11:04

شاید بزرگ ترین غافلگیری اسکار ۲۰۲۴ این باشد که گرتا گرویگ برای کارگردانی «باربی» و مارگو رابی و چارلز ملتتون در بخش بازیگری نادیده ماندند و کارگردان «جاماندگان» نامزد کارگردانی نشد.
به گزارش مهر به نقل از ورایتی، اسکار بدون چند غافلگیری و شوک هیچ وقت اسکار نبوده و امسال نیز از این قاعده مستثنی نیست. با معرفی نامزدهای اسکار نود و ششم که دیروز انجام گرفت، در حالی که برخی از نام‌های بزرگ مانند مارگو رابی و لئوناردو دی کاپریو در بخش بازیگری نامزد نشدند، برخی موارد غیرمنتظره نیز دیده شد.
بزرگ‌ترین غافلگیری‌ها و شگفتی‌های فهرست نامزدهای اسکار ۲۰۲۴ چنین است:

غافلگیری: نادیده گرفتن مارگو رابی و گرتا گرویگ برای «باربی»
۲ چهره قدرتمندی که مسؤولیت پرفروش‌ترین فیلم سال را برعهده داشتند، در بخش‌های دیگر امید دیده شدن دارند و مارگو رابی به عنوان تهیه‌کننده در میان نامزدهای بهترین فیلم گنجانده شد و گرویگ برای فیلمنامه «باربی» که همراه نوآ بامباخ، نویسنده همکارش نوشته شده، به فهرست راه یافت. اما این‌ها جای نامزدی رابی در بخش بهترین بازیگر زن و نامزدی گرویگ در بخش کارگردانی را نمی‌گیرد. در همین حال نامزد شدن فررا در بخش بازیگر زن نقش مکمل، با وجود اینکه در فهرست نامزدهای انجمن بازیگران و گلدن گلوب نبود، از شگفتی‌های اسکار بود.

غافلگیری: نادیده گرفتن لئوناردو دی کاپریو برای «قاتلان ماه کامل»
نامزدی اسکار از زمان اکران «قاتلان ماه کامل» در ماه می گذشته در جشنواره کن برای دی کاپریو یک چیز مطمئن به نظر می‌رسید، اما پس از اینکه به فهرست نامزدهای انجمن بازیگران راه نیافت، این نگرانی وجود داشت که او برای اجرای تحسین‌شده‌اش در نقش ارنست بورکهارت دیده نشود. این اولین نادیده گرفته شدن بزرگ برای این بازیگر نیست. شاید برخی رای دهندگان از اینکه شخصیت او چقدر نامطلوب بود ناراضی بودند، یا شاید هم او فقط قربانی یک رقابت شدید شد.
غافلگیری: نادیده گرفتن بازیگران «می دسامبر»
در فصل جوایز، سه بازی بازیگران جدیدترین فیلم تاد هینز امیدوارکننده به نظر می‌رسید. ناتالی پورتمن و جولین مور، بازیگر نقش مکمل، هر ۲ برنده اسکار قبلی بودند و چارلز ملتن هم برای نامزدی در بخش بازیگر نقش مکمل تقریباً مطمئن بود. ملتن جایزه گاتهام را در اوایل فصل رقابت‌ها به خانه برد و نامش در میان نامزدهای گلدن گلوب و منتخب منتقدان جای داشت، اما به فهرست انجمن بازیگران راه نیافت و در نهایت در فهرست اسکار هم هر سه بازیگر کنار گذاشته شدند.

شگفتی: ژوستین تریه و ساندرا هولر برای «آناتومی یک سقوط»
در حالی که هولر در تمام فصل سر و صدای زیادی به پا کرد و بسیاری انتظار داشتند که او در فهرست بهترین بازیگر زن انجمن بازیگران هم جای داشته باشد، اما این طور نشد، حالا او خود را نامزد بهترین بازیگر زن در اسکار دید. در همین حال کارگردان این فیلم یعنی ژوستین تریه هم با ساخت فیلمی تکان دهنده که تماشایش مسحورکننده است، به فهرست بهترین کارگردانی امسال راه یافت.

غافلگیری: نادیده گرفتن اریک راث و مارتین اسکورسیزی برای «قاتلان ماه کامل»
معمای قتل قبیله اسکورسیزی با ۱۰ نامزدی جایگاه خوبی کسب کرد، اما ۲ فیلمنامه نویس آن یعنی اسکورسیزی و راث که ۷ بار نامزد این بخش شده، با وجود تبدیل کتابی تقریباً از زاویه دید پلیسی به پرتره‌ای چندبعدی از یک جامعه بومی، نادیده ماندند.

شگفتی: بهترین تدوین برای «جاماندگان»
با توجه به نامزدهای دیگر در بخش تدوین و توجه به پیشینه تدوین گران نامی این بخش، کار کوین تنت در «جاماندگان» به طور قطع کم‌رنگ‌تر است، اما شاید به دلیل توانایی آن در بازآفرینی حساسیت، سرعت و سبک یک فیلم واقعی دهه ۱۹۷۰ باشد که در این بخش دیده شده است.

غافلگیری: جاماندن الکساندر پین برای کارگردانی «جاماندگان»
با وجود پرقدرت ظاهر شدن فیلم «جاماندگان» در فهرست امسال نامزدها، حذف کارگردان آن بیش از پیش شگفت‌انگیز جلوه می‌کند. گرچه بسیاری از فیلمسازان بزرگ سال در نهایت به بخش کارگردانی راه نیافتند، گرویگ و پین نامزدی انجمن کارگردان‌ها را کسب کرده بودند و این معمولاً یک شاخص قوی برای کسب موفقیت در اسکار است.

شگفتی: جاناتان گلیزر و «منطقه مورد علاقه»
گلیزر نه تنها با این فیلم وارد رقابت کارگردانی شد، بلکه فیلمش ۵ نامزدی هم در بخش بهترین فیلم، فیلمنامه اقتباسی، فیلم بلند بین‌المللی و صدا کسب کرد. گلیزر از جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳ که جایزه بزرگ این رقابت و جایزه فیپرشی را از آن خود کرد، به طور مداوم در حال کسب جایزه بوده است.

غافلگیری: نادیده گرفتن پنه لوپه کروز برای «فراری»
با وجود اینکه «فراری» یکی از بهترین فیلم‌های مایکل مان است، اما از نامزدی در هر رشته‌ای در اسکار ۲۰۲۴ محروم شد. در میان بسیاری از شانس‌های آن برای کسب نامزدی، بیش از همه نادیده گرفتن کروز دردناک است. این در حالی است که کروز نامزدی انجمن بازیگران را دریافت کرد. فیلم مان به نظر می‌رسد باید در قلب و ذهن سینمادوستان باقی بماند.

غافلگیری: «همه ما غریبه‌ها»
توجه شدیدی به این فیلم که درباره مردی است که پس از مدت‌ها با والدینش روبه رو می‌شود، به ویژه برای فیلمنامه اقتباسی اندرو هی و بازی زیبای اندرو اسکات وجود داشت، اما فیلم به طور کامل از کسب هر نامزدی بازماند.
غافلگیری: ویلم دافو برای «بیچارگان»
انتظار می‌رفت این بازیگر محبوب که ۴ نامزدی اسکار دارد، برای ایفای نقش پدر اما استون در «بیچارگان»، آن هم پس از کسب نامزدی از انجمن بازیگران نامزد اسکار شود، اما در نهایت این مارک روفالو از این فیلم بود که نامزدی بازیگر نقش مکمل را به دست آورد.

غافلگیری: بهترین مستند «سمفونی آمریکایی»
«سمفونی آمریکایی» به نویسندگی، فیلمبرداری و کارگردانی نامزد قبلی اسکار، متیو هاینمن، در اوایل فصل جوایز غیرقابل توقف دیده شد و فیلمش که درباره موسیقیدان جان باتیست است به جشنواره‌های درجه یک سراسر جهان راه یافت. با این حال فیلم موزس بویو و کریستوفر شارپ با عنوان «بوبی واین: رییس‌جمهور مردم» به‌خاطر پرتره‌ای که از گذار یک موسیقی‌دان به سیاست خلق می‌کند هم به شدت شایسته نامزدی است، اما این واقعیت نبودن هاینمن در فهرست را جبران نمی‌کند.

غافلگیری: بازی رزاموند پایک و امرالد فنل برای «سالتبرن»
گرچه برخی ممکن است داستان شیطانی امرالد فنل از یک فرد خارجی که خود را به خانواده‌ای ثروتمند تحمیل می‌کند، نپسندند، اما فیلم طرفداران خود را داشت و هفته پیش در جوایز بفتا هم جایگاه خوبی یافت و امید می‌رفت در بخش بازیگر نقش مکمل برای رزاموند پایک یا فیلمنامه اصلی برای فنل مورد توجه قرار گیرد، اما در نهایت فیلم در فهرست اسکار جایی نیافت.

غافلگیری: پدرو آلمادوار برای «راه عجیب زندگی»
آلمودوار ۹ نامزدی اسکار برای مجموعه آثار برجسته و استادانه‌اش در کارنامه دارد. «راه عجیب زندگی» دومین پروژه او به زبان انگلیسی است که پس از ۲۵ سال به دوران وسترن می‌رود. شاید «داستان شگفت انگیز هنری شوگر» وس اندرسون، جایگاه او را در بخش فیلم کوتاه اسکار گرفته باشد.

شگفتی: جان ویلیامز برای بهترین موسیقی «ایندیانا جونز و گردونه سرنوشت»
با توجه به اعلام ویلیامز مبنی بر کناره گیری او از آهنگسازی، این یک نتیجه قطعی بود. این نامزدی پنجاه و چهارمین نامزدی حرفه‌ای او است و می‌تواند ششمین پیروزی او را رقم بزند.
غافلگیری: دنیل پمبرتون برای بهترین موسیقی «مرد عنکبوتی: در سراسر دنیای عنکبوتی»
چرا کار پیشگامانه پمبرتون در «مرد عنکبوتی: در سراسر دنیای عنکبوتی» نادیده گرفته شد؟ او نه تنها در خلق یک موسیقی متن کاملاً یکپارچه هیپ‌هاپ و R&B موفق ظاهر شد، بلکه پس‌زمینه‌ای صوتی برای فیلم ساخت که به‌خوبی در راستای داستان واقعی آن است.

شگفتی: فیلم انیمیشن «رویای ربات» و «نیمونا»
رای دهندگان به جای نامزد کردن انیمیشن‌های پرمخاطب‌تری مانند «آرزو» یا «لئو»، کمدی علمی تخیلی «نیمونا» از نتفلیکس و «رویاهای روبات» اسپانیایی-فرانسوی را انتخاب کردند. شاید برای کسانی که می‌دانند هر ۲ فیلم نامزد جوایز آنی هستند، این نامزدی شوکه کننده نباشد.
شگفتی: بهترین فیلمبرداری برای «ال کوند»
برخی فیلم‌های مهم نامزدی فیلمبرداری را از دست دادند، از جمله «باربی»؛ گرچه فیلم برداش رودریگو پریتو برای «قاتلان ماه کامل» نامزد شد، اما ادوارد لاکمن سومین نامزدی خود را در این بخش برای طنز هوشمندانه پابلو لارین درباره خون آشامی مشتاق به مردن به دست آورد.
شگفتی: جلوه‌های بصری «گودزیلا منهای یک»
طبق گزارش‌هایی که توسط گروهی متشکل از ۳۵ هنرمند جمع‌آوری شده است، این فیلم از ۶۱۰ شات افکت فیلم ساخته شده و نامزدی آن نه تنها قانع‌کننده به نظر می‌رسد، بلکه روی پرده نیز عظیم دیده می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *