10:23

بانی‌فیلم: مارتین اسکورسیزی در انتخاب فیلم‌های مورد علاقه‌اش، تمایلی به رتبه بندی آنها ندارد.
به گزارش بانی‌فیل به نقل از ایندی‌وایر، فیلمنامه نویس و کارگردان فیلم «قاتلان ماه گل» در گفت‌وگویی ویدئویی که با مجله تایم انجام داد گفت که «مخالف» تهیه فهرست ۱۰ فیلم برتر است، مخصوصاً وقتی به فیلم‌های مورد علاقه‌اش اشاره می‌کند.
اسکورسیزی گفت: در طول سال‌ها فعالیتم سعی کرده‌ام فهرستی از فیلم‌هایی که شخصاً احساس می‌کنم مورد علاقه‌ام هستند، تهیه کنم؛ بعد متوجه شدم که کلمه «مورد علاقه» سطوح مختلفی دارد: فیلم‌هایی که شما را بیش از همه تحت تأثیر قرار داده‌اند، برخلاف فیلم‌هایی که تنها دوست دارید بانها را تماشا کنید، یا برخلاف فیلم‌هایی که مدام تماشا می‌کنید و از آن‌ها یاد می‌گیرید، یا دوباره تجربه می‌کنید. بنابراین، فیلم‌ها متنوع هستند. و من همیشه با ارایه فهرست “10 بهترین” مخالفم.»
کارگردان «راننده تاکسی» ادامه داد، «خب بله، “شهروند کین” وجود دارد. این فیلم زندگی‌ام را تغییر داد. اورسن ولز همه قوانین استودیویی را زیر پا گذاشت. یکی از چیزهایی که ولز گفت یکی از بهترین چیزهایی است که می‌توانید در فیلمسازی بیاورید، نادانی؛ وقتی می‌گویند نمی‌توانید این کار را انجام دهید، باید به خودتان بگویید چرا که نه؟»
اسکورسیزی از دو فیلم «جنایت‌های نیمه‌شب» و «محاکمه» اورسن ولز به‌ علاوه فیلم‌های «۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی» و «بری لیندون» استنلی کوبریک به عنوان فیلم‌های نمادین‌تری نام می‌برد که باید آنها را دید.
اسکورسیزی با اشاره به تحسین خود از نویسندگانی که در فیلم‌های خودش مانند «کواندون» به آنها اشاره می‌کند، گفت: «وقتی درباره تأثیرات فیلم صحبت می‌کنید، چنین فیلم‌هایی وجود دارند که خاطراتی را در ذهن شما باقی می‌گذارند».
اسکورسیزی به تایم گفته که فیلمسازان در حال رشد باید راه اورسن ولز را دنبال کنند و هنجارهای استودیوها را رد کنند.
اسکورسیزی گفت: «جوانانی که خود را با فیلم بیان می‌کنند، راهی برای دیده شدن پیدا خواهند کرد. “اما آنها باید بجنگند، باید واقعاً، واقعاً بجنگند و نباید دپذیرند که مورد قبول استودیوها و کمپانی‌های سینمایی قرار گیرند.»
سازنده فیلم تحسین شده «رفقای خوب» درباره استودیوها ادامه داد: «استودیوها در نهایت می‌گویند، ؛خب، چه کسی می‌خواهد فیلم‌ شخصی بسازد؟» و در ادامه افزود: «ببینید در دهه هفتاد چه اتفاقی افتاد؟ آخرش همه مدیران استودیوها دیوانه شدند! فیلمسازان از بودجه و زمان‌بندی گذشتند و این سه فیلم «اکنون آخرالزمان»، «گاو خشمگین» و «دروازه بهشت» را ساختند!»
اسکورسیزی به تربیت خودش اشاره کرد؛ یعنی دیدن هر چه بیشتر فیلم بدون توجه به ژانر برای یادگیری از استادان. او گفت: «این باید یک فرهنگ سینمایی باشد، اما در حال حاضر همه چیز به نوعی در حال تکه تکه و شکسته شدن است.مطمينا همه فیلم‌های موزیکال را دوست نداشتند. همه وسترن را دوست نداشتند. همه فیلم‌های گانگستری یا نوآر را دوست نداشتند. اما در آن زمان، ما فقط به سینما می‌رفتیم تا یاد بگیریم و این چیزی بود که جریان داشت…»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *