16:45

پاریسمحمد حقیقت
فیلم «اوپنهایمر» ساخته حیرت‌انگیز کریستفر نولان، بدون شک به سوی اسکار سال۲۰۲۴ پرواز می‌کند!!
این فیلم که در باره «پدر بمب اتمی‌» ساخته شده، به اوج رسیدن و تحسین شدن و سپس سقوط او را با به کار گیری زبان درخشان سینمایی به تصویر کشیده و به یقین از یک شاهکار فراتر رفته است.
از چند روز پیش نمایش «اوپنهایمر» در برخی از کشورهای جهان از جمله در فرانسه آغاز شده و این فیلم سه ساعته، تحسین منتقدان بین‌المللی را برانگیخته است طوری که خود فیلم تبدیل به (یک بمب اتمی سینمایی) شده!
کارگردان استفاده از همه توانایی‌های تصویری، صوتی و فرم‌های هنر هفتم را به اوج رسانده و شما حس می‌کنید درون بمب اتمی هستید؛ هنگامی که فیلم تمام می‌شود همچنان سر جایتان روی صندلی بی‌تحرک باقی می‌مانید!
در طول فیلم و به ویژه از میانه‌های فیلم به بعد، ذراتی از انفجار نور، و گرد و غبار اشعه اتمی که در حال ساخته شدن است شما را اغوا و در شما حلول می کند، تا لحظه‌ای فرا می‌رسد که شما از درون، منفجر می‌شوید.
بکارگیری خلاقیت در مونتاژ و افه‌های بصری در «اوپنهایمر» افسون کننده است.
فیلم ماجرای حقیقی جولیوس روبرت اوپنهایمر را به تصویر کشیده که در یک پایگاه نظامی مشغول پیشبرد پروژه ساخت اولین بمب اتمی است و سرانجام در میان حیرت همه دانشمندان و حتی مقامات دولت امریکا، موفق به ساخت نخستین بمب اتمی می‌شود، که جهان را در بهت فرو می‌برد.
اوپنهایمر با این اختراعش، به قهرمان ملی تبدیل می شود، اما بعد از آزمایش آن، ‌متوجه نتیجه مخرب آن بر انسان‌ها (در هیروشیما و ناگازاکی) می‌شود و سخت از کاری که کرده پشیمان شده و خود را سرزنش می‌کند چون او بمب اتمی را به منظور نابود کردن انسان نساخته بود بلکه تنها می‌خواست توان پیشرفت در این زمینه را به اوج برساند.
اوپنهایمر در این راه روزی در گفت‌وگوی کوتاهی که با اینشتین (دانشمند بزرگ فیزیک) دارد، هر دو از ساخته شدن بمب اتمی پشیمان می‌شوند. او به نوعی خود را مقصر دانسته و دچار عذاب وجدان می‌شود. از این موقع به بعد، عده‌ای در دولت وقت امریکا برای اوپنهایمر پرونده سازی می‌کنند ودادگاهی بی‌رحمانه علیه او و خانواده‌اش تشکیل می‌دهند.
در دادگاه وی را به اتهام کمونیست بودن همسرش، تا مرز نابودی پیش می‌برند. امریکایی که در ابتدا از او قهرمانی جهانی می‌سازد،‌ چون این دانشمند با مقامات دولتی کنار نمی‌آید، سقوطی را پایه می‌ریزند و می‌خواهند حیثیت این دانشمند را بر باد دهند. آنها اوپنهایمر را آنچنان می‌شکنند که نمی‌تواند کمر راست کند.
در این فیلم، نگاه انسانی کریستفر نولان به شخصیت این دانشمند با وارد شدن به درون او و پرداختن به زندگی خانوادگی‌اش، حس‌ها ‌و عواطف انسانی زلالش، به خوبی به تماشاگر منتقل می‌شود.
این فیلم مسئولیت باارزش کارگردان را در نزد تماشاگران‌ دو چندان می‌کند.
فیلم برمبنای کتاب «‌پرومنتوس آمریکایی» نوشته کایی برد و مارتین شروین اقتباس شده است. این کتاب توانست جایزه پولیتزر را به دست آورد.
کتاب «‌پرومنتوس آمریکایی» امروز با اکران و مطرح شدن فیلم «اوپنهایمر» دوباره روانه بازار و از فروش بسیاری هم برخوردار شده است.
نویسنده این کتاب پس از دیدن فیلم گفته: «این فیلم یک سیلی جانانه تصویری و صوتی به تماشاگر است، من هنوز شوکه هستم و باید بتوانم اندک اندک به خود بیایم…!»
از سوی دیگر بحث در محافل سینمای امریکا شروع شده که «اوپنهایمر» پرواز به سوی جوایز اسکار آینده را شروع کرده اگر چه فیلم درخشان مارتین اسکورسزی «قاتلین ماه کامل» نیز رقیب سختی برای فیلم نولان به شمار می‌آید.
به هر حال نبرد برای بردن جایزه‌های اسکار ۲۰۲۴ از هم اکنون آغاز شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *