13:05

درگذشت پر سر و صدا و شوک آور تعدادی از هنرمندان شناخته شده و پیشگامسینمای ایران در سال ۱۴۰۲، سال بسیار تلخ و غم انگیزی را در فقدان این هنرمندانارزنده برای اهالی سینما رقم زد.

به گزارش مهر، شاید سال ۱۴۰۲ را بتوان یکی از تلخ‌ترین و بهت آورترین دوران تاریخسینمای ایران نامگذاری کرد؛ مسیری که فارغ از اتفاقات پرفراز و نشیبی که در جریانتولید و عرضه محصولات سینمایی ایران در حوزه اکران، برگزاری جشنواره‌ها و دیگررخدادها پیش روی مخاطبان و اهالی سینما قرار گرفت، یکی از غم انگیزترین سال‌ها رادر زمینه درگذشت نابهنگام تعدادی از هنرمندان ارزنده سینمای ایران رقم زد. شرایطیناگوار و تلخ که هنوز هم برای بسیاری از دوستداران سینما باورکردنی نیست.

مسیری که در کنار آنچه برای سینمای ایران ترسیم شد، یادآور روزهای تلخی است کهکلیت سینمای ایران را در مقاطعی به شوک عجیبی فرو برد. شوکی سرشار از بهت وحیرت زدگی که ای کاش قصه زندگی برخی از سینماگرانش این گونه به اتمامنمی‌رسید. چارچوبی پر از حرف و حدیث و قصه‌های تلخ که هنوز هم حواشی مربوط بهمرگ برخی از هنرمندانش همچنان مورد توجه مخاطبان و رسانه هاست و انگار قصدیبرای پایان ندارد.

اگر در همین چند روز سری به قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بزنید آنچه از شوک وبهت و حیرت و تلخی یاد می‌کنیم، طعم واقعی‌تری به خود می‌گیرد و بازهم اینکلیدواژه‌های همیشگی پس از مرگ آدم‌ها در ذهنمان متبادر می‌شود که ای کاش ماجراجور دیگری می‌شد. ای کاش‌هایی که دیگر فایده‌ای ندارد و خاک سرد هنرمندان ارزندهفرهنگ و هنر این سرزمین را به درون خود کشانده و ما را داغدار سفر ابدی آنانی کردهکه برای اعتلای هنر این سرزمین از هیچ تلاشی به سهم خود فرو ذار نکردند. هنرمندانیکه در قامت هنری چون سینما، کوشیدند تا به واسطه دانش و آگاهی ملهم از آنچه درایران عزیزمان آموختند و آموزش دادند، آثار درخشانی را از خود به جای بگذارند.

سینمایی که اگرچه همچنان از فقدان این عزیزان در بهت و حیرت به سر می‌برد اما بیتردید نام و هنر و آثار آنهایی که از این دنیای فانی به دیار معبود شتافتند، در ذهندیداری و شنیداری علاقه مندان سینمای ایران باقی می‌ماند. یک یادگاری ارزنده کهگروه هنر خبرگزاری را بر آن داشت تا بار دیگر با یادآوری آنچه از درگذشتگان سینمایایران در سال ۱۴۰۲ به تلخ‌ترین شکل ممکن در ذهنمان ثبت شده است، یاد و خاطره آنهارا گرامی داشته و از خداوند مهربان برای سینمای ایران آرزومند سالی سرشار از برکت واتفاقات خوب داشته باشیم.

آنچه می‌خوانید، نگاهی اجمالی به اسامی هنرمندان گرامی عرصه سینما است که درسال ۱۴۰۲ دار فانی را وداع گفتند.

۸ فروردین؛ نور محمد ذوالفقاریبازیگر و دستیار فیلمبردار

نورمحمد ذوالفقاری بازیگر و دستیار فیلمبردار سینمای ایران روز هشتم فروردین ماهسال ۱۴۰۲ بود که دار فانی را وداع گفت.

محمد ذوالفقاری، بازیگر سینما و تلویزیون، متولد ۱۳۲۹ در تهران بود. او بیش از ۵۵سال در سینما فعالیت کرد. در آغاز به عنوان دستیار فیلمبردار با پروژه‌های سینماییهمکاری داشت و از مقطعی به بعد به عنوان بازیگر نیز به ایفای نقش در آثار سینمایی وتلویزیونی پرداخت.

از جمله آثاری که زنده‌یاد ذوالفقاری در آنها بازی داشته، می‌توان به فیلم‌هایی همچون«غلامرضا تختی»، «انگشتر»، «یک دزدی عاشقانه»، «حبیب آقا» و سریال «ابله» اشاره کرد.

4882366.jpg

۱۶ فروردین؛ کیومرث پوراحمدنویسنده و کارگردان سینما

کیومرث پوراحمد کارگردان شناخته شده و باسابقه سینما و تلویزیون کشورمان روز ۱۶فروردین ماه دارفانی را وداع گفت.

مرحوم کیومرث پوراحمد متولد سال ۱۳۲۸ در اصفهان بود که در کارنامه حرفه‌ای خودآثار ماندگاری همچون سریال‌های «قصه‌های مجید» و «سرنخ» و فیلم‌های سینماییهمچون «به‌خاطر هانیه»، «خواهران غریب»، «شب یلدا» و «اتوبوس شب» راداشت.

فیلم سینمایی «پرونده باز است» آخرین ساخته زنده‌یاد پوراحمد بود که بهمن‌ماهسال گذشته در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و بعد از فوت وی بهاکران عمومی سینماها نیزدرآمد.

4365350.jpg

۵ اردیبهشت؛ بهاره حسینیمنشی صحنه سینما

بهاره حسینی منشی صحنه سینمای ایران که به دلیل عوارض سرطان مدتی در کمابود، روز پنجم اردیبهشت ماه درگذشت.

مرحوم بهاره حسینی متولد فروردین ماه سال ۱۳۵۹ بود و در اوایل دهه پنجمزندگی‌اش از دنیا رفت.

سریال «دل»، «رحمان ۱۴۰۰»، «سیب ترش» و تعدادی دیگر از جمله فیلم‌ها وسریال‌هایی هستند که او در مقام منشی صحنه کار کرده بود.

4879408.jpg

۱۳ اردیبهشت؛ حسام محمودیبازیگر جوان سینما و تلویزیون

حسام محمودی بازیگر سینما و تلویزیون شامگاه روز دوازدهم اردیبهشت ماه بود کهبر اثر ایست قلبی درگذشت.

مرحوم محمودی که در روزهای منتهی به مرگ، فیلم سینمایی «غریب» را روی پردهسینماها داشت، نخستین بار با سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» مازیار میریبازیگری را شروع کرد و با مجموعه «گرگ و میش» همایون اسعدیان به شهرت رسید.

فیلم «عطرآلود» هادی مقدم‌دوست در کنار فیلم «غریب» از آخرین آثار این بازیگر درجشنواره فجر سال ۱۴۰۱ بودند. فیلم سینمایی «شکار حلزون» نیز با بازی وی امسال درچهل و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد.

«رمانتیسم عماد و طوبا»، «آستیگمات»، «سد معبر»، «مرگ ماهی»، «امروز»، «حقسکوت»، «مردن به وقت شهریور»، «شب بیرون» و «خسته نباشیداز دیگرفیلم‌های سینمایی این بازیگر بودند.

4515349.jpg

۹ تیر؛ فریماه فرجامیبازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون

فریماه فرجامی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون روز نهم تیر ماه بود که بعد ازمدت‌ها مبارزه با بیماری دار فانی را وداع گفت.

در اطلاعیه خانه سینما درباره مرگ این بازیگر پیشگام سینما آمده بود: «او که درسال‌های اوج فعالیت خود، در شماری از بهترین آثار سینمای ایران درخشید و نام خودرا در کنار این آثار ماندگار کرد، صحنه را ترک گفت.

بی‌تردید نامِ بازیگر درخشانِ فیلم‌هایی همچون «پرده آخر»، «مادر ««اجارهنشین‌ها»، «تیغ و ابریشم ««سرب»، «نرگس» و چندین فیلم سینمایی دیگر، هرگز ازخاطر سینمادوستان فراموش نخواهد شد و با وجود تمام نقاط درخشان کارنامهفریماه فرجامی، او هرگز به اندازه لیاقت و هنرش در سینما، سهم نبرد و شوربختانهبخش زیادی از دوران مفید و طلایی زندگی حرفه‌ای‌اش را به دوری از سینما گذراند.

نام بلند فریماه فرجامی که بی‌شک از بهترین و درخشان‌ترین بازیگران عصر ماستهمواره بر تارک هنر این سرزمین خواهد درخشید

741045.jpg

۲۳ تیر؛ خسرو امیر صادقیبازیگر و تهیه کننده سینما و تلویزیون

خسرو امیرصادقی تهیه‌کننده و بازیگر با سابقه سینما که تجربه ایفای نقش درمجموعه تلویزیونی «پایتخت» را هم داشت روز بیست و سوم تیر ماه درگذشت.

شروین امیرصادقی فرزند خسرو امیرصادقی بازیگر و تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو باتایید خبر درگذشت این هنرمند گفته بود: پدرم مشکل ریوی داشت و شب گذشته براثر تنگی تنفس در خواب درگذشت. ایشان ساعت ۷ شب گذشته به خواب رفتند و دیگربیدار نشدند.

مرحوم امیرصادقی در بیش از ۳۰ فیلم و سریال بازی کرد و چندین فیلم نیز به عنوانتهیه کننده در کارنامه داشت.

4879484.jpg

۲۴ تیر؛ مازیار شیخ محبوبیصدابردار پیشکسوت سینما

مازیار شیخ محبوبی، صدابردار ارزنده سینما، تئاتر و تلویزیون صبح روز بیست و چهارمتیر ماه درگذشت.

در کارنامه شیخ محبوبی صدابرداری فیلم‌هایی چون «مهمان مامان»، «ابجد»، «باغفردوس پنج بعدازظهر»، «سینه سرخ»، «سیمای زنی در دوردست»، «خوابزمستانی»، «تک‌درخت‌ها»، «شش قرن و شش سال» و «گلچهره» دیده می‌شود.

4593286.jpg

۲۹ تیر؛ ایرج تقی پورتهیه کننده پیشکسوت سینما

ایرج تقی‌پور از تهیه کنندگان با سابقه سینما و تلویزیون روز بیست و نهم تیر ماه دارفانی را وداع گفت.

فتانه رحیمی همسر ایرج تقی‌پور در گفت‌وگویی کوتاه پس ازتایید این خبر توضیح دادهبود: مرحوم تقی پور چند سالی بود که درگیر بیماری بودند که به دلیل سرماخوردگیعلایئم آن تشدید شده بود.

زنده‌یاد ایرج تقی‌پور تهیه‌کنندگی فیلم‌های «رقص در غبار» و «شهر زیبا» بهکارگردانی اصغر فرهادی را در کارنامه خود داشت.

«نگین»، «روز کارنامه»، «مواجهه» و «صندلی خالی» از دیگر فیلم‌های کارنامه اینتهیه‌کننده سینما بوده است.

2736384.jpg

۳۱ مرداد؛ ابراهیم گلستانمستند ساز و داستان نویس

ابراهیم گلستان کارگردان سینما و متولد سال ۱۳۰۱، شامگاه سه‌شنبه سی و یکم مردادماه در ۱۰۱ سالگی، در انگلستان درگذشت.

از جمله فیلم‌های داستانی گلستان می‌توان به «خواستگاری» (۱۳۴۱)، «خشت و آینه» (۱۳۴۳)، «اسرار گنج دره جنی» اشاره کرد.

وی همچنین داستان‌نویس، مترجم و عکاس شناخته شده‌ای بود.

4637517.jpg

۱۱ شهریور؛ مرتضی پورصمدیفیلمبردار پیشکسوت سینمای ایران

مرتضی پورصمدی فیلمبردار سینما و تلویزیون روز یازدهم شهریور ماه بود که حینفعالیت در یک پروژه سینمایی دار فانی را وداع گفت.

مرتضی پورصمدی متولد ۱۳۳۱ در همدان، عکاس، مدیر فیلمبرداری، از فعالان سینمایمستند و عکاس مردم نگار ایران بود. «گیلانه»، «دایره زنگی»، «هیس دخترها فریادنمی زنند»، «شبانه»، سریال «مدار صفر درجه» و تعدادی دیگر از جمله آثار اینهنرمند در مقام مدیر فیلمبرداری بودند.

2471121.jpg

۱۷ شهریور؛ مهدی امامیمدرس و کارگردانی سینمای مستند

مهدی امامی کارگردان سینمای مستند روز هفدهم شهریور ماه در سانحه تصادف درمسیر بازگشت از سفر پیاده‌روی اربعین حسینی درگذشت.

مهدی امامی متولد ۱۳۵۴ و فارغ التحصیل رشته کارگردانی سینما، مدرس و مستندسازانجمن سینمای جوانان ملایر و بازنشسته صدا و سیمای مرکز همدان بود.

وی که از سال ۱۳۶۹ در دفتر انجمن سینمای جوانان ایراندفتر ملایرفعالیت خود راآغاز کرد و «آخرین عکس» (شهید سردار همدانی و شهید سردار سلیمانی)، «عموجان» (زندگی مسعود جعفری جوزانی) برخی از آثار مرحوم امامی را تشکیل می‌دادند.

4656981.jpg

۵ مهر؛ امرالله صابریبازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون

امرالله صابری از هنرمندان و بازیگران با سابقه سینما و تلویزیون روز پنجم مهر در سن۸۲ سالگی، به دلیل کهولت سن درگذشت.

وی در فیلم‌های متعددی از جمله «لامینور»، «سفر سنگ»، «دلباخته»، «چهره»،«هدف»، «ضربه آخر»، «یاران»، «مستأجر»، «آقای بخشدار»، «هامون»، «دایرهمینا» و «گوزن‌ها» به ایفای نقش پرداخته بود.

4677958.jpg

۹ مهر؛ فردوس کاویانیبازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون

فردوس کاویانی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون ایرانی روز نهم مهر ماه درسن ۸۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

کاویانی دانش‌آموخته رشته بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاهتهران بود که در سال ۱۳۵۰ فارغ‌التحصیل شد. او بازیگری را از سال ۱۳۴۰ با حضور درتئاتر آغاز کرد.

وی بازیگر فیلم‌هایی چون «شهر قصه»، «اجاره‌نشین‌ها»، «بانو»، «میکس»،«سگ‌کشی» و نیز سریال‌های محبوب دهه ۱۳۷۰ مانند «همسران» و «آژانسدوستی» بود.

3902336.jpg

۱۴ مهر؛ آتیلا پسیانیبازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون

آتیلا پسیانی از بازیگران مطرح و تأثیرگذار سینما، تئاتر و تلویزیون ایران که طی سال‌هایاخیر در حال مبارزه با بیماری سرطان بود، چهاردهم مهر ماه در ۶۶ سالگی، در کشورفرانسه دار فانی را واع گفت.

پسیانی متولد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۳۶ فرزند زنده‌یاد جمیله شیخی است. وی که از کودکیبر صحنه‌های تئاتر حضور داشت، در سنین جوانی و بزرگسالی به یکی از تأثیرگذارترینچهره‌های بازیگری و کارگردانی تئاتر ایران تبدیل شد. پسیانی که تجربه حضور وفعالیت در کارگاه نمایش و همکاری با آربی آوانسیان را داشت، گروه تئاتر «بازی» را بهعنوان یکی از تأثیرگذاترین گروه‌های حرفه‌ای تئاتر ایران تشکیل داد که این گروه تاکنونبه فعالیت خود ادامه داده است.

مرحوم پسیانی به عنوان بازیگر در عرصه تصویر نیز جایگاه خاصی را به خود اختصاصداده و نقش‌آفرینی‌هایی به یادماندنی از خود به جای گذاشت که از آن میان می‌توان بهفیلم‌های سینمایی «مسافران» بهرام بیضایی، «روز شیطان» بهروز افخمی، «خاکسترسبز» ابراهیم حاتمی‌کیا، «کشتی آنجلیکا» محمد بزرگ‌نیا، «هیوا» رسول ملاقلی‌پور،«پاداش سکوت» مازیار میری و مجموعه‌های تلویزیونی «محله بروبیا» و «محلهبهداشت» داریوش مؤدبیان، «پرده‌نشین» بهروز شعیبی، «دیوار» سیروس مقدم،«گل‌های گرمسیری» محمدمهدی عسگرپور، «گمگشته» رامبد جوان و «راه بی‌پایان» همایون اسعدیان اشاره کرد.

4689434.jpg

۲۳ مهر؛ داریوش مهرجوییمدرس، پژوهشگر، نویسنده و کارگردان سینما

داریوش مهرجویی کارگردان بزرگ سینمای ایران، روز بیست و سوم مهر ماه در یکی ازویلاهای در شهرک زیبادشت منطقه فرخ آباد در شهرستان فردیس به همراه همسرشبه قتل رسید.

این حادثه توسط دختر مرحوم مهرجویی در ساعات پایانی شنبه‌شب (۲۲ مهر) از طریقتماس با پلیس ۱۱۰ اطلاع داده شد و با حضور مأموران در محل مشاهده شد کهداریوش مهرجویی و همسرش در ویلای شخصی‌اش واقع در زیبادشت مشکین آباد بهقتل رسیده‌اند.

داریوش مهرجویی از جمله کارگردانان شاخص سینمای ایران بود که در کارنامهفعالیت‌های وی آثاری چون «آقای هالو۱۳۴۹»، «پستچی۱۳۵۱»، «دایره مینا۱۳۵۳»، «مدرسه ای که می‌رفتیم۱۳۵۹»، «اجاره نشین ها۱۳۶۵»، «شیرک۱۳۶۶»، «هامون۱۳۶۸»، «بانو۱۳۷۰»، «سارا۱۳۷۱»، «پری۱۳۷۳»، «لیلا۱۳۷۵»، «دختردایی گمشده۱۳۷۷»، «درخت گلابی۱۳۷۶»، «میکس۱۳۷۸»،«بمانی۱۳۸۰»، «مهمان مامان۱۳۸۲»، «سنتوری۱۳۸۵»، «طهران تهران۱۳۸۸»، «آسمان محبوب۱۳۸۸»، «نارنجی پوش۱۳۹۰» و «لامینور۱۳۹۸» ازجمله آثاری هستند که مرحوم مهرجویی از ابتدای آغاز فعالیت‌های خود در سینماپیش روی مخاطبان قرار داده است.

4700436.jpg

۲۲ مهر؛ وحیده محمدی فرفیلمنامه نویس، طراح لباس و دستیار کارگردان

وحیده محمدی فر فیلمنامه نویسی، طراح لباس و دستیار کارگردان نیز روز بیست ودوم مهر ماه به همراه همسرش داریوش مهرجویی در ویلای شخصی خود به قتلرسید.

محمدی فرد که دانش آموخته رشته روان شناسی از دانشگاه تهران بود، فعالیتدرعرصه سینما را از سال ۱۳۷۵ با بازی در فیلم سینمایی «لیلا» به کارگردانی داریوشمهرجویی آغاز کرد.

«لامینورفیلمنامه نویس»، «چه خوبه که برگشتیفیلمنامه نویس و طراح لباس»،«نارنجی پوشفیلمنامه نویس»، «آسمان محبوبفیلمنامه نویس»، «سنتوریفیلمنامه نویس»، «مهمان مامانفیلمنامه نویس و دستیار کارگردان»، «بمانیفیلمنامه نویسی»، «داستان های جزیره (دختر دایی گمشده) – فیلمنامه نویس»،«اشباحطراح لباس» از جمله آثاری هستند که مرحوم محمدی فر در آن حضورداشت.

4904528.jpg

۲۷ مهر؛ اکبر قدمیبازیگر قدیمی سینما و تلویزیون

اکبر قدمی بازیگر سینما و تلویزیون روز بیست و هفتم مهر ماه در ۷۲ سالگی چشم ازجهان فروبست.

این بازیگر پیشکسوت متولد ۱۳۳۰ در فیلم‌های متعددی از جمله «مسافران»، «روزشیطان»، «شیخ مفید»، «تحفه‌ها»، «مرد عوضی»، «مجسمه» و «رؤیای خیس» وهمچنین سریال‌هایی همچون «مرد هزار چهره»، «شهریار»، «خواب و بیدار»،«پلیس جوان»، «ورثه آقای نیکبخت» و «کیف انگلیسی» به ایفای نقش پرداختهاست.

4706343.jpg

۱۴ آبان؛ حمیدرضا مرادیبازیگر نوجوان فیلم‌های دهه شصت و هفتاد سینما

حمیدرضا مرادی بازیگر نوجوان فیلم‌های دهه شصت و هفتاد سینما روز یکشنبهچهاردهم آبان ماه بود که براثر ایست قلبی در سن ۴۶ سالگی دارفانی را وداع گفت.

«عبور از تله۱۳۷۲» به کارگردانی غلامرضا رمضانی، «مستاجر۱۳۷۱» به کارگردانیرحیم رحیمی پور، «دره شاپرک‌ها۱۳۷۰» به کارگردانی فریال بهزاد، «مدرسهپیرمردها۱۳۷۰» به کارگردانی علی سجادی حسینی، «سکوت۱۳۶۹» به کارگردانیعلی سجادی حسینی، «سفر جادویی۱۳۶۹» به کارگردانی ابوالحسن داودی، «پاتالو آرزوهای کوچک۱۳۶۸» به کارگردانی مسعود کرامتی و «ماهی۱۳۶۶» بهکارگردانی کامبوزیا پرتوی از جمله آثاری هستند که مرحوم مرادی در آنها به ایفای نقشپرداخته است.

این هنرمند طی سال‌های فعالیت خود علاوه بر بازیگری در حوزه چهره پردازی نیزکارهایی را انجام داده بود.

4906809.jpg

۴ آذر؛ بیتا فرهیبازیگر با سابقه سینما و تلویزیون

بیتا فرهی بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون روز چهارم آذر ماه بود که پس از مدتیدرگیری با عوارض بیماری ریوی دارفانی را وداع گفت.

مرحوم بیتا فرهی پیش از این در آثاری همچون «بانو» «هامون»، «کیمیا»، «خونبازی»، «پارک وی»، «اعتراض»، «سرزمین سبز»، «سرزمین مادری» به ایفای نقشپرداخته بود.

2855270.jpg

۵ آذر؛ سعید بخشعلیانفیلمبردار و مستند ساز پیشکسوت

سعید بخشعلیان فیلمبردار و مستندساز قدیمی ۵ آذر دار فانی را وداع گفت. اینهنرمند متولد سال ۱۳۳۸ در تهران و در رشته معماری تحصیل کرده بود.

سعید بخشعلیان تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل داد. او بعد از انقلابفرهنگی، آموزش فیلمبرداری دید و با گروه «تل فیلم» کار خود را آغاز کرد.

وی عضو اولین گروه‌هایی بود که با شروع جنگ تحمیلی به مناطق جنگی اعزام و درعملیات فتح المبین موقع فیلمبرداری، مجروح شد و چشم چپ خود را از دست داد.

4752837.jpg

۶ آذر؛ پروانه معصومیبازیگرپیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون

پروانه معصومی بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون روز ششم آذر ماه در سن ۷۹ سالگیدر استان گیلان درگذشت.

«گل‌های داوودی»، «ناخدا خورشید»، «جهیزیه برای رباب»، «رگبار»، «غریبه ومه»، «کلاغ»، «بی‌تا»، «پلیس جوان»، «مسافر ری» «کوچک جنگلی»، «امام علی(عاز جمله آثار او بوده است.

مرحوم معصومی برای نقش‌آفرینی در «گل‌های داوودی» (۱۳۶۳)، «جهیزیه برایرباب» و «شکوه زندگی» (هر ۲ در ۱۳۶۶) برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زنجشنواره فیلم فجر شده است.

4755109.jpg

۲۶ آذر؛ رضا صفایی پوربازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون

رضا صفایی‌پور بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون بود که روز بیست و ششم آذر ماهدار فانی را وداع گفت.

رضا صفایی‌پور در تهران زاده شد. وی فارغ‌التحصیل دیپلم رشته ادبی بود. او فعالیتخود را با کشتی کج شروع کرد و بعد از چند مقام قهرمانی در ورزش، وارد سینما شد وبا نام «طوفان» به شهرت رسید. صفایی‌پور فعالیت خود را به صورت جدی در سال۱۳۴۲ وقتی که ۱۴ سال سن داشت آغاز کرد و به عنوان ورزشکار بدل‌کار در فیلم «ترسو تاریکی» محمد متوسلانی حضور یافت.

پس از انقلاب با فیلم سینمایی «میرزا کوچک‌خان» در سال ۱۳۶۲ به بازیگری بازگشت وبا حضور در فیلم‌های «فصل خاکستری»، «شکار در شب»، «پلاک» و «ضربه آخر» کم‌کم به شهرت رسید. مجموعه تلویزیونی «سیمرغ» محصول سال ۱۳۷۱ نخستیننقش‌آفرینی وی در تلویزیون است. او از چندسال قبل درگیر بیماری پارکینسون شد کههمین موضوع باعث کم‌کار شدن او در سینما شده بود.

4780592.jpg

۳ اسفند؛ پردیس افکاریبازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما

پردیس افکاری بازیگر سینما و تلویزیون که به تازگی بر اثر سرطان کبد در بیمارستانبستری شده بود روز پنجشنبه سوم اسفند بر اثر این بیماری درگذشت.

مرحوم پردیس افکاری بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است و سال‌ها در عرصه‌هایمختلف هنری فعالیت داشته است.

این هنرمند فقید در تئاتر با کارگردانانی چون زنده‌یاد رکن‌الدین خسروی، مجیدجعفری، شکرخدا گودرزی، محمد نجفی و قطب‌الدین صادقی همکاری داشته و ازعمده نمایش‌هایی که در آنها بازی کرده می‌توان به آثاری چون «سوسنگرد»، «ابنسینا»، «باغ آلبالو»، «زیرگنبد کبود»، «ژاندارک»، «عروسی»، «عاشق‌کشون»،«دندون طلا» اشاره کرد.

افکاری در سینما با کارگردانانی چون سیروس الوند، محمدعلی سجادی، امراللهاحمدجو، حسن فتحی، کریم آتشی، حمید رخشانی و همکاری کرده که نتیجه آن بازیدر آثاری چون «دخترک کنار مرداب»، «گزل»، «کیفر»، «برخورد»، «پرواز را به خاطربسپار»، «پنجاه روز التهاب»، «ضربه آخر»، «بانی چاو» است. وی در تلویزیون بهعنوان عروسک گردان در برنامه «هادی و هدی» حضور داشته و در سریال‌هایی چون«در مسیر زاینده رود» و «پنج کیلومتر تا بهشت» نیز ایفای نقش کرده است.

4872018.jpg

۱۰ اسفند؛ فریدون فرشبافهنرمند پیشگام انیمیشن عروسکی

فریدون فرشباف از پیشگامان انیمیشن عروسکی ایران روز دهم اسفند ماه بود که درسکوت خبری دار فانی را وداع گفت.

فریدون فرشباف را می‌توان از پیشگامان انیمیشن عروسکی دانست که در در دهه سیو در وزارت فرهنگ در کنار نصرت کریمی مشغول به ساخت عروسک و خلق آثار بود. مرحوم فرشباف که بسیاری از کارشناسان حوزه انیمیشن او را آغازگر انیمیشن عروسکیدر ایران می‌دانند، علاوه بر طراحی و ساخت عروسک برای انیمیشن و تئاتر عروسکی، درزمینه مجسمه سازی هم آثاری از خود به جای گذاشته است.

این هنرمند در همکاری با نصرت کریمی آثاری را خلق کرد که از آن جمله می‌توان بهطراحی و ساخت عروسک برای انیمیشن‌های «باباکرم۱۳۴۶»، «تعصب۱۳۴۶»،«سلسله مراتب۱۳۴۶» و تئاتر عروسکی «دل موش پوست پلنگ۱۳۴۴» اشاره کرد.

4906810.jpg

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *