21:14

نوزدهمین جشنواره تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر با نمایش فیلمی با عنوان «کیارستمی مشغول کار است» در گالری‌های خانه هنرمندان آغاز به کار می‌کند.

به گزارش ایرنا از دبیرخانه تصویر سال، سیف‌اله صمدیان، دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر با ارائه گزارشی تصویری، به تشریح مهم‌ترین رویدادهای تصویر سال ۱۴۰۰ پرداخت.

بر اساس اعلام دبیر این جشنواره، نوزدهمین نمایشگاه جشن تصویر سال ساعت ۱۶ روز جمعه ۶ اسفندماه جاری در گالری‌های خانه هنرمندان ایران آغاز می شود. جشنواره فیلم تصویر با فیلم کیارستمی مشغول کار است، ساخته سیف‌اله صمدیان که به سفارش مرکز ژرژ پمپیدو فرانسه ساخته شده و نخستین‌بار است که در ایران به نمایش در می‌آید، همراه می شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری مانند سال های گذشته، بخش آزاد و مسابقه‌ جوانان زیر ۲۵ سال در پنج شاخه عکاسی، گرافیک (پوستر)، کاریکاتور و جشنواره فیلم تصویر با فیلم‌های زیر ۱۵ دقیقه و بالای ۱۵ دقیقه برگزر می شود.

صمدیان همچنین به جایزه‌ عکاس مطبوعاتی سال تحت عنوان وحید ابد اشاره کرد؛ در این جایزه عکس‌های مستند و خبری سال، بررسی و با رای هیات داوران بخش عکس، عکاس سال از نگاه جشن تصویر سال انتخاب می‌شود.

دبیر جشن تصویر همچنین به بخش مسابقه عکس ایران ما که در هفت دوره‌ گذشته بدون محدودیت سنی برگزار شد و بخش عکس‌های موبایلی نیز اشاره کرد.

یک بخش ویژه

صمدیان در ادامه به بخش ویژه‌ نوزدهمین جشن تصویر سال با عنوان افغانستان در چهار دهه‌ گذشته اشاره کرد. به گفته وی، به دلیل محدودیت فضای خانه هنرمندان ایران، این بخش در یکی از فرهنگسراها و در روزهای نزدیک به سال نو برپا می شود.

کیارستمی مشغول کار است

وی همچنین با یادآوری هنرمندانی که کرونا آنها را از جامعه هنری گرفت، تاکید کرد: برای زنده یاد کامبیز درمبخش و زنده یاد مهرداد ذوالنوردر گالری ممیز، فضایی به آثار این هنرمندان اختصاص دادیم. در نوزدهمین دوره تصویر سال، شبی به کامبیز درم‌بخش اختصاص داده شد که فیلم سینمای کاغذی، ساخته جواد آتشباری نمایش داده خواهد شد. همچنین برای زنده نام ایران دَرودی نیز مراسمی برگزار می شود.

وی در ادامه به اختصاص شبی برای زنده یاد فرشته طائرپور و غزل شاکری اشاره کرد که با نمایش فیلم آینه‌های روبه‌رو به تهیه کنندگی زنده‌یاد فرشته طائرپور همراه خواهد بود.

کیارستمی مشغول کار است

دبیر جشن تصویر در ادامه اعلام کرد که مراسمی هم برای عطا امیدوار، عکاس و معمار برگزار می شود. در این مراسم، مستندی از صمدیان با عنوان بم؛ روز سوم، روز دهم پخش می شود که در آن، زنده یاد امیدوار نقشی بسیار مهم و تاثیرگذار دارد.

تولد ۹۰ سالگی فخرالدینی

صمدیان در ادامه اعلام ویژه برنامه های جشن تصویر سال، اعلام کرد که همزمان با ۱۳ اسفندماه و زادروز فخرالدین فخرالدینی، آیین تجلیلی برای این هنرمند برگزار خواهد شد.

معرفی داوران جشنواره

بر اساس اعلام دبیر جشن تصویر سال، مهدی مهدیان، مازیار زند، فرشید پارسی‌کیا، احمد عربانی، جمال رحمتی، پیام پورفلاح، علی قلم‌سیاه، کیمیا رهگذار و عباس کوثری، داوران نوزدهمین جشن تصویر سال هستند.

پیروز کلانتری، پریوش نظریه، حمید باباوند و سهند صمدیان هم هیأت انتخاب جشنواره فیلم تصویر هستند؛ همچنین برای مسابقه فیلم‌های زیر ۲۵ سال، رخشان بنی‌اعتماد در کنار ما خواهد بود که همراه با ساعد نیک‌ذات و سامان مقدم آثار را داوری می‌کنند.

کیارستمی مشغول کار است

دبیر جشن تصویر سال درباره پروژه‌های تصویری سال، تاکید کرد: پروژه‌های منتخبی در جشن تصویر نوزدهم در نظر گرفته شده است که امسال از هنرمندان عکاس، پروژه‌ نیم قرن عکاسیِ علی قلم‌سیاه را داریم که مروری بر آثار عکاسی در بخش‌های مختلف طبیعت، مستند اجتماعی و ورزش اوست. علاوه بر این، پروژه‌ چهره‌های فرهنگ و هنر ایران که توسط مهرداد اسکویی از سال های دور تاکنون در حال تکمیل است، در این جشن ارایه می شود.

نوزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر از ۶ اسفندماه جاری در خانه هنرمندان ایران آغاز می‌شود و تا ۲۶ همین ماه و در روزهای تعطیل عید نوروز ۱۴۰۱ ادامه دارد.

آیین پایانی و معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشن تصویر سال ۲۰ اسفند برگزار می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *