9:49

بانی‌فیلم: اورسن ولز سینماگر خلاق آمریکایی تحولی شگفت‌انگیز در فیلمسازی به وجود آورد؛ بداعت در زاویه‌های دوربین و ایجاد عمق میدان‌هایی که پیش از او در فیلم‌ها وجود نداشت، ولز را در مقام فیلمسازی قرار داد که قواعد جدیدی را به ساخت یک فیلم سینمایی وارد کرد.
ساخته خارق‌العاده‌اش «همشهری کین» پس از گذشت هشتاد و دو سال از تولیدش، همچنان به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سینمایی در جدول ارزش‌گذاری‌ منتقدان سینمایی جهان قرار می‌گیرد!
فیلم «محاکمه» اورسن ولز که در سال ۱۹۶۲ساخته شد با کیفیت 4k بار دیگر به بازار آمد.
به گزارش بانی‌فیلم به نقل از criterion collection، «محاکمه» برداشتی از رمان نویسنده بزرگ چک، فرانتس کافکاست که این هفته منتشر می‌شود!
زوایای گیج‌کننده دوربین، نورپردازی اکسپرسیونیستی، مکان‌های سورئال فزاینده، از شاخصه‌های «محاکمه» است.
اورسن ولز در «محاکمه» تمام توان درخشان بصری‌اش را رها کرد تا سرگردانی کابوس‌آمیز شخصیت اصلی فیلم را در دنیای دیوانه‌شده منتقل کند.
در نسخه جدید 4K مصاحبه‌های آرشیوی با ولز، ژان مورو و مدیر فیلمبرداری «محاکمه» ادموند ریچارد گنجانده شده است.
در این مجموعه همچنین مستندی که در سال ۱۹۸۱ درباره تولید این فیلم ساخته شد به همراه تفسیر جدیدی از جوزف مک براید، تاریخدان سینما هم قرار گرفته است.
به هر حال تماشای فیلم‌های اورسن ولز برای علاقمندان به سینما فصت مغتنمی‌ست!
گفتنی‌ست که داستان «محاکمه» در باره شخصی به نام جوزف ک. با بازی آنتونی پرکینز است که در آپارتمانی زندگی می‌کند. مأموران قانون یک روز صبح وقتی او در خواب است، بی اطلاع وارد اتاقش می‌شوند و به او می‌گویند که دادگاهی شده‌ است، اما کسی از اتهام وی حرفی نمی‌زند…
فیلمنامهٔ «محاکمه» را خود اورسن ولز نوشته؛ او همچنین در فیلم، در نقش آلبرت هستلر وکیل مدافع بازی کرده است. ولز پس از ساخت «محاکمه» گفته بود: «محاکمه بهترین فیلمی است که ساخته‌ام.»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *