13:23

طراح فیلم پویانمایی «باغ کیانوش» گفت: وقتی جنگ را از زاویه دید بچه‌ها روایتمی‌کنیم، استفاده از پویانمایی خشونت جنگ را کم می‌کند
میلاد محمدی طراح انیمیشن فیلم باغ کیانوش که در سودای سیمرغ چهل و دومینجشنواره فیلم فجر حضور داشت، در گفت‌وگو با ایرنا، درباره تفاوت این اثر با دیگر آثارکودک و نوجوان گفت: باغ کیانوش فیلمی رئال برای کودک و نوجوان است که انیمیشننیز در بخش‌هایی از آن استفاده می‌شود. از طرفی نمی‌خواستیم انیمیشن در اینترنتاثر یک کارکرد فرمی صرف داشته باشد و می‌خواستیم از ظرفیت پوبانمایی به شکلیمتفاوت استفاده کنیم.

محمدی ادامه داد: بخش‌هایی از فیلم که تخیل بچه‌هاست را به پویانمایی تبدیلکردیم و سعی کردیم این فیلم از نظر فرم و هر کدام بسته به نوع نگاه بچه‌ها به دنیا،متفاوت باشد؛ مثلا یکی از بچه‌ها که ذهن ریاضی قوی داشت پویایی ذهنی‌اش شبیه کروکی پلان بود.

این طرح پویانمایی درباره شیوه متفاوت استفاده از انیمشین در این اثر توضیح داد: وقتی جنگ را از زاویه دید یک بچه روایت می‌کنیم، استفاده از پویانمایی خشونت جنگرا کم می‌کند. به علاوه هزینه‌های طرح به لحاظ اقتصادی کاهش می‌یابد؛ هرچند درابتدای پروژه به این فکر نکردیم و بیشتر به دنبال کارکرد متفاوت پویایی بودیم.

وی با اشاره به اینکه سخت‌ترین چالش، پذیرش این شکل از اثر توسط مخاطب بود،گفت: بزرگ‌ترین نگرانی این بود که این یک محصول مستقل نیست و این در دل یکفیلم سینمایی قرار می‌گیرد و باید این پیوستگی حسی را ایجاد کند.

محمدی درباره ارجاع به آثار دیگر برای ساخت این فیلم گفت: در آثار ایرانی چنیننمونه‌ای نداریم، اگر هم بوده ما ارجاع ندادیم و به سمتش نرفتیم. در نمونه‌هایخارجی چند فیلم سینمایی در همین حوزه ساخته شده بود.

پویانمایی در قصه‌های بزرگ‌سال، نیاز به جاه‌طلبی دارد چه در سطح ‌گذار و چه درسطح مولفان و سازندگان

این طراح پویا نمایی ادامه داد: استفاده از پویا نمایی در قصه‌های بزرگ‌سال، نیاز بهجاه‌طلبی چه در سطح ‌سرمایه‌گذار و چه در سطح مولفان و سازندگان دارد، ولی ماهمیشه محتاط هستیم و محافظه‌کارانه عمل می‌کنیم؛ در صورتی استفاده از پویانماییهم از نظر اقتصادی و هم روایت قصه می‌تواند کار را جلو بیاندازد و به آن کمک کند.
وی افزود: در دو سه سال اخیر در حوزه فیلم کوتاه سیاست‌گذاری تغییر کرد و نتیجهآن را در جشنواره فیلم کوتاه دیدیم. بچه‌های فیلم کوتاه به سمت تولید گونه هایدیگر رفتند آن هم در فیلم اکشن، جنگی و ترسناک که با جنس سینمای مرسوماجتماعی فاصله دارد. این یک جریان است که در سینمای بلند هم ادامه‌دار می‌شود؛البته که در سینمای دنیا هم این جنس فیلم‌ها هیچ‌گاه سینمای بدنه نبودند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *