13:32

ابوالفضل خطیبی‌ -شاهنامه‌پژوه- در ۶۲ سالگی از دنیا رفت.
جعفر شجاع کیهانی، عضو هیات علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با تأیید این خبر به ایسنا گفت: آقای خطیبی دیروز پیوند کبد داشت که متأسفانه نتیجه عمل پیوند موفقیت‌آمیز نبود و امروز (چهارشنبه، ۲۱ دی‌ماه) از دنیا رفت.
ابوالفضل خطیبی (زاده ۲۵ اردیبهشت ۱۳۳۹ در گرمسار) نویسنده، شاهنامه‌شناس و پژوهشگر زبان و ادب فارسی . عضو هیات علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مشاور علمی گروه فرهنگ‌نویسی بود.
خطیبی عضو هیئت علمی و معاون گروه فرهنگ‌نویسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و معاون سردبیر مجله«نامه ایران باستان»، نگارنده بیش از صد مقاله علمی به ویژه درباره شاهنامه در دانشنامه‌ها و مجلات تخصصی ادبی بوده و در تصحیح شاهنامه با جلال خالقی مطلق در جلد هفتم همکاری داشت.
او دریافت‌کننده جایزه حامیان نسخ خطی در آیین بزرگداشت حامیان نسخه‌های خطی در سوم آذر ماه ۱۳۸۴ به خاطر مقالهٔ «اصالت کهن‌ترین نسخه: فلورانس ۶۱۴ ه‍. ق» بوده‌است.

واکنش “کزازی” به خبر درگذشت “ابوالفضل خطیبی”
میرجلال‌الدین کزازی، ابوالفضل خطیبی را یکی از چهره‌های فرهنگی نامدار روزگار ما معرفی کرد که “شکوفان‌ترین سال‌های زندگی خود را در پژوهش، شناختن و شناساندن شاهنامه به ایرانیان گذاشت.”
این استاد دانشگاه و شاهنامه‌پژوه در پی درگذشت ابوالفضل خطیبی، با شیوه گفتار خاص خودش به ایسنا گفت: روان‌شاد ابوالفضل خطیبی که هم‌ اکنون با دریغ بسیار آگهی درگذشتش به من رسید، بی هیچ‌گمانی یکی از چهره‌های فرهنگی‌نام‌دار در ایران روزگار ماست. او شکوفان‌ترین سالیان زندگی خود را در کار پژوهیدن و شناختن و شناسانیدن شاهنامه به ایرانیان و پارسی‌زبانان کرد. این تلاش ارزشمند و گران‌مایه و ماندگار به شیوه‌های گوناگون انجام می‌گرفت و تنها با نوشتن کتاب به نمود نمی‌آمد.
کزازی همچنین یادآور شد: همه ایرانیان به ویژه ایرانیانی که دل در گرو شاهنامه دارند و آن را نامه سپند و ارجمندِ فرهنگ و اندیشه و منش ایرانیان می‌دانند، من برآنم اندوه‌ناکند و سوگوارند. زیرا یکی از برجسته‌ترین کسانی که در این نامه نامی گرامی، در این شاهکار ورجاوند بی‌مانند سالیان سال پژوهیده است و یادگارهایی ارزنده و برازنده بر جای نهاده است، به جهان جاوید شتافته است. از درگاه دادار دادگستر برای گرامی از دست‌رفته، جایگاهی بلند آرزومندم. ایدون باد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *