16:28

سینماگران خارجی اغلب عباس کیارستمی و مجید مجیدی و آثارشان را می‌شناسند، آنها معتقدند فرهنگ بهترین دغدغه برای فیلم‌سازی است و می‌توان به کمک آن از شر تمایزها خلاص شد.

به گزارش ایرنا، یکی از جذاب‌ترین نکات در ایران برای هنرمندان خارجی فرهنگ ایرانی است. از میوه و چای گرفته تا مهمان‌نوازی ایرانیان؛ همگی از مواردی است که توجه هنرمندان به ویژه سینماگران خارجی را به خود جلب می کند. هنرمندانی که معتقدند رسانه‌های جهان به بسیاری از مولفه‌های فرهنگ ایران توجه ندارند در صورتی که هر حوزه و بخش فرهنگ ایران می‌تواند موضوع خوبی برای فیلم‌سازی باشد.

فرهنگ بهترین دغدغه برای فیلم‌سازی/ طرفدار کیارستمی هستم
آندره آمورگان

گفت و گو با آندره آمورگان فیلم‌ساز ایتالیایی

لطفاً خودتان را معرفی کنید و بگویید اهل کدام کشور هستید؟

اسم من آندره آمورگان است. من کارگردان جشنواره و تهیه کننده مستند از ایتالیا هستم.

اگر بخواهید فیلمی در مورد ایران بسازید موضوع شما چیست؟ چه خوب است به دنیا بگوییم که ایرانی‌ها هم چای تولید می‌کنند. در واقع موضوعات کمی وجود دارد که رسانه‌های بین‌المللی و سینما درباره ایران به آن می‌پردازند

چای را انتخاب می‌کنم، زیرا عاشق چای هستم. دیروز متوجه شدم که شما چای خود را در شمال ایران بر فراز کوه‌ها تولید می‌کنید. چه خوب است که به دنیا بگوییم که ایرانی‌ها هم چای تولید می‌کنند؛ چایی با کیفیت بسیار خوب که ما هر روز ‌می‌نوشیم. من در مورد فرهنگ چای شما صحبت خواهم کرد. در واقع موضوعات کمی وجود دارد که رسانه‌های بین‌المللی و سینما درباره ایران به آن می‌پردازند.

چرا چای را انتخاب می کنید؟

ما در شرکتی که کار می‌کنیم همیشه روی داستان‌های مثبت تمرکز می‌کنیم. فکر می‌کنم که وقتی در مورد چای یا غذا صحبت می شود، واقعاً می توان با قلب مردم صحبت کرد. اولین باری که به ایران آمدم به من گفتند که ایران، کشور چهار فصل است.

بنابراین شما هر روز محصولات تازه دریافت می‌کنید، خیلی خوب است؛ ما در شهرهای ایتالیا میوه‌های تازه نمی‌توانیم داشته باشیم. مثلا ایتالیا به قهوه معروف است، اما در ایتالیا، مزرعه قهوه وجود ندارد. ما باید همه چیز را وارد کنیم. بنابراین چهارفصلی و تنوع محصولات کشاورزی ایران برای من بسیار جالب است.

این اولین بار نیست که اینجا در ایران هستید، درست است؟

نه، سومین بار است که به ایران آمده‌ام، حیف که فقط از شهر تهران دیدن کردم، در فکر این هستم که در آینده از شهرهای بیشتری دیدن کنم.

اولین باری که از ایران به ایتالیا رفتید چه اتفاقی افتاد؟ به خانواده و دوستانت چه گفتی؟

من به خانواده و دوستانم می گویم که ایران کشور زیبایی است و مهمان‌نوازی مردم اینجا برای من بی‌نظیر است.

فرهنگ بهترین دغدغه برای فیلم‌سازی/ طرفدار کیارستمی هستم
تاسنیا فارین

گفت و گو با تاسنیا فارین بازیگر اهل بنگلادش

خودتان را معرفی کنید.

من تاسنیا فارین بازیگر اهل بنگلادش هستم.

اگر بخواهید درباره ایران فیلم بسازید موضوع شما چیست؟

من فکر می‌کنم برای نشان دادن اینکه ایران چقدر از نظر فرهنگی غنی است، فیلم بسازم. تا قبل از اینکه به اینجا بیایم هیچ ایده‌ای در مورد آن نداشتم و فکر می‌کنم بسیار مهم است که بتوانم نشان دهم این سنت و فرهنگ هنوز زنده است و به نسل جوان منتقل می‌شود.

فکر می‌کنید صنعت فیلم چگونه می‌تواند در نشان دادن تصویر واقعی یک کشور به سایر مردم جهان تأثیر بگذارد؟ صنعت فیلم می‌تواند به شدت بر جهان تأثیر بگذارد، زیرا فیلم به نوعی بازتابی از زندگی روزمره ما است یا اینکه مردم چگونه فکر می‌کنند

صنعت فیلم می‌تواند به شدت بر جهان تأثیر بگذارد زیرا فیلم به نوعی بازتابی از زندگی روزمره ما است یا اینکه مردم چگونه فکر می‌کنند و دیدگاه آنها چیست.

کدام کارگردان های ایران را می شناسید؟

من از طرفداران عباس کیارستمی و مجید مجیدی هستم.

فرهنگ بهترین دغدغه برای فیلم‌سازی/ طرفدار کیارستمی هستم
ژانگ یویینگ

گفت و گو با ژانگ یویینگ تهیه‌کننده اهل کشور چین

خودتان را معرفی کنید؟

ژانگ یویینگ تهیه کننده فیلم از چین هستم. ما مستندهای مشترک زیادی با ایران، فرانسه و ایتالیا ساختیم.

اگر می خواستید درباره ایران فیلم بسازید، چه می‌کردید؟ چه موضوعی را انتخاب می‌کنید؟

ایران مکان مهمی در جاده ابریشم است و ما در تاریخ جاده ابریشم پیوند فرهنگی عمیقی با ایران داریم.

وقتی این سوال را از افراد مختلف پرسیدم، آنها پاسخ‌های متفاوتی دادند. برخی موضوعات سیاسی را انتخاب کردند. برخی محیط زیست را انتخاب کردند، مانند جامعه. چرا فرهنگ را انتخاب می‌کنید؟

زیرا فرهنگ تنها چیزی است که با آن می‌توانیم از شر تمایز خلاص شویم، فکر می‌کنم فرهنگ، بهترین دغدغه برای فیلم‌سازی است. قبلا فکر می‌کردم محدودیت‌ها زیاد است. اما در ایران با مردمی مواجه شدم که بسیار آرام هستند که با آنچه رسانه‌ها می گفتند تفاوت بود

بیشترین چیزی که در ایران دوست دارید چیست؟

فکر می‌کنم تاریخ ایران است.

این اولین بار است که در ایران اینجا هستید، ایران چه تفاوتی با تصورات شما دارد؟ در مورد ایران چه فکری کردید و چقدر متفاوت است؟

قبلا فکر می‌کردم محدودیت‌ها زیاد است. بعد از اینکه به اینجا آمدم با مردمی مواجه شدم که بسیار آرام و راحت هستند و این با چیزی که رسانه‌ها درباره آن صحبت می‌کردند متفاوت بود

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *