8:39

آلبوم «شهر مناجات» یکی از محصولات ماندگار مرکز موسیقی حوزه هنری در حوزهمناجات خوانی مرتبط با ایام مبارک رمضان است که در آن تعدادی از هنرمندان صاحبنام موسیقی ایرانی به هنرنمایی پرداخته اند.

 به گزارش مهر، در هم‌آمیختگی «موسیقی» و «مناجات» مسیری ارزشمند و مشخص در ساحت موسیقی کشورمان است که طی دهه‌هایگذشته به واسطه حضور هنرمندان و ذاکران اهل بیت (ع) در قالب‌های مختلفی پیشروی مخاطبان قرار گرفته و توانسته است در گونه‌های تعریف‌شده‌ای جایگاه ویژه‌ایبرای خود کسب کند. فرآیندی به شدت قابل اتکا که از دیرباز محل رفت و آمدهنرمندان ارزنده‌ای بوده که هر کدام با توسل به داشته‌های تجربی یا علمی خود ازموسیقی، ارادت خود را به پیشگاه حضرت پروردگار اعلام کرده‌اند.

عرض ارادتی موسیقایی که طبیعتاً اوج آن را می‌توان در ایام ماه مبارک رمضان دید وشنید که چگونه هنرمندان پیشگام موسیقی ایرانی، توانستند آثاری را خلق کنند که باالهام از نیایش‌ها، ادعیه و حتی آیات قرآن مجید هرکدام تبدیل به آثاری ماندگار درتاریخ موسیقی این سرزمین شدند.

آثاری که اگرچه در چهار پنج سال اخیر از تولید کیفی و کمی آنها کاسته شده اماهمچنان در حوزه توجه و عنایت تعدادی از هنرمندان قرار دارد و می‌تواند در روزگاردعواها، تلخی‌ها، ناملایمت ها و گلایه‌های متعدد انسان امروزی، برای آنهایی که گوشهچشمی به موسیقی جدی و موسیقی ایرانی دارند، پناهگاهی مستحکم در دریافتآرامش و پرواز به سوی معبود باشند؛ آثاری که شنیدن آنها به ویژه در ایام ماه مبارکرمضان طعم شیرین‌تر و جذاب‌تری دارد که ای کاش برای همه ما فرصتی پدید آید تابتوانیم در چند دقیقه کوتاه، یک تجربه موسیقایی ناب را در ضیافت «مناجات» والحان موسیقی از سر بگذرانیم.

طی سال‌های اخیر هم برخی از هنرمندان، مجموعه‌ها و مراکزی که در حوزه موسیقیآئینی فعالیت‌های مستمری دارند، تلاش خود را انجام داده‌اند تا به واسطه بهره مندیاز ویژگی‌ها و گنجینه‌های نهفته در موسیقی ردیف دستگاهی و موسیقی نواحی ایراندست به تولید و یا بازسازی آثاری بزنند که طی سال‌های اخیر و حتی دهه‌های گذشتهبا حضور هنرمندان صاحب نام این عرصه به ویژه آواز پیش روی مخاطبان قرارگرفته‌اند. آثاری که با اتکا به گونه‌های آئینی چون «مناجات خوانی» که از گذشته‌هایدور رسمی ارزشمند در ماه مبارک رمضان تلقی می شده و در جغرافیای ایران عزیز ازتنوع زیادی هم برخوردار است، توانسته‌اند لحظات نابی را برای روزه داران فراهمکنند.

جمع آوری و تدوین چنین مجموعه‌هایی که دربرگیرنده ابعاد بسیار گوناگونی درحوزه‌های مختلف موسیقی بوده، امری دشوار و البته اجتناب ناپذیر است که باید برایحفظ و نگهبانی این میراث گرانبها تلاش‌های مضاعفی به خرج داد، شرایطی که اگرچهطی سال‌های اخیر به واسطه حضور مجموعه‌هایی چون مرکز موسیقی حوزه هنری،دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز موسیقی انقلاب اسلامی (مأوا)،دفتر موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما، مرکز هنری رسانه‌ای نهضت و برخی دیگراز نهادها سعی در احیای موسیقی آئینی و مذهبی ما داشته، اما به لحظ فنی قطعاًدربرگیرنده مؤلفه‌های گوناگونی است که از درون آنها می‌توان پی به ارزش‌های والاتر وارجمند تر موسیقی ردیف دستگاهی ایران برد. حتی اگر بدانیم چنین آثاری شایدمشتمل بر تعداد کمتری از مخاطبانی باشند که در این سال‌ها به شدت ذائقه خود راخواسته یا ناخواسته در حال تغییر می‌بینند.

همان گونه که قبلاً هم اشاره داشتیم باید پذیرفت که تولید، بازسازی و تدوین آثارموسیقایی که ریشه در باورها، آئین‌ها و اعتقاد الهی ما ایرانیان دارد امری لازم و جدیبه ویژه در روزگار پربحران فرآیند تولید و عرضه موسیقایی است که می‌بایست با اتکا ودانش هنرمندان پیشگام این عرصه هم در قالب به روز و هم قالب تاریخی‌اش دردسترس مخاطبان و پژوهشگران قرار گیرد. شرایطی که بی تردید لازمه شناخت هویتفرهنگی هریک ما از ایرانی‌هایی است که بدجور خودمان را به شرایط فعلی روزگار بدونتوجه به آنچه میراث‌دار آن هستیم، سپردیم و لازم است با شنیدن آثاری که می‌توانندبه سهم خود بخشی از شناسه هویتی و اعتقادی ما ایرانیان باشد، رجعتی موسیقایی بهاین میراث داشته باشیم؛ رجعتی که می‌تواند دربرگیرنده انتقال آرامشی باشد که انسانامروزی از پس اتفاقات، مشکلات و بحران‌های ریز و درشت روزگار خود می تواتند از آنبه عنوان پناهگاهی ملهم از آموزه‌های اعتقادی و الهی بهره گیرد.

آنچه در سلسه گزارش‌های «مناجات‌هایی که با موسیقی شنیدنی شدند» گروه هنرخبرگزاری مهر پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد، تلاش برای رجعت دوباره به بخشی ازآثار مهم موسیقایی در حوزه مناجات خوانی و موارد مشابهی است که در ایام ماهمبارک رمضان به واسطه آثاری در قالب آلبوم، تک آهنگ و یا یک اثر موسیقاییمذهبیپیش روی مخاطبان قرار گرفته‌اند.

یکی دیگر از آثار ماندگاری که در این حوزه پیش روی مخاطبان قرار داده شده است،مجموعه ای به نام «شهر مناجات» است که در فقدان تولید آلبوم ها و محصولاتمرتبط با حوزه موسیقی آوازی ایران می تواند در ردیف آثار شاخص این جریانموسیقایی قرار گیرد. مسیری که متاسفانه هم در حوزه تولید آلبوم و هم در حوزهاجرایی به شدت جای خالی آن احساس می شود و اگر نبودند همان چند ویژه برنامهتخصصی حوزه موسیقی آوازی ایران معلوم نبود چه سرنوشت غم انگیزی در انتظارآواز ایرانی بود.

شرایطی که شاید خوانندگان مطرح این روزهای موسیقی ایرانی در کنسرت هایشانهراز چندگاهی به آواز عنایتی می کنند و در قالب یک یا دو قطعه از رپرتوار اجرایی خوداز آواز استفاده می کنند، اما باید اذعان کرد که این گونه موسیقایی حال و روز خوبیندارد؛ مسیری که حداقل در عرصه «مناجات خوانی» دربرگیرنده آثار و محصولاتارزشمندی است که طی دهه های گذشته به واسطه حضور هنرمندان ممتاز حوزهموسیقی کلاسیک ایرانی توانسته نسل به نسل به امروز برسد و علیرغم تمام آسیب هاو اتفاقات نگران کننده ای که برای آن می توان متصور بود، همچنان با حضور اندکهنرمندانی که در این عرصه حضور دارند، به حیات ارزشمند خود ادامه می دهد. مسیری که اگر دست اندرکاران، هنرمندان و دغدغه مندان حوزه موسیقی ایرانی بهفکر به روز رسانی و آشتی دادن گوش های مخاطبان به شنیدن این قبیل آثار نباشند،طبیعتا روند پیش رو، روند امیدوار کننده ای نیست و باید هر روز منتظر ارایه و اشاعهآثاری در گستره موسیقی های مرتبط با آیین ها و مناسک دینی بود که با اضافه شدنصدا و آواهای الکترونیکی در حد افراط شرایط بسیار نامطلوبی را فراهم ساخته و میتواند دربرگیرنده آسیب هایی باشد که در گذر زمان نمایان می شود.

آلبوم موسیقی «شهر مناجات» با مناجات‌خوانی ۱۰ خواننده موسیقی سنتی از سهنسل مختلف هم از دیگر آثار منتشر شده در حوزه موسیقی و مناجات بود کهاردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ توسط مرکز موسیقی حوزه هنری و دفتر موسیقی سازمانصدا و سیما به مناسبت ماه مبارک رمضان تولید و روانه بازار شد.

محمدتقی سعیدی، حسام‌الدین سراج، جمال‌الدین منبری، فاضل جمشیدی، حسینعلیشاپور، رسول رهو، بامداد فلاحتی، حمید خزائی، سید محسن حسینی و هادیفیض‌آبادی، آوازهای دلنشینی در فضای نیایش ارایه داده‌اند. این مناجات‌خوانی‌ها باشعر شاعرانی چون بیدل دهلوی، مولانا، حافظ، عطار، نظامی در دستگاه‌ها و آوازهاییاز جمله شور، اصفهان، همایون، ماهور، دشتی، شوشتری و افشاری اجرا شده است. ضمن اینکه ضبط ۸ قطعه از این آلبوم در استودیو پژواک حوزه هنری انجام شده و ۲قطعه در شهرهای اصفهان و یزد ضبط شده‌اند. میلاد عرفان‌پور، مدیریت تولید وسروش بخشش، نظارت ضبط این آلبوم را برعهده داشته‌اند.

برای شنیدن قطعه «اسرار ازل» با اشعاری از خیام و نظامی به خوانندگی محمدتقیسعیدی در مایه آوازی شور اینجا، برای شنیدن قطعه «بهار رحمت» با شعری از بیدلدهلوی به خوانندگی حسام الدین سراج در مایه آوازی شوشتری اینجا، برای شنیدنقطعه «مژده وصل تو» با شعر حافظ به خوانندگی جمال الدین منبری در مایه آوازیماهور اینجا ، برای شنیدن قطعه «صبح خیزان» با شعر رضی الدین آرتیمانی بهخوانندگی فاضل جمشیدی در مایه اوازی شوشتری اینجا، برای شنیدن قطعه«آمرزگار» با شعر عطار به خوانندگی حسین علیشاپور در مایه اصفهان اینجا ، برایشنیدن قطعه «رستاخیز» با شعر مولوی به خوانندگی رسول رهو در مایه آوازی دشتیاینجا، برای شنیدن قطعه «حیرت» با شعر بیدل دهلوی به خوانندگی بامداد فلاحتیدر مایه آوازی دشتی اینجا، برای شنیدن قطعه «ربنای نورها» با شعر علیرضا قزوه بهخوانندگی حمید خزاعی در مایه آوازی افشاری اینجا ، برای شنیدن قطعه «خوابگران» با شعر علیرضا قزوه به خوانندگی سید محسن حسینی در مایه آوازی همایوناینجا، برای شنیدن قطعه «ملکوت» با شعر میلاد عرفانپور به خوانندگی هادی فیضآبادی در مایه آوازی همایون اینجا را کلیک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *