16:17

آیین نکوداشت مهدی محقق در قالب برنامه رادیویی «فرزانگان فرهنگ» به همت رادیو فرهنگ برگزار شد.
به گزارش ایسنا، در سالروز تولد مهدی محقق استاد زبان و ادبیات فارسی، فلسفه و الهیات، مراسمی به همت رادیو فرهنگ یکشنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ در معاونت صدا مراسمی برای نکوداشت وی برگزار شد.
در این مراسم با حضور مدیران و چهره‌های علمی و فرهنگی از تلاش‌های این چهره علم و فرهنگ ایران تقدیر به عمل آمد.
غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سرور بختی؛ رئیس موسسه فرهنگی اکو، حسن بلخاری؛ رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، محمود شالویی؛ استاد دانشگاه و رئیس حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام محمود دعایی از اعضای مجمع روحانیون مبارز و سرپرست مؤسسه اطلاعات، وحید جلیلی معاون رییس صدا و سیما در امور فرهنگی، مرتضی امیری اسفندقه؛ شاعر و مشاور شهردار تهران در امور شعر و ادبیات، علیرضا قزوه؛ رئیس دفتر شعر سرود و موسیقی صدا و سیما، علیرضا حبیبی؛ مدیر شبکه رادیویی فرهنگ، و نوش آفرین انصاری؛ همسر علامه محقق و استاد دانشگاه و عضو شورای کتاب کودک از حاضران در این مراسم بودند و درباره شخصیت و جایگاه مهدی محقق در سپهر علمی و فرهنگی ایران سخنرانی کردند.
مهدی محقق، نویسنده، علامه، ادیب، فقیه، مجتهد، نسخه‌پژوه و پژوهشگر تاریخ پزشکی اسلامی، مصحح و شارح کتب ادبی و فلسفی و فقهی، استاد سابق دانشگاه تهران است. او بنیان‌گذار دائرة المعارف تشیع و عضو هیات امنای بنیاد دائره المعارف اسلامی است. وی همچنین مدیر مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران ـ دانشگاه مک‌گیل و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.
محقق در ادبیات فارسی و فلسفه و الهیات تخصص دارد و پژوهش در نسخ خطی و فهرست‌نویسی از آثار بزرگانی همچون زکریای رازی و ابن سینا، سمت و سوی پژوهش‌هایش را به علم پزشکی متمایل کرد و همین امر سبب شد در تاریخ علم پزشکی نیز مطرح باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *