10:42

رییس ساترا از تاسیس شورای جدیدی زیرنظر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد که اعضای آن از نهادهای مختلف روی محتوای شبکه نمایش خانگی نظارت خواهند داشت.
سعید مقیسه درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و واکنش‌هایی که در چند وقت اخیر نسبت به نظارت صداوسیما بر شبکه خانگی در پی داشته است به مهر گفت: بند ششم مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به تأسیس یک شورای سیاست گذاری اشاره دارد که مهمترین کارش این است که ضوابط محتوایی رسیدگی به سرویس‌ها و رسانه‌ها طراحی شود.
راه‌اندازی شورای جدیدی در حوزه نظارت و سیاستگذاری شبکه خانگی
وی اضافه کرد: این شورا اعضای مختلفی دارد از نمایندگان قوای سه‌گانه گرفته تا رئیس صداوسیما، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی، سه عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۲ کارشناس حوزه رسانه و… و خود شورا هم ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل می‌شود.
رئیس ساترا درباره مأموریت‌های این شورا تصریح کرد: این شورای سیاست‌گذاری قوانین در حوزه نظارت بر شبکه خانگی را بازنگری کرده، قوانین جدیدی را تصویب و ابلاغ می‌کند و ساترا هم برای نظارت بر شبکه‌های نمایش خانگی تابع همان قوانین خواهد بود.
تصویب قوانین برای متخلفین در حوزه شبکه نمایش خانگی
مقیسه در پاسخ به اینکه این قوانین به مجلس خواهد رفت یا خیر گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی نهاد قانونگذار است و حتی سیاست‌های کلان رسانه‌ها از مأموریت‌های این نهاد است. اگرچه برخی قوانین نیازمند تکمیل و اتمام کار در مجلس هم هست مثلاً بخش مربوط به «متخلفین» که مثلاً اگر کسی قوانین مربوط به حوزه سکوها و پلتفرم‌ها را اجرا نکرد و لازم بود با تخلف او برخورد شود با چه ضوابط و قوانینی باید تخلف او بررسی شود. اینها مربوط به مجلس است.
طرح اولیه «دفتر یادداشت» مشکل داشت
رئیس ساترا در ادامه درباره سریال جدید «دفتر یادداشت» با بازی رضا عطاران و شائبه نداشتن مجوز گفت: این سریال جزو مواردی بود که در طرح اولیه مشکلاتی داشت با تیم تولید جلسه برگزار شد و آنها حضور پیدا کردند، نکات اصلاحی به آنها گفته شد و بنا شد اصلاحات را اعمال کنند تا مجوز سریال را دریافت کنند.
رئیس ساترا درباره تیزرها و تبلیغات برخی سریال‌ها و حواشی آنها مثل «دفتر یادداشت» که مجوز باید دریافت کنند یا خیر عنوان کرد: اخیراً در خصوص چند سریال شاهد بودیم تیزری پخش شد که محتوای آن متفاوت از محتوای سریال دارای مجوز ساترا بود. از سوی دیگر عده‌ای همان تیزر را مستمسک قرار می‌دهند که فلان اتفاق در شبکه خانگی افتاده است اما در سریال که نگاه می‌کنید اصلاً آن صحنه وجود ندارد.
انتشار صحنه‌هایی که در سریال‌ها نیست برای تبلیغات؟
وی اضافه کرد: نمونه داشتیم که حتی صحنه‌ای منتشر شده اما عوامل می‌گویند ما منتشر نکرده‌ایم و کارگردان و عوامل تولید خودشان آن صحنه را کنار گذاشته‌اند. البته این ابهام وجود دارد که ممکن است انتشار چنین صحنه‌هایی یک کار تبلیغاتی باشد؟ ما نفی نمی‌کنیم اما این فرض را تأیید هم نمی‌کنیم و راجع به هر موضوع مستقلاً بررسی می‌کنیم.
مقیسه در پایان گفت: با این حال هرگونه تخلف محتوایی برای رسانه و سکوها باعث کاهش امتیاز آنها خواهد شد که در کاهش حمایت مادی و معنوی ساترا از رسانه‌های دارای مجوز تأثیرگذار خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *