17:08

سلسله نشست‌های «هویت زبانی ناآرامی» با محوریت بررسی زبان‌شناسانۀ ناآرامی‌های اخیر به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، پنج‌شنبه 5 آبان در 2 نوبت صبح و عصر در سالن سلمان هراتی حوزۀ هنری برگزار می‌شود.
به گزارش دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، هر پدیدۀ اجتماعی و انسانی، شناسنامه و هویتی دارد. فهم هویت پدیده‌ها، به دانش‌های مختلف انسانی و اجتماعی نیازمند است تا در دنیای پیچیدۀ امروز بتوان همۀ لایه‌ها و زوایای آن را دید و درک کرد. در پیچ ‌و تاب فهم پدیده‌ها، دانش‌های زبانی، اغلب از دایره بیرون‌اند و دانش‌های اجتماعی و رسانه‌ای و سیاسی توجه‌برانگیزترند. در روزهای گذشته که ناآرامی‌ها کشور را درنوردیده و تشویش به جان‌ها‌ انداخته بود، دانشوران مختلف از نظرگاه‌های گونا‌گون تحلیل‌هایی بیان کرده‌ و راهکارهایی برای خروج از بعضی بحران‌ها داده‌اند. فارغ ازاینکه چقدراین تحلیل‌ها نو، اثربخش و نزدیک به واقع یا تکراری و نخ‌نماست، تحلیل‌های اهالی زبان دراین بین به چشم نیامده و حتی نهادهای مسئول ازآنان کمکی نخواسته‌اند.
توجه به زبان و دانش‌های آن، توجه به لایه‌های زیرین پدیده‌های اجتماعی است که از شناخت‌ها و استعاره‌ها و مفاهیم ریشه می‌گیرد. زبان درجایگاه دستگاه شناختی انسان، در همۀ عرصه‌ها نقش‌آفرین و اثرگذاراست. در دنیای امروز، سیاست‌گذاری‌های زبانی، برآمده از سناریوهای مشارکتی برای آیندۀ مطلوب و مقبول هر جامعه، حفظ و توسعۀ این دستگاه را در همۀ عرصه‌ها در نظر می‌آورند. همچنین نهادهای مختلف در زمینه‌های گوناگون علمی و عملی، تغییرات زبان را رصد می‌کنند و ضمن بازخوردگیری ازبرنامه‌ها، آن‌ها را روزآمد می‌کنند. امروزه دیگرپذیرفته است که بحران در زبان، بحران درشناخت و ارتباطات و سپس بحران‌ در همۀ عرصه‌های انسانی و اجتماعی را به بارخواهد آورد.
هدف از برگزاری نشست‌های«هویت زبانی ناآرامی»، فهم پدیدۀ اجتماعی ناآرامی‌های اخیر از منظر دانش‌های زبانی است. در این نشست‌ها، دانشوران زبان‌شناس، نشانه‌شناس، روایت‌پژوه، ادیبان، نویسندگان، پژوهشگران جامعه‌شناسی زبان، رسانه و زبان، سیاست و زبان و دیگر متخصصان حوزۀ زبان، پنجره‌ای می‌گشایند رو به فهم هویت زبانی ناآرامی‌های امروز، پیشینه و آیندۀ آن، روندهای اثرگذار بر آن و راه‌های پیشگیری از آن.
قابل توجه است، زبان کودک در بحران و رسانه با حضور فرزانه فرزانه فخریان فعال رسانه‌ای و پژوهشگر زبان، خطاهای شناختی‌زبانی در ناآرامی با سخنرانی پویا امامی مترجم و مولف کتاب در زمینه علوم شناختی و پژوهشگر فرهنگ، نافرهنگی‌شدن زبان در بستر تحولات اجتماعی با حضوردکتر صادق رشیدی عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگر فرهنگ و هنر، زبان به‌مثابه تصویر هویت در ناآرامی‌های ۱۴۰۱ با سخنرانی دکترمحمدجواد عظیمی استاد دانشگاه، روایت‌ها در جامعه؛ ارزش‌های صدق و کارآمدی با سخنرانی کورش علیانی دانش‌آموخته زبان‌شناسی و پژوهشگر، جامعه‌شناسی شعارهای طنز جنبش‌های اجتماعی با سخنرانی محمد فکری دانش‌آموخته جامعه‌شناسی، سلسله نشست هایی هستند که در گام اول برگزار خواهند شد.
گام اول سلسله نشست‌های هویت‌ زبانی ناآرامی، پنج‌شنبه ۵ آبان۱۴۰۱ در 2 نوبت صبح از ساعت 9 تا 12 و نوبت عصر از ساعت 15 تا 19 برگزار خواهد شد و عموم علاقمندان برای شرکت دراین نشست ها می‌توانند در سالن سلمان هراتی حوزه هنری واقع درانتهای غربی خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، روبری خیابان پورموسی حضور یابند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *