رئیس فستیوال کن در گفت‌وگو با ایندی‌وایر مطرح کرد:

12:36

بانی‌فیلم: هفتاد و ششمین دوره جشنواره کن مطابق هر سال در اردیبهشت ماه در شهر بندری کن فرانسه برگزار می‌شود.
تیری فرمو، رئیس این فستیوال به تازگی در گفت‌وگو با سایت ایندی‌وایر در باره شیوه انتخاب بهترین فیلم، با تمرکز بر جشن اسکار ۲۰۲۳ و جشنواره‌هایی اروپایی مطالب جالبی را بیان کرده است.
به گزارش بانی‌فیلم به نقل از ایندی وایر، تیری فرمو می‌گوید تنها فیلم‌های آمریکایی باید اسکار بهترین فیلم را ببرند!
او متعقد است که باید اسکار بهترین فیلم به یک فیلم آمریکایی تعلق گیرد، درست همانطور که جایزه سزار بهترین فیلم به یک فیلم فرانسوی اهدا می‌شود و جایزه گویا به یک فیلم اسپانیایی!
تیری فرمو، طرفدار سینمای جهانی است.
رئیس جشنواره فیلم کن در آستانه هفتاد و ششمین این جشنواره در باره مراسم جوایز اسکار ۲۰۲۳ سخن گفت.
فرمو می‌گوید: «فکر می‌کنم مراسم اسکار امسال خیلی خوب بود و از اینکه میشل یوه را دیدم که جایزه اسکار را برد خوشحال شدم. البته از اینکه استیون اسپیلبرگ جایزه‌ای نبرد ناامید شدم، چون فیلم او در واقع نامه‌ای عاشقانه به سینماست. من نمی‌دانم چرا فیلم «مثلث غم» [برنده نخل طلای کن ۲۰۲۲] نمی‌تواند در بخش بهترین فیلم بین‌المللی اسکار، رقابت کند، حتی اگر به زبان انگلیسی هم باشد. چگونه یک فیلم غیرآمریکایی می‌تواند اسکار بهترین فیلم را از آن خود کند؟ مگر نه اینکه اسکار مراسمی به افتخار سینمای آمریکاست؟ پس چرا «انگل» که فیلم کره‌ای است برنده شد!»
بر اساس قوانین آکادمی، ارسال فیلم بین‌المللی باید عمدتاً بیش از 50٪ به زبان یا زبان‌هایی غیر از انگلیسی باشد، این در حالی‌ست که بیشتر «مثلث غم» با وجود اینکه محصول مشترک اتحادیه اروپا و بریتانیاست، به زبان انگلیسی‌ست.
فرمو در مراسم اسکار 2020، زمانی که فیلم «انگل» بر رقبایش پیروز شد، به ایندی‌وایر گفته بود: «شاید خوب باشد که آمریکا سینمای خودش را جشن بگیرد.»
فرمو در این گفت‌وگو همچنین به‌ طور خاص از دو فیلم «بابیلون» و «فابلمن‌ها» به عنوان نمونه‌های اخیر از سینمای مؤلف آمریکایی یاد کرد.
او گفت: «سینما یک شیء گریزان است و ما باید به عدم قطعیت، شکنندگی و جادوی آن احترام بگذاریم. هزینه کردن هزاران هزار پول، هرگز فیلم‌ها را بهتر نکرده است. برای ساختن فیلم‌ها قبل از هر چیز به حضور هنرمندان و متخصصان نیاز داریم. حتی استودیوهای هالیوود هم که هدف‌شان کسب سود و درآمد است، همیشه به این قانون تغییرناپذیر احترام گذاشته‌اند. بیایید امیدوار باشیم که فیلم‌های کارگردانان بزرگ آمریکایی، مخاطبان خود را در ایالات متحده پیدا کنند و مردم بار دیگر از داستان‌های عالی و زیبای بزرگ‌سالان لذت ببرند. ما خوشحالیم که می‌بینیم این فیلم‌ها در فرانسه به خوبی کار می‌کنند. فکر می‌کنم کشور ما بهترین قلمرو بین‌المللی برای نمایش فیلم «بابل» ساخته دیمین شیزل بود؛ همینطور فیلم فوق‌العاده «فابلمن‌ها» استیون اسپیلبرگ که نمایشش در فرانسه در حال رونق است.»
فرمو در ادامه حرف‌هایش می‌گوید: «وقتی صحبت از فیلم‌های مولف آمریکایی می‌شود، ترجیح می‌دهند اکران‌شان در پایان سال باشد تا به فصل اسکار نزدیک‌تر شوند. اما بازهم باید بگویم، ما در فستیوال خودمان می‌توانیم، ماه می در کن به دنیا بیاییم و ماه مارچ در سالن دالبی‌تئاتر دوباره زنده باشیم! ما این ویژگی را هر سال ثابت کرده‌ایم!»
با توجه به اینکه انتظار می‌رود در جشنواره کن امسال فیلم‌های «قاتلان ماه گل» و «ایندیانا جونز و شماره‌گیر سرنوشت» مارتین اسکورسیزی به نمایش درآیند، این جشنواره پر ستاره در اواسط آوریل، فهرست پرهیاهوی فیلم‌های بخش مسابقه خود را برای حضور در یک فصل پر از جایزه اعلام خواهد کرد.
فرمو علاوه بر این اعلام کرد که دو فیلمساز جنجالی یعنی رومن پولانسکی و وودی آلن همچنان می توانند از حمایت جشنواره کن برخوردار باشند؛ «فکر نمی‌کنم فیلم رومن پولانسکی برای کن آماده باشد. شاید فیلم وودی آلن برسد. ما بسته به شرایط، خود را برای هر موقعیتی آماده می‌کنیم.»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *