0:40

ویلیام فریدکین، کارگردان فیلم ترسناک «جن‌گیر» در سن ۸۷ سالگی درگذشت.
به گزارش بانی‌فیلم به نقل از ورایتی، ویلیام فریدکین که بیشتر به خاطر فیلم برنده‌ی اسکارش «ارتباط فرانسوی» و همین طور فیلم پرفروش «جن‌گیر» شهرت داشت، روز دوشنبه در لس‌آنجلس درگذشت. او هنگام مرگ ۸۷ سال داشت.
مرگ فریدکین توسط استفان گالووی رئیس دانشگاه چپمن و یکی از دوستان شری لنسینگ، همسر این فیلمساز تایید شد.
«دادگاه نظامی شورش کین» آخرین فیلم فریدکین با بازی کیفر ساترلند است که امسال در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درخواهد امد.
ویلیام فریدکین همراه با پیتر باگدانوویچ، فرانسیس فورد کاپولا و هال اشبی، در دهه هفتاد میلادی به رتبه A ارتقا یافت، او بخشی از نسل جدیدی از فیلمسازان پر جنب و جوش و ریسک پذیر بود.
فریدکین با ترکیب تجربیات خود در تلویزیون، به ویژه در ساخت فیلم‌های مستند، با بکارگیری سبکی پیشرفته در تدوین، انرژی زیادی به ژانرهای ترسناک و پلیسی وارد کرد؛ سبکی که در آن تخصص داشت.
فیلم «ارتباط فرانسوی» فریدکین با داستانی فوق‌العاده سریع، از نظر اخلاقی فیلمی مبهم بود. این فیلم به سبک مستند فیلمبرداری شد و تماشاگر، یکی از موجه‌ترین سکانس‌های تعقیب و گریز با ماشین در سینما را در این فیلم می‌دید. «ارتباط فرانسوی» برنده چندین جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر (جین هکمن) شد. این فیلم برای سال‌ها به سنگ محکی برای آثار ژانر پلیسی ساخته شده در سینما و تلویزیون تبدیل شد.
پس از شکوه «ارتباط فرانسوی»، فریدکین در سال ۱۹۷۳ «جن‌گیر» را ساخت.
«جن‌گیر» در اکران جهانی‌اش توانست به فروش حیرت‌انگیز ۵۰۰میلیون دلاری برسد و همراه با «پدرخوانده» دوران پرفروش فیلم‌های سینمایی را آغاز کند.
داستان «جن گیر» که برگرفته از رمانی به همین نام نوشته ویلیام پیتر بلاتی بود در مورد تسخیر یک دختر جوان توسط اهریمن است. فیلم یک تریلر بسیار سبک بود، به همان اندازه که «ارتباط فرانسوی» روی ژانر وحشت در فیلم‌های مهیج پلیسی تأثیرگذار بود.
فریدکین با این فیلم برای او دومین بار نامزد اسکار بهترین کارگردانی شد.
فریدکین کار خود را در اتاق پست ایستگاه تلویزیونی شیکاگو WGN آغاز کرد، جایی که به سرعت به جایگاه کارگردانی برنامه‌های تلویزیونی و مستند رسید.
او پیش‌تر در مصاحبه‌ای گفته بود که در آن سال‌های اولیه کارگردانی‌اش حدود دوهزار برنامه تلویزیونی را ساخته است، از جمله مستند «مردم در برابر پل کرامپ» در سال ۱۹۶۲ که درباره مردی محکوم به اعدام بود. این فیلم جایزه در جشنواره فیلم سانفرانسیسکو، گلدن گیت را برای فریدکین به ارمغان آورد و جایگاه شغلی او را به ریاست بخش مستند در شبکه WBKB رساند. فریدکین همچین پس از موفقیت مستندش، کارگردانی یک کنسرت مستند برای تهیه کننده دیوید ال. ولپر را برعهده گرفت.
«جن‌گیر» آخرین فیلم باکس آفیس فریدکین بود. او تا چهار سال بعد از کارگردانی «جن گیر» یعنی تا سال ۱۹۷۷ فیلم دیگری را کارگردانی نکرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *