10:09

نگاه / محمد حقیقت
مشهورترین مراسم سینمائی سال، در ۱۲مارس ۲۰۲۳ (۲۱ اسفند ۱۴۰۱) در لس آنجلس در سالن آمفی دالبی تئاتر برپا خواهد شد؛ مراسمی که چشم اهالی سینمای حرفه‌ای و تماشاگران به سوی آن خواهد بود.
آنچه در مراسم اسکار برای علاقمندان سینما به ویژه در کشورهایی غیر از آمریکا بیشتر مورد توجه است برنده شدن بهترین فیلم بین‌المللی (اثر غیرانگلیسی زبان) است.
یکی از اقدامات خوب آکادمی اسکار از چند سال پیش به این سو این بوده که برای فیلمهای خارجی در دو مرحله نامزد ها انتخاب کنند. در مرحله اول (لیست کوتاه) پانزده فیلم و در مرحله بعدی ۵ نامزد نهائی شانس خود را می‌آزمایند تا در شب با‌شکوه مراسم اسکار به امید برنده شدن حضور داشته باشند.
امسال گمانه‌زنی‌ها درباره پنج نامزد نهائی روز به روز در رسانه‌های سینمایی بیشتر دیده می شود.
با توجه به لیست کوتاه اعلام شده، فیلمهای قابل توجه و با ارزشی در میان آنها هست که در جشنواره های سال ۲۰۲۲ و یا بر پرده سینماها دیده بودیم.
پنج نامزد مورد علاقه من در میان کاندیداهای بخش بهترین فیلم حارجی اسکار امسال بدون ترتیب عبارتند از:

۱. آرژانتین ۱۹۸۵ (سانتیاگو میتره – آرژانتین)
یک تریلر سیاسی که به شکل موثری از ورای یک محاکمه به افشاگری سرکوب در رژیم دیکتاتوری می‌پردازد) این اثر ابتدا در بخش مسابقه جشنواره ونیز به نمایش درآمد و نامزد گلدن گلوب شد.

۲ . در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر – آلمان)
با تمرکز بر بیهودگی جنگ، داستان با زبان بسیار قوی سینمائی روایت شده است. این فیلم در جشنواره تورنتو مورد توجه بسیار قرار گرفته بود.

۳. باردو (گونزالس ایناریتو -مکزیک)
اثری سحر انگیز، با بهره‌گیری از توانائی‌های تصویری، نزدیک به آثار ادبی گابریل گارسیا مارکز در مسابقه جشنواره ونیز، تماشاگران نظرهای گوناگون درباره آن داشتند.

 

۴. بسته ( لوکا دونت -بلژیک)
نگاه عاطفی و معصومانه به دوستی بین دو نوجوان مدرسه‌ای که برای همسالان خود قابل فهم نیست. فیلم لحظات بسیار متاثرکننده‌ای دارد که با زبانی شاعرانه ساخته شده است.
این فیلم در جشنواره کن ۲۰۲۲ بود و در بخش مسابقه برنده جایزه بزرگ شد.

۵. سنت عمر (آلیس دیوپ – فرانسه)
فیلم اول کارگردان و یکی از بهترین فیلم‌های فرانسوی سال، برنده جایزه بهترین فیلم اول به مبلغ صد هزار دلار. فیلم همچنین جایزه بزرگ ویژه داوران جشنواره ونیز را از آن خود کرد. این اثر درباره توضیح فهم آنچه که در دادگاه‌های رسمی درباره عواطف یک مادر قابل هضم و درک نیست، اثری تاثیرگذار است.

جدا از فیلم‌های نامبرده، فیلم‌های ا. او (یرژی اسکولیموفسکی – لهستان)، دختر آرام (ایرلند)، عنکبوت مقدس (علی عباسی – دانمارک)، تصمیم برای رفتن (کره جنوبی) نیز قابل توجه هستند.
قرار است ۲۴ژانویه پنج نامزد نهائی اعلام شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *