های مهم «ساعت صفر» ایناست که ما ساعت‌های‌مان را یک بار دیگر به وقت اشاعه فرهنگ تمدن، جغرافیا، جاذبهو پتانسیل‌های ایران تنظیم و تا جایی که در توان و بضاعت تیم برنامه‌ساز ما ومخاطبانش است، بتوانیم این کار را بکنیم.

2853966.jpg

رشیدپور درباره دیگر ویژگی های این برنامه یادآور شد: «ساعت صفر» ۵۲ قسمتاست که به‌صورت هفتگی و یک‌ساله قرار است پخش شود و فعلاً توافق اولیه برای ۲۶قسمت است. به این ترتیب که ۲۶ قسمت ضبط و پخش می‌شود و اگر همه شرایطفراهم باشد ۲۶ قسمت بعدی هم ساخته و پخش خواهد شد.

وی درباره ادامه دار بودن این برنامه تصریح کرد: این اتفاق به همراهی ساترا و پلتفرمبستگی دارد، اگر این اتفاق بیفتد من علاقه مندم با درنظر گرفتن همه مسایل حداقل با۵۰ نفر از افرادی که در یک لیست ۱۵۰ نفره تهیه کرده‌ام، گفت‌وگو کنم.

رشیدپور در پاسخ به هزینه های این برنامه نیز یادآور شد: گفت‌وگو به لحاظ ساختبسیار کم هزینه است اما اینکه شما در چهار نقطه جهان چهار استودیو داشته باشید وتیم فنی مطلوب‌تان را به این نقاط ببرید، یعنی جابه‌جایی بین کیش، تهران، دبی واستانبول هزینه سنگینی دارد؛ امیدوارم که بی‌اَرزد، یعنی نتیجه‌ای که می‌گیریم وهمراهی مخاطب به شکلی باشد که ما را به این نتیجه برساند این هزینه‌کردن ارزششرا داشته و برنامه موثر بوده است.

استقبال ساترایی‌ها از بخش بین‌الملل «ساعت صفر»

این مجری با سابقه درباره ادامه‌دار بودن برنامه و اینکه چقدر به همراهی مدیرانساترا امیدوار است؟ بیان کرد: تاکنون که تحقیقا نظر همه اعضای شورای صدور مجوزتولید ساترا مثبت بوده است به‌ویژه از بخش بین‌الملل بسیار استقبال کردند. نظرها وصحبت‌هایی درباره بعضی مهمانان داشتند که برخی مهمانان شاید تعارضات ومشکلاتی با مسایل درون کشوری داشته باشند که قرار شد این افراد را بررسی کنیم ودرخصوص آنها به جمع‌بندی برسیم.

وی با اشاره به شناخت خوانندگان خارجی از فضای موسیقی ایران یادآور شد: گفت‌وگویی با الیاس یالچینتاش خواننده ترکیه‌ای دارم که درباره آقای شجریان و ازویژگی‌های ایشان صحبت می‌کند. بنابراین چقدر خوب است تاریخ شفاهی فرهنگموسیقایی ایران را بهتر معرفی کنیم.

رشیدپور درباره تیتراژ برنامه نیز گفت: آنچه از فضای مجازی متوجه می‌شوم این استکه فرصت تیتراژ، اینترنت هدر دادن است در نتیجه برای ابتدا و انتهای «ساعت صفر» کلاً ۵۰ ثانیه موسیقی اختصاصی در نظر گرفته شده است.

وظیفه تلویزیون است که درمورد فرهنگ، گردشگری، جاذبه‌های ایران برنامه بسازد نهبخش خصوصی و شبکه نمایش خانگی. بارها این را گفته‌ام. زمانی که در تلویزیون همبرنامه داشتم توصیه می‌کردم برنامه‌ها را به این سمت ببریم. مسابقه بسازیم که چه!

وی درباره اینکه چرا شبکه نمایش خانگی را برای برنامه سازی و ادامه اجرا انتخابکرده است عنوان کرد: بیشتر فکر می‌کنم شبکه نمایش خانگی من را انتخاب کردهاست تا من آن را. حتماً ترجیح می‌دهم برنامه‌ها در بیگ مدیاهایی که وسعت وگستردگی پخش دارند، نمایش داده شوند. طبیعتاً برنامه‌های این چنینی باید درتلویزیون ساخته شوند. وظیفه تلویزیون است که درمورد فرهنگ، گردشگری،جاذبه‌های ایران برنامه بسازد نه بخش خصوصی و شبکه نمایش خانگی. بارها این راگفته‌ام. زمانی که در تلویزیون هم برنامه داشتم، توصیه می‌کردم برنامه‌ها را به اینسمت ببریم. مسابقه بسازیم که چه! شاید حداقل ایده‌آل‌هایی که از کار فرهنگی درذهن من وجود دارد که در یک مسابقه محقق نمی‌شد. بحث «حالا خورشید» چیزدیگری بود اما واقعاً دوست نداشتم که در یک برنامه سرگرم‌کننده حضور داشته باشم. به‌شدت به کاری که الان در حال تولید آن هستم علاقه‌مندم و برای انتشار آن هم راهدیگری جز شبکه نمایش خانگی ندارم.

وی درباره اینکه فعالیت شبکه نمایش خانگی در ایران در مقایسه با سایر کشورها چهویژگی هایی دارد؟ گفت: ناباورانه باید بگویم ما در حوزه تولید VOD بسیار باکیفیت‌تر،استانداردتر و قابل قبول‌تر از همه کشورهای منطقه هستیم؛ به همین منظور چندیپیش در جلسه‌ای پیشنهاد دادم محصولات‌تان در حوزه VOD را در سطح منطقهبفروشید یا در کشورهای دیگر نمایشگاه‌های مدیا برگزار و محصولات پلتفرم‌های ایرانیرا ارایه کنید. در کشورهای حوزه عرب زبان به شدت نیاز به تولید محتوا وجود دارد وتولید محتوای خودشان اصلاً استاندارد نیست. حتی در تلویزیون‌های بزرگ‌شان هممحتوای استاندارد کم دارند. البته ترکیه در این حوزه قوی است اما حتی در این کشورهم می‌توانیم به خوبی برای محصولات ایرانی بازاریابی کنیم زیرا بدون اغراق نه تنهاایران در حوزه برنامه‌سازی و تولید محتوا با ترکیه برابری می‌کند که حتی در خیلی ازالمان‌ها ما جلوتر از سایر کشورهای منطقه هستیم.

رشیدپور در پاسخ به اینکه به عنوان یک برنامه‌ساز فکر می‌کند ساترا در راستای ارتقایتولیدات حوزه نمایش خانگی باید به چه سمتی برود؟ عنوان کرد: شبکه نمایش خانگیباید از لیدرهای رسانه‌ای ایران بهترین استفاده را بکند. «جوکر» یک برنامه بسیار موفقبود یا سریال «پوست شیر». اما احساس می‌کنم تهیه‌کنندگان خیلی زود به ورطهاقتصادی می‌افتند و ساترا هم ناگزیر یا ناگریز مجوز می‌دهد. زیبایی و مزیت شبکهنمایش خانگی و VOD در غیرانحصاری بودن آن است. اینکه تعدادی مجری و بازیگر وتهیه‌کننده از یک پلتفرم به پلتفرم دیگری کوچ کنند و اینکه برنامه‌ها صرفاً با این افرادساخته شوند، نقض غرض است. از همین رو، ساترا باید به چند نکته اهمیت دهد ازجمله؛ جلوگیری از انحصار، جلوگیری از تکرار، جلوگیری از افت کیفیت، مردم مدار ومردم محور بودن و ایرانی ماندن. حتی اگر از چارچوب برنامه‌های خارجی نیز استفادهمی‌کنیم که امر متداولی است، باید آنها را ایرانیزه کنیم؛ ایرانیزه کردن فقط فارسیحرف زدن نیست بلکه منظور متناسب کردن چارچوب با سلیقه ایرانی است. بعضاً دربرخی برنامه‌ها که از برنامه‌های خارجی کپی شده‌اند، حتی رنگ دکور هم تغییرنمی‌کند. در حالی که می‌شود رنگ‌ها را متناسب با سلیقه و پسند ایرانی تغییر داد. بهعقیده من رعایت این نکات پویایی شبکه نمایش خانگی در کشور را بازیابی می‌کند.

وی در پایان درباره جذابیت فضای رقابتی در شبکه نمایش خانگی گفت: رقابت صد درصد برای مخاطب جذاب است، هرچند برای برنامه‌ساز بسیار سخت است که دایم دررقابت باشد. نفع بزرگ مردم در رقابت بین برنامه‌سازان است تا محصولات به‌روز تولیدکنند و مخاطبان حق انتخاب داشته باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *