10:28

فیلم سینمایی «آپاراتچی» به کارگردانی قربانعلی طاهرفر از جمله فیلم‌های اکراننوروزی و روایت‌گر تلاش یک جوان عاشق سینما در اوایل دهه ۶۰ برای ساخت اولینفیلم خود است.

به گزارش مهر، فیلم‌های «تمساح خونی»، «بی‌بدن»، «آسمان غرب»، «پرویزخان»،«آپاراتچی»، «نوروز» و «ایلیا در جستجوی قهرمان» بسته اکران نوروزی ۱۴۰۳ را شکلمی‌دهند.

در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی «مهر» به مخاطبان سینما» به معرفی فیلم‌های اکران نوروزی می‌پردازیم که پیش از این و همزمان با آغاز سالجدید به معرفی فیلم «نوروز» در گزارش ««نوروز» را با خانواده ببینید / اولینسینمایی از عید باستانی ۱۲ ملت» پرداختیم.

در ادامه و در دومین هفته اکران نوروزی و پس از انتشار تیزر رسمی «آپاراتچی»؛ درقالب دومین گزارش، فیلم «آپاراتچی» را به مخاطبان و علاقه‌مندان سینما معرفیخواهیم کرد.

فیلم «آپاراتچی» محصول مشترک سازمان سینمایی سوره، بنیاد سینمایی فارابی ومدرسه سینمایی ماه محسوب می‌شود و کار یک فیلمساز اولی است، این اثر اقتباسیآزاد از کتابی به همین نام است؛ کتابی راجع به جلیل طائفی که کارگردان در معرفی اوگفته است: «آقای طائفی از افراد عشق سینما در دهه ۶۰ بود که هرچند سواد نوشتن وخواندن نداشت، پیگیر هنر سینما شد و این مسیر را از عکاسی آغاز کرد و به خریددوربین سوپر هشت رسید. بعد از آن با گردآمدن گروهی از دوستان همکارش در حرفهنقاشی ساختمان، چند فیلم کوتاه تولید کرد

ماجرای این فیلم در اوایل دهه ۶۰ در شهر تبریز و با بهره‌گیری از نوستالژی آن دهه جلومی‌رود، داستان این فیلم دلبستگی و عشق و علاقه یک نقاش به هنر و سینما را روایتمی‌کند، نقاش ساختمانی که قصد دارد به هر نحو ممکن اولین فیلم بلند خود را بسازدو به آرزوی بزرگ خود یعنی سیمرغ بلورین جشنواره فجر دست پیدا کند و به گفتهمسعود ملکی مشهور مجری طرح فیلم، این اثر نماینده همه افرادی است که بافعالیت هنری مردمی به اعتلای فرهنگ کمک کردند.

4843848.jpg

درست است که فیلم «آپاراتچی» همچون سایر کمدی‌های پرفروش سینمای ایرانسراغ دهه ۶۰ رفته و از طنز و نوستالژی آن دهه برای جذب مخاطب بهره می‌برد اما باکلیشه‌های مرسوم این سینما تفاوت هایی دارد. به عنوان مثال در عین سرگرم‌کنندهبودن و زبان طنز، تابوشکنی اخلاقی ندارد و در همین بستر به کشمکش‌های سینماییاوایل انقلاب نظیر فیلمسازی به سبک پاراجانوف یا اسلوب فیلم فارسی پرداخته استالبته که «آپاراتچی» هم از شر طعنه هایی به دهه ۶۰ و فضای انقلاب اسلامی در اماننمانده است.

البته کارگردان «آپاراتچی» گفته بود: اصلاً دوست ندارم فیلم ما هم‌ردیف «فسیل» قرار بگیرد. قصه ما از دل مردم بیرون می‌آید و هدف ما ایجاد کمدی موقعیت نبودهاست و عنوان فیلم اولی در بخش نگاه نو فیلم فجر خیلی من را اذیت می‌کند.

در مجموع اولین ساخته قربانعلی طاهرفر بدون بهره‌بردن از ستاره‌های سرشناسریتمی مناسب و لحنی طنز دارد و مخاطب را خسته نمی‌کند، همچنین این اثر جایزهویژه هیات داوران را در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر کسب کرد.

4809086.jpg

قربانعلی طاهرفر متولد ۱۳۵۱ تبریز و عضو شورای بررسی فیلم و فیلمنامه همین استاناست، وی از سال ۱۳۶۱ وارد انجمن سینمای جوان شده و در سال ۱۳۷۲ اولین فیلمخود را با نام «خاک آشنا» ساخته است. طاهرفر در سال ۱۳۷۵ اولین مجموعهتلویزیونی خود را با موضوع کودک و نوجوان، به نام «سحرخیزان کوچک» تولید کرد. همچنین «ترمینال غرب» او فانوس هفتمین جشنواره عمار را کسب کرده است.

تورج الوند، فاطمه مسعودی‌فر، رضا ناجی، حسین عابدینی، وحید مبصری، ولیفروتن، امین گلستانه، پوریا میاندهی، شهرام خزرایی و با حضور بهنام تشکر، امیدروحانی، علیرضا استادی و هومن برق نورد در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

سجاد نصراللهی‌نسب تهیه‌کننده «آپاراتچی» است و این فیلم با نگارش حسینتراب‌نژاد و احسان لطفیان برداشتی آزاد از کتاب «آپاراتچی» نوشته روح الله رشیدیاست که رویدادهای آن در اوایل دهه ۶۰ شهر تبریز می‌گذرد.

دیگر عوامل فیلم عبارتند از مجری طرح: مسعود ملکی مشهور، نویسنده: حسینتراب‌نژاد و احسان لطفیان، مدیر فیلمبرداری: حسن پویا، تدوین‌گر: ابوذر حیدری،موسیقی: مسعود سخاوت‌دوست، طراحی و ترکیب صدا: آرش قاسمی، طراح صحنه: جعفر محمدشاهی، مدیر صدابرداری: داریوش صادق‌پور، طراح لباس: زهرا صمدی،طراح گریم: سید جلال موسوی، جلوه‌های ویژه بصری: روزبه شمشیری، مدیربرنامه‌ریزی: حسین دیردار، منشی صحنه: سحر غمخوار، طراح لوگو: محمد روح الامینعکاس: پویا شاه‌جهانی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *