9:10

حضور قابل‌تامل چندین کارگردان شناخته شده، سهم اندک هالیوود و تمرکز بر حضوربازیگران سرشناس، ازجمله مولفه‌هایی است که بزرگ‌ترین جشنواره سینمایی جهان درسال جدید حساب ویژه‌ای روی آنها باز کرده است.

به گزارشایرنا، هفتادوهفتمین دوره بزرگ‌ترین جشنواره سینماییجهان، تا کمتر از یک‌ماه دیگر آغاز به کار می‌کند؛ دوره‌ای که طی آن برخی ویژگی‌ها نظیرنام‌های بزرگ و تمرکز بر روی سینمای اروپا، می‌تواند اتفاقات به‌مراتب بهتری را نسبتبه دوره‌های اخیر رقم بزند. با این حال، این دوره کن، واجد ویژگی‌هایی است که درادامه، به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌کنیم.

۱. برگ برنده کن امسال، رونمایی از آخرین ساخته فرانسیس فورد کاپولا است. مگالوپلیس (شهر خیلی بزرگ) ۴۵ سال بعد از افتخارآفرینی اینک آخرالزمان که نخلطلا را برای کارگردانش به همراه داشت، در این فستیوال رونمایی می‌شود. سال گذشتهبود که کن و ونیز، رقابت تنگاتنگی را برای رونمایی از قاتلان ماه گل مارتین اسکورسیزیآغاز کردند؛ رقابتی که در انتها به نفع کن تمام شد. این رقابت امسال بر روی فیلم کاپولابوده است و دایره جشنواره‌هایی که خواهان رونمایی از این فیلم بودند نیز به بیش از ۴رویداد رسید. شاید به همین دلیل بود که مگالوپلیس چندین روز قبل، به نخستینفیلمی تبدیل شد که از آن به عنوان یکی از آثار بخش مسابقه کن امسال نام برده شد. در روزهایی که کاپولا در سوگ از دست دادن همسر خود به سر می‌برد، حضور او در کن۲۰۲۴ می‌تواند تنور این دوره جشنواره را حسابی داغ کند.

۲. فیلم افتتاحیه کن امسال، پرده دوم کوئنتین دوپیوی فرانسوی است. نکته مهم اینرخداد آن است که با توجه به حضور نسبتا کمرنگ بازیگران در دوره قبلی این جشنوارهکه به دلیل تاثیرات فرآیند اعتصاب بازیگران هالیوودی رقم خورد، حالا کن می‌خواهداز همان روز نخست، سوژه‌های فرش قرمز خود را حسابی ترند کند به همین دلیل قراراست فرش قرمز فیلم افتتاحیه با حضور انبوهی از بازیگران مشهور فرانسوی ازجملهآلن شابات، بنویی پوئلوورد، ژان دوژاردن، آدل اگزارچوپولوس، لئا دراکر، بنوا ماگیمل،آنائیس دموستیر، ونسان لاکوست، ژیل للوچ، ادوارد بائر و پیو مارمایی برگزار شود کهبمب رسانه‌ای بسیارخوبی برای روز نخست این دوره از کن خواهد بود.

171051401.jpg

۳. حضور دقیقه نودی فیلم جدید یورگوس لانتیموس از دیگر نکات کنجکاوی‌برانگیزکن امسال خواهد بود. لانتیموس که سال میلادی گذشته با بیچارگان، یک فصل جوایزرویایی را پشت‌سر گذاشت، حالا با انواع مهربانی، دنباله جاه‌طلبانه‌ای بر بیچارگانساخته که می‌تواند در رقابت با چند فیلم مهم بخش مسابقه، اتفاق‌های خوبی را درکن امسال رقم بزند و در ادامه، افتخارات بسیاری را در سینمای ۲۰۲۴ بیافریند.

۴. کن امسال به‌اندازه‌ای، نام بزرگ دارد که بخواهد برای سینمادوستان سراسر جهانحساسیت داشته باشد. در بخش مسابقه، حداقل ۱۰ فیلم مهم وجود دارند. در اینبخش، رقابت مگالوپولیس فرانسیس فورد کاپولا، پرنده آندریا آرنولد، امیلیا پرز ژاکاودیار، انواع مهربانی یورگوس لانتیموس، تخم مرغ عشق ژیل للوش، الماس وحشیآگاته رایدینگر، اوه، کانادا پل شریدر، لیمونوف: تصنیف کریل سربرنیکوف، پارتنوپپائولو سورنتینو و کفن‌های دیوید کراننبرگ توجه بسیاری از سینمادوستان را به خودجلب می‌کند و می‌تواند ترکیب فصل جوایز امسال را تاحدودی از هم‌اکنون مشخصکند.

دیگر بخش کنجکاوی‌برانگیز کن امسال، بخش فیلم‌های خارج از مسابقه است کهشامل ۴ فیلم است و ازقضا، هر ۴ فیلم، آثاری وسوسه‌انگیز کن امسال به شمارمی‌روند: فیوریوسای جورج میلر، افق، حماسه آمریکایی کوین کاستنر، او نامی نداردچان پیتر هو سان و شایعات ایوان جانسون، گالن جانسون، گای مدین قطعا خبرهایبسیاری را از کن مخابره خواهند کرد.

۵. با توجه به اتفاق‌های خوبی که برای فیلم‌های اروپایی کن ۲۰۲۳ ازجمله آناتومی یکسقوط و منطقه مورد علاقه در سطح بین‌المللی رقم خورد، طبیعی است که اینجشنواره بخواهد برای جشنواره امسال، سهم کمتری از سینمای آمریکا داشته باشدعلی‌الخصوص آن‌که فرآیند اعتصاب‌ بازیگران و نویسندگان آمریکا طی سال گذشته،سبب تاخیر در تولید بسیاری از پروژه‌های هالیوودی شد. بنابراین کاملا طبیعی است کهسهم هالیوود در کن ۲۰۲۴، به پائین‌ترین میزان خود طی یک دهه اخیر برسد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *