15:41

بانی‌فیلم: پس از مدت‌ها، سرانجام دیروز جمعه پنجم ژانویه کتاب «رازها و دروغ‌ها در جشنواره کن و۴۴ سال حضور سینمای ایران در فرانسه» نوشته محمد حقیقت سینماگر سرشناس ایرانی به زبان فارسی در پاریس منتشر شد.
کتاب «رازها و دروغ‌ها در جشنواره کن و ۴۴ سال حضور سینمای ایران در فرانسه» از سوی انتشارات ناکجا در شهر پاریس به چاپ رسیده است.
این کتاب شامل ۲۲ بخش در ۳۹۳ صفحه است که به مراحل اکران فیلم‌های ایرانی و بازتاب‌های نمایش آنها در مطبوعات فرانسه، با تاریخ دقیق اکران و میزان فروش در گیشه همراه با اسامی کمپانی‌های پخش کننده پرداخته است.
کتاب به بیش از ۱۷۰ فیلم بلند ایرانی که از سال ۱۹۸۰ تا ابتدای سال ۲۰۲۴ در فرانسه اکران شده می‌پردازد و معادل آن در هیچ کشور دیگری سابقه نداشته است.
باید به این نکته اشاره کرد که پاریس به منزله سکوی پرتابی برای اکران و پخش عمومی فیلم‌های ایرانی در جهان بوده و همین موضوع باعث شد بسیاری کشورها از اروپا، آمریکا، آسیا و… فیلم‌های ایرانی را خریداری کنند.
نکته با اهمیت دیگر اینکه، حضور پربار و رو به گسترش سینمای ایران در فستیوال کن که مهم‌ترین جشنواره جهانی است، از ابتدا تا به امروز در کتاب محمد حقیقت آمده.
در این کتاب اتفاقات روایت نشده، رازها و ناشنیده‌های بسیاری از سینمای ایران روایت شده است.
«رازها و دروغ‌ها در جشنواره کن…» همچنین به شکل جداگانه بخش هایی از آثار سینماگرانی چون سهراب شهیدثالث، عباس کیارستمی، امیرنادری، محسن مخملباف، بهمن قبادی، اصغر فرهادی، جعفر پناهی، و دیگر سینماگران پرداخته است.
در بخش‌های اولیه کتاب، به نقش بااهمیت سینماتک فرانسه برای معرفی فیلم‌های ایران اشاره شده و در قسمت دیگر، به تاریخچه «نخستین جشنواره سالانه فیلم‌های ایرانی در خارج از کشور بعد از انقلاب» از سال ۱۹۸۳ در سینما اتوپیای پاریس که تا سال ۲۰۰۰ ادامه داشت، پرداخته شده است.
«رازها و دروغ ها در جشنواره کن…» همچنین به اهمیت نقش جشنواره سه قاره (نانت) و حضور سینمای ایران و یافتن پخش کنندگان فرانسوی در آن فستیوال اشاره شده است.
در رابطه با سیاست‌ها و نا‌گفته‌هایی از جشنواره کن، طی چهل و چهار سال، گفت‌وگوهای اختصاصی با ژیل ژاکوب، و پیر لسکور دو رییس فستیوال کن و همچنین گفت‌وگویی با تییری فرمو ، دبیر کل این جشنواره انجام گرفته است.
کتاب «رازها و دروغ ها در جشنواره کن…» اگرچه شکل تاریخ‌نگاری دارد اما روایت‌هایش به صورت داستان‌گویی است.
بخش‌هایی از کتاب به نامه‌های سینماگران مشهور ایران می‌پردازد که آنها به محمد حقیقت نویسنده کتاب نوشته‌اند و پاسخ‌های او به این فیلمسازان می‌پردازد که حاوی نکات جالبی است.
«رازها و دروغ ها در جشنواره کن و۴۴ سال حضور سینمای ایران در فرانسه» اسنادی نیز در باره سینمای ایران در فرانسه را منتشر کرده که از بخش‌های خواندنی و مهم این کتاب سینمایی‌ است.
انتخاب عنوان کتاب «رازها و دروغ‌ها» با تاثیر از فیلمی به همین نام ساخته کارگردان انگلیسی مایک لی است که در سال ۱۹۹۶، جشنواره کن را افسون خود کرد و نخل طلا را به دست آورد.
یک سال بعد از آن بود که سینمای ایران توانست با طعم گیلاس به کارگردانی عباس کیارستمی، نخل طلا را برای ایران به ارمغان آورد.
در این کتاب به رازهای این موفقیت سینمایی نیز پرداخته می‌شود.
گفتنی‌ست محمد حقیقت فیلمساز و منتقد سرشناس ایرانی در فرانسه است که در سالیان متمادی بیشتر فعالیت خود را معطوف به معرفی سینمای ایران به جشنواره‌های مطرح نموده و به دلیل اعتباری که در میان مدیران و سینماگران جهان دارد، نقش فزاینده‌ای در موفقیت سینمای کشورمان در مجامع و رویدادهای سینمایی جهان داشته است.
گفتنی‌ست محمد حقیقت فیلمساز و منتقد سرشناس مقیم فرانسه، سهم مهمی در شناساندن سینمای ایران در فستیوال‌های مطرح جهانی دارد.
حقیقت در طول سالیان متمادی و به واسطه آشنایی با مدیران جشنواره‌ها و سینماگران بزرگ جهانی، مقدمات حضور بسیاری از فیلم‌های سینمای کشورمان را در رویدادهای مهم جهانی فراهم آورده است.
کتاب این سینماگر می‌تواند مرجع مطمئنی برای سینماپژوهان، محققان و علاقمندان و دانشجویان باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *