آواربرداری و جستجو ادامه دارد

11:23

در سومین روز از حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل در آبادان، تلاش‌ها برای جستجوی افراد گرفتار زیر آوار ادامه دارد.
ساختمان ۱۰ طبقه متروپل ظهر روز دوم خردادماه در آبادان، فرو ریخت. بر اثر این حادثه تاکنون ۱۴ نفر جانباخته اند و تعدادی نیز مصدوم شده اند.
به گزارش ایسنا، شب گذشته نیز روند جستجو بدون هیچ توقفی در جریان بود و با نصب نورافکن در اطراف ساختمان جستجوی نیروهای امدادی ادامه پیدا کرد. ارائه کمک‌های مردمی شامل آب و غذا نیز همچنان ادامه دارد.
مردم همچنان در اطراف خیابان‌های منتهی به ساختمان متروپل حضور دارند و عده‌ای اشک‌ریزان در حال خواندن دعا هستند. عده‌ای نیز از طریق تماس تلفنی و تصویری، گزارش‌هایی را برای خانواده‌های چشم‌انتظار در خانه‌ها ارسال می‌کنند.
تعدادی از سگ‌های زنده‌یاب هلال احمر نیز در محل حادثه حضور دارند و با مشخص شدن علائمی مبنی بر احتمال وجود افراد گرفتار در آوار، به منطقه آواربرداری برده می‌شوند.
نیروهای انتظامی و امنیتی در حال برقراری نظم منطقه هستند و با تشکیل زنجیره‌های انسانی با همراهی مردم مانع از تجمع در اطراف ساختمان می‌شوند تا عملیات آواربرداری بدون وقفه ادامه پیدا کند.
نکته قابل تامل، آمد و رفت مسئولان مختلف به صورت مرتب به محل حادثه است؛ با این وجود، هنوز زمان پایان عملیات آواربرداری مشخص نیست.

وزیر کشور از روند آواربرداری در متروپل بازدید کرد
احمد وحیدی با حضور در محل حادثه متروپل از آخرین روند آواربرداری در این منطقه بازدید کرد.
وی در این بازدید که به همراه استاندار خوزستان انجام شد، در جریان اقدامات نیروهای امداد و نجات قرار گرفت و با خانواده‌های منتظر که خواهان نجات عزیزان‌شان هستند، گفت‌وگو کرد.
درخواست خانواده‌ها و مردم از وزیر کشور ارسال تجهیزات و ماشین آلات بیشتر به محل ساختمان متروپل بود. همچنین این خانواده ها درخواست داشتند تا روند آواربرداری با سرعت بیشتری انجام شود.
نیروهای امدادی همچنان در حال آواربرداری و تلاش برای یافتن افراد محبوس در آوار ساختمان متروپل هستند.
دکتر رنجبرزاده معاون پارلمانی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به فروریختن ساختمان متروپل آبادان، گفت: دیروز ظهر متوجه ریزش ساختمان متروپل شدیم که به اتفاق تعدادی از افراد در محل حادثه حضور یافتیم و با همراهی مدیرعامل منطقه آزاد اروند و حضور استاندار خوزستان که در آنجا بودند، بازدید مفصلی از محل داشتیم و شاهد تلاش‌های امدادگران و تیم فنی و مهندسی، آتش‌نشانی و اورژانس بودیم که برای نجات مجروحان تلاش می‌کردند. آنچه که به عینه حتی برای فرد غیر تخصصی قابل ملاحظه بود، این بود که سازه با ارتفاع ۱۰ طبقه‌ای اصلا سازگاری نداشت و ستون‌ها تحمل وزن را نداشتند. حال اینکه چطور مهندسین ناظر و کسانی که پروانه صادر کرده و در این ساختمان فعالیت داشتند، پذیرفتند که این ساختمان بر روی یک سازه ناپایدار و ضعیف قرار بگیرد، برای ما قابل تعجب بود. ما از بیمارستانی که مجروحان به آن منتقل شده بودند نیز بازدید کردیم و خدمات به مجروحان ارایه می‌شد.
وی با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر “پزشکی – اداری” بودن ساختمان متروپل آبادان، گفت: این برج هنوز به صورت کامل بهره‌برداری نشده بود، اما تعدادی از واحدهای آن طبق گزارشات میدانی که شنیدیم، واگذار شده بود. البته در این برجی که فروریخته پزشکی مستقر یا فعال نبوده، اما در برج‌ و ساختمان‌های بغل دستی آن مطب پزشکی و داروخانه فعال بوده است. در عین حال کاربری ساختمان هم “پزشکی- اداری” نبوده است، بلکه اداری- تجاری بوده است.
رنجبرزاده با بیان اینکه ما عنوانی به نام “پزشکی اداری” برای ساختمان‌ها نداریم، گفت: به طوری که یا ساختمان پزشکان داریم و برای ساختمان پزشکان باید مجوز صادر شود یا اینکه ساختمان با کاربری اداری و تجاری داریم و باید مجوز کاربری اداری – تجاری برای ساختمان صادر کنند. ساختمانی به نام پزشکی – اداری نداریم. البته اگر ساختمانی اداری باشد، پزشک هم می‌تواند در آنجا مستقر شود و این کار از نظر قانونی مشکلی ندارد.
وی درباره توجه وضعیت امینت ساختمانی و محیطی ساختمان‌هایی که قرار است کاربری پزشکی داشته باشند، گفت: می‌توان در این باره دستورالعملی صادر کرد. به طوری که به عنوان یک دستورالعمل کلی، سازمان نظام پزشکی می‌تواند اعلام کند که صدور هر گونه مجوزی تحت عنوان کلمه “پزشکی” برای هر پروژه ساختمانی باید با نظر نظام پزشکی استان‌ها باشد که آیا محل برای ساختمان پزشکان یا فعالیت مجتمع پزشکی مناسب است یا خیر؟. این ارزشمند است که ساز و کاری طراحی شود تا نظام پزشکی‌های استان‌ها اعلام نظر کنند که واحدی در جایی با عنوان مجتمع پزشکی مناسب است یا خیر؟. این اقدام برای آینده موثر است.
وی گفت: بنابراین اگر قرار است از کلمه “پزشکی” برای ساختمانی استفاده کنند، سازمان نظام پزشکی می‌تواند با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط سازوکاری را طراحی کنند که به صورت آیین‌نامه یا به صورت طرحی در مجلس مطرح شود و نظام پزشکی‌ها بتوانند درباره محیط و فضای ساختمان و ظرفیت ساختمان برای مجتمع پزشکی اعلام نظر داشته باشند. البته در این زمینه قانونی نداریم و می‌توانیم در قالب یک دستورالعمل اقدام کنیم. اگر قانون هم باشد که بهتر است.
رنجبرزاده تاکید کرد: طبق قانون، پزشکان می‌توانند در هر نقطه‌ای مطب داشته باشند، حتی در مجتمع‌های مسکونی؛ مشروط به اینکه مجتمع مسکونی اعتراض نکنند. در صورت رضایت ساکنین، در یک مجتمع کاملا مسکونی، یک مطب پزشکی می‌تواند وجود داشته باشد.
رنجبرزاده گفت: پیشنهادم این است که هر پروژه‌ای که می‌خواهد عنوان “پزشکی” بگیرد، بهتر است که با همفکری نظام پزشکی‌های استان‌ها مجوزش صادر شود. به این معنا که کسی از عنوان “پزشکی” برای ساختمانی استفاده نکند، مگر اینکه مورد توافق سازمان‌ها از جمله نظام پزشکی‌ها از نظر ظرفیت محیط، ایمنی ساختمان و … قرار گیرد.
وی ضمن تشکر از نظام پزشکی استان خوزستان و همچنین دانشگاه علوم پزشکی و معاونت درمان استان به دلیل همکاری‌های خوبی که داشتند، گفت: در عین حال ما به همراه گروه جهادی پزشکی همچنان در خوزستان حضور داریم. به دانشگاه علوم پزشکی آبادان هم اعلام کردیم که تیم پزشکی سازمان نظام پزشکی، کاملا آماده همکاری بوده و جراحان ما در صورت ضرورت آماده ارائه خدمت به مجروحان هستند. تیم تقریبا یک حالت آماده‌باش داشت که خوشبختانه تیم پزشکی آبادان کارها را به خوبی پیش برده بودند. همچنان هم آمادگی ارائه کمک‌های پزشکی را داریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *