11:23

برندگان بخش ادبی جایزه پولیتزر ۲۰۲۴ در شاخه‌های مختلف همچون ادبیات داستانی، شعر و زندگی‌نامه معرفی شدند.
به گزارش ایسنا، فهرست برگزیدگان بخش ادبیات جایزه پولیتزر ۲۰۲۳ درحالی در بخش‌های مختلف اعلام شد که در شاخه داستانی دو کتاب به عنوان برنده در بخش زندگی‌نامه معرفی شدند.
«گاردین» نوشت،‌ «جین آن فیلیپس» برای نگارش «نگهبان شبانه» که داستان مادر و دختری پس از جنگ داخلی در یک پناهگاه ویرجینیای غربی را روایت می‌کند، جایزه داستان‌نویسی پولیتزر را دریافت کرد.
همچنین پولیتزر نمایشنامه به «ابونی بوث» برای «اعتماد اولیه» رسید که به داستان اتفاقات غیرمنتظره زندگی یک کتاب‌فروش بعد از بیکار شدن می‌پردازد.
«نیتان ترال» نیز با کتاب «یک روز از زندگی عابد سلامه» برنده بخش ادبیات غیرداستانی شد. همچنین «ژاکلین جونز» پولیتزر بخش تاریخ را برای نگارش «حقی برای زندگی صادقانه وجود ندارد»‌ دریافت کرد.
شاخه زندگی‌نامه امسال دو برنده داشت و «جاناتان ایگ» برای کتابی با عنوان «کینگ» زندگی‌نامه «مارتین لوتر کینگ جونیور» و «الیون وو» برای «اراباب، زن، شوهر، برده:‌ سفری از برده‌داری تا آزادی» برگزیده پولیتزر شدند.
«سه جزئی»‌ اثر «برندون سام» در بخش شعر و «تابستان شکست‌ناپذیر» به قلم «کریستینا ریورا» در بخش خاطرات به عنوان برگزیده معرفی شدند.

جوایز پولیتزر به پوشش اخبار جنگ غزه اهدا شد
برگزیدگان بخش روزنامه‌نگاری پولیترز سال ۲۰۲۴ درحالی در شاخه‌های مختلف اعلام شدند که پوشش اخبار مربوط به جنگ غزه پررنگ‌ترین موضوع جوایز امسال بود.
با اعلام فهرست برگزیدگان بخش روزنامه‌نگاری جایزه پولیتزر امسال،‌ «نیویورک تایمز» و «پروپابلیکا» موفق به کسب جایزه شدند.
«گاردین»‌ نوشت، جوایز پولیتزر در بخش خبرنگاری به بهترین‌ها در ۱۵ شاخه اهدا شد. همچنین جوایزی به هشت بخش هنری متمرکز بر کتاب، موسیقی و تئاتر اختصاص یافت. بر این اساس برنده جایزه خدمات عمومی یک مدال طلا و سایر برگزیدگان ۱۵,۰۰۰ دلار دریافت می‌کنند.
امسال «اسوشیتدپرس» برای پوشش اخبار مهاجرت جهانی از طریق آمریکای لاتین به ایالات متحده برنده جایزه «عکاسی خبری» شد.
همچنین عکاسان «رویترز» نیز برای ثبت تصاویری از نخستین روزهای جنگ غزه برنده جایزه پولیتزر در بخش عکاسی خبر فوری شدند. عکسِ معروف دختری که کفن برادرزاده‌اش را در دست گرفته، یکی از این عکس‌ها است.

*در این تصویر که توسط محمد سالم، عکاس خبرگزاری رویترز در بیمارستان ناصر خان‌یونس ثبت شده است،‌ ایناس ابو معمر ۳۶ ساله پیکر کفن‌پوش برادرزاده ۵ ساله‌اش را در آغوش گرفته است

پولیتزر همچنین از روزنامه‌نگاران و نویسندگانی که جنگ غزه را پوشش دادند، تقدیر ویژه به عمل آورد.
علاوه بر این جایزه پولیتزر خدمات عمومی به «پروپابلیکا» تعلق گرفت. «نیویورک تایمز» در شاخه‌های گزارش تحقیقی و گزارش تفصیلی موفق به کسب پولیتزر شد. همچنین پولیتزر گزارش بین‌المللی نیز برای پوشش اخبار جنگ غزه به «نیویورک تایمز» رسید. مجله «نیویورکر» نیز دو پولیتزر از جمله جایزه گزارش مصور را دریافت کرد.
جوایز سالانه پولیتزر که نخستین‌بار در سال ۱۹۱۷ اهدا شد،‌ معتبرترین جوایز حوزه روزنامه‌نگاری در ایالات متحده محسوب می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *