17:21

«آنسلم» مستند سه بعدی ویم وندرس، کارگردانی که ۳ بار نامزدی اسکار را در کارنامه دارد، اولین نمایش جهانی خود را در جشنواره فیلم کن به عنوان نمایش ویژه خواهد داشت.
به گزارش مهر به نقل از ورایتی، در «آنسلم» وندرس پرتره‌ای همه جانبه از آنسلم کیفر، یکی از مبتکرترین و مهم‌ترین نقاشان و مجسمه سازان زنده امروزی تصویر کرده است.
این فیلم که با وضوح سه بعدی و با کیفیت ۶K گرفته شده تجربه‌ای سینمایی از کار هنرمندی را ارائه می‌کند که وجود انسان و ماهیت چرخه‌ای تاریخ را با الهام از ادبیات، شعر، فلسفه، علم، اسطوره‌شناسی و مذهب بررسی می‌کند.
بیش از ۲ سال، وندرس مسیر زندگی کیفر را از زادگاهش آلمان تا خانه فعلی‌اش در فرانسه دنبال کرد و در این مسیر حرفه وی را در طول بیش از ۵ دهه پی گرفت.
وندرس با توجه به اینکه آیا فیلم‌های غیرداستانی او مانند این فیلم «مستند» هستند یا خیر، گفته است: یک چیز را می‌دانم؛ همیشه می‌خواستم مستندهایم را طوری فیلمبرداری کنم که انگار جنبه داستانی دارد. برعکس، در فیلم‌های داستانی‌ام، همیشه جنبه مستند بودن را حفظ کرده‌ام، مهم نیست چه چیزی جلوی دوربین است؛ مکان‌ها و مردم – از جمله بازیگران – سزاوار این هستند که «آن‌طور که هستند» و «آن‌طور که می‌خواهند باشند» دیده شوند. در واقع، این واژه‌ها صرفا برای طبقه‌بندی و نام‌گذاری تجربیات خلق شده‌اند و اغلب هم به آنها آسیب می‌رسانند.
وی می‌گوید: امیدوارم آنچه مخاطبان از تجربه «آنسلم» می‌گیرند این باشد که دسته‌بندی‌ها و نظرات را پشت سر بگذارند، هر گونه پیش‌فرض در مورد آنچه هنر می‌تواند باشد یا می‌تواند به دست آورد را پشت سر بگذارند و فقط از دامنه خیره‌کننده این چهره رمانتیک بزرگ آلمانی، شاعر، متفکر و آنسلم کیفر رویا بین بهره ببرند.
فیلمبرداری این فیلم توسط فرانتس لوستیگ، موسیقی توسط لئونارد کوسنر و تدوین فیلم توسط ماکسین گودیکه انجام شده است.
این فیلم در بخش رقابتی کن حضور ندارد اما در بخش اکران ویژه دیده می‌شود.
هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن از ۱۶ تا ۲۷ می ۲۰۲۳ (۲۶ اردیبهشت تا ۶ خرداد) برگزار می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *