10:33

آیین اختتامیه نخستین مسابقه «عاشیق‌های جوان ایران» با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان و معرفی و تجلیل برترین‌ها برگزار شد.
به گزارش ایرنا، فراخوان نخستین دوره مسابقه عاشیق‌های جوان ایران با عنوان «عاشیق‌لار» با دبیری عاشیق سلجوق شهبازی دی ماه سال ۱۴۰۱ توسط خانه عاشیق‌های ایران در سایت این نهاد و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.
علاقه‌مندان از سراسر کشور ۲۳۵ اثر را به دبیرخانه این مسابقه ارسال کردند و پس از داوری آثار توسط هیئت داوران؛ محمد فرزانگان، بهبود نظری افشار، نوروز چمنی، علیخان بابایی، ستار بابایی، اکتای زمانی، حسین صیامی و فرامرز گلزاری، ۲۵ گروه به عنوان منتخب به مرحله نهایی راه یافتند.
دور نهایی مسابقه عاشیق‌های جوان ایران به صورت حضوری هشتم خرداد با حضور گروه‌های منتخب برگزار و آیین اختتامیه این مسابقه شامگاه سه‌شنبه (نهم خرداد) با حضور عاشیق سلجوق شهبازی دبیر این رویداد، بنیانگذار و مدیرعامل خانه عاشیق‌های ایران، علی پولاد محقق، فعال فرهنگی و سرمایه‌گذار، حمید جوانی شهردار منطقه سه شهر تهران، مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، سیدعباس سجادی مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری، شهرام کرمی مدیر فرهنگی هنری منطقه سه شهر تهران و رئیس فرهنگسرای ارسباران، جمعی از مسئولان و هنرمندان در این فرهنگسرا برگزار شد.

معرفی برگزیدگان
در این آیین عارف قاسمی (گروه آتامان) از شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی، یعقوب عبادی (گروه آراز) از شهر تبریز آذربایجان شرقی و بهزاد حسن‌پور (گروه ایسکانلی) از شهرستان مغان استان اردبیل به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.
عاشیق حبیب اسدی از آذربایجان غربی، عاشیق ابوالفضل سهرابی از همدان و عاشیق غلامرضا کمیجانی از استان مرکزی نیز تجلیل شدند.
همچنین در این آیین از رضا جهانی عاشیق جوان ۱۵ ساله روشندل از شهرستان اهر آذربایجان شرقی و سه عاشیق پیشکسوت؛ علی محمدی از پارس‌آباد مغان و نماینده عاشیق‌های ایران در اردبیل، نوروز چمنی از تهران، ده ده ش گوزلی از استان البرز تجلیل شدند.

تاکید بر حفظ موسیقی عاشیقی
دبیر نخستین دوره مسابقه عاشیق‌های جوان ایران در این آیین با اشاره به چگونگی برگزاری این رویداد اظهارداشت: دهم آبان سال گذشته تصمیم گرفته شد که با هدف حفظ ادبیات و موسیقی عاشیقی و استعدادیابی از جوانان برای انتقال این فرهنگ مسابقه‌ای برگزار شود، براین اساس فراخوان مسابقه عاشیق‌های جوان ایران منتشر و ۲۳۵ اثر به دبیرخانه ارسال شد و در نهایت داوران آثار را بررسی کردند و ۲۵ نفر به مرحله نهایی راه پیدا کردند که آنان نیز پس از چهار ماه تمرین، هشتم خرداد با یکدیگر رقابت کردند و در آیین اختتامیه نیز سه نفر برگزیده شدند.
وی با تاکید بر حفظ موسیقی عاشیقی گفت: به نظر می‌رسد اگر فرهنگ و هنر موسیقی عاشیقی با این روند کنونی پیش برود دیگر ۳۰ سال آینده این فرهنگ و هنر را نخواهیم داشت، چند سالی عضو کانون نوازندگان خانه موسیقی بودم، پیشنهادهایی را برای حفظ و تقویت موسیقی عاشیقی ارایه دادم اما هیچ کدام عملی نشد، تلاش داریم با برگزاری مسابقه عاشیق‌های جوان ایران، به برگزیدگان این مسابقه آموزش‌هایی ارایه دهیم تا این هنر به هر شکلی که هست، حفظ شود و ادامه پیدا کند.
عاشیق سلجوق شهبازی افزود: مدیران فرهنگی باید موسیقی نواحی و به خصوص موسیقی عاشیقی را مورد توجه قرار داده و برای حفظ این فرهنگ و موسیقی اقداماتی را انجام دهند، موسیقی عاشیقی سرشار از مفاهیم و آموزه‌های الهی، ادبی و اخلاقی است، امروز مردم به نشاط خیلی نیاز دارند، اگر چنین فرهنگی را نادیده بگیریم، فرهنگ نامناسب و ناشایستی جایگزین آن خواهد شد.
علی پولاد محقق، فعال فرهنگی و سرمایه‌گذار نیز در این آیین با تجلیل از ادبیات و موسیقی عاشیقی گفت: با همکاری عاشیق سلجوقی برای پیدا کردن آثاری در این حوزه سفر کرده و در ۱۹ نقطه کشور آثاری را پیدا کردیم، صوت‌هایی را نیز در حوزه موسیقی عاشیقی جمع‌آوری کردیم، اساتیدی این موسیقی آثاری را در استودیو اجرا کردند که ۹۰۳ هزار قطعه و ترک گردآوری شد و این آثار تدوین می‌شوند، دانشنامه عاشیق‌های ایران را در ۴۰۰ صفحه منتشر کردیم و در آن عاشیق‌ها معرفی شدند. همچنین موسیقی عاشیقی در هنر موسیقی عاشیقی نُت وجود نداشته، ما ۱۲۱ نُت موسیقی را با همکاری اساتید بین‌المللی تدوین کردیم و قرار است از این پس هنرمندان براساس نُت آثاری را اجرا کنند.
مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز در این آیین ضمن تبریک به مناسبت ولادت امام رضا (ع) اظهارداشت: موسیقی عاشیقی که به عنوان هنر اصیل قومی شناخته می‌شود، صرفا آذری‌زبان‌های ما این گنجینه را در اختیار ندارند، تمام اقوام از این گنجینه بهره‌مند هستند که وظیفه ماست با برگزاری چنین مراسمی، آن را حفظ و احیا کنیم و ارتقا ببخشیم.
وی گفت: هنر و ادبیات عاشیقی براساس فلسفه، هویت و مبنایی شکل گرفته و در واژه واژه اشعار آن درس نهفته است اما هنرمندان این حوزه مغفول واقع شدند و هنرشان دیده نشده، عاشیق شهبازی انجمنی را در این حوزه بدون هیچ بودجه‌ و کمکی از سوی نهادها بنیانگذاری کرده است و ما باید کمک کنیم تا این موسیقی حفظ شود و توسعه پیدا کند.
اجرای موسیقی توسط گروه فولکلور خانه عاشیق‌های ایران، چهار قوپوز با هنرمندی اکتای زمانی، ابراهیم راثی، یاشار ایمانپور و شاهین هاشم‌نژاد، آهنگ «مصری» با هنرمندی علیخان بابایی، بهبود نظری افشار، نوروز چمنی، سخاوت صابری و گروه رقص آیلار به سرپرستی استاد حاجی بابایی از دیگر بخش‌های این مراسم بود.
خانه ایران «عاشیقلار» مهرماه سال ۱۳۹۴ فعالیتش را با هدف پرداختن به موسیقی عاشیق‌ها آغاز کرد که این فعالیت به منظور حفظ و گسترش فرهنگ و ادبیات عاشیقی و ترویج آن انجام شده ‌است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *