در کنار فیلم‌هایی چون «دیکتاتور بزرگ» چاپلین، «واکسی» دسیکا، «آل» بونوئل و «دنباله‌رو» برتولوچی

20:14

بانی‌فیلم: ترمیم فیلم قدیمی «درشکه‌چی» با کارگردانی و بازی زنده‌یاد نصرت کریمی در فرانسه و نمایش آن در جشنواره «ایل چینما ریترواتو» یکی از خبرهای جالبی بود که بابک کریمی بازیگر ایرانی و فرزند نصرت کریمی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد.
بابک کریمی در توضیح این خبر در صعحه اینستاگرامش نوشت: چندی پیش یک نسخه کامل فیلم درشکه‌چی در انبارهای سازمان سینمایی فرانسه (CNC) پیدا و مرمت شده.
در ادامه به نقل از ترمیم‌کنندگان فیلم آمده است:
«درشکه چی را سازمان سینمایی فرانسه (سه ان سه)، با حمایت و اجازه بابک کریمی، فرزند کارگردان، که در ضمن بازیگر کودک این فیلم هم بوده، ترمیم و زیرنویس کرده است. این فیلم اولین فیلم ایرانی است که باکیفیت 5k اسکن شده و به این ترتیب جزییات بسیار بالایی از پوزیتیو فیلم را حفظ کرده است.»
به نظر احسان خوشبخت که این نسخه را پیدا کرده، نمایش فیلم‌هایی چون درشکه‌چی که در زیر سایه فیلم‌های شناخته‌شده‌تر، مهجور واقع می‌شوند از جهت حفظ و نگه‌داری فرهنگ سینمایی برای نسل های بعدی اهمیت دارد. به گفته او این دست آثار سینمایی، بیشتر در معرض بی‌توجهی و فراموشی هستند و هم‌زمان با از دست رفتن آن‌ها، بخشی از فرهنگ و تاریخی که در این آثار ثبت‌شده هم برای نسل‌های بعد از دست خواهد رفت.


جشنواره «ایل چینما ریترواتو» با همکاری سینما تک بولونیا و مرکز مرمت آثار سینمایی بولونیا، از اصلی‌ترین جشنواره‌های نمایش آثار کلاسیک تاریخ سینمای جهان و امکانی برای دیدن جدیدترین آثار مرمت‌شده تاریخ سینمای جهان است.
از جمله فیلم‌های دیگر، که لابراتوار سینما تک بولونیا با همکاری با ارگان‌های دیگر مرمت کرده و امسال به نمایش درمی‌آیند، «دیکتاتور بزرگ» ساخته چارلی چاپلین، «واکسی» ساخته ویتوریو دسیکا، «آل» ساخته لوئیس بونوئل و «دنباله‌رو» ساخته برناردو برتولوچی است.
جشنواره ایل چینما ریترواتو از ۲۵ ماه ژوئن تا ۳ ژوئیه برگزار خواهد شد.
گفتنی‌ست کمدی «درشکه‌چی» را نصرت کریمی در سال ۱۳۵۰ نوشت و کارگردانی کرد.
نصرت کریمی، شهلا ریاحی، مسعود اسدالهی، ارغوان، دیانا، بابک کریمی و عزت‌الله نوید بازیگران «درشکه‌چی» هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *