13:23

نام و تصویر «علی رهبری» آهنگساز و رهبر بین‌المللی ارکستر ایرانی در مجموعه اُپرای مارینسکی سنت پترزبورگ روسیه ثبت شد.
به گزارش ایرنا، مجموعه تئاتر و اُپرای مارینسکی شهر سنت پترزبورگ روسیه بزرگترین مجموعه اُپرای جهان است که توسط معمار معروف آلبرتو کاوس طراحی و دوم اکتبر سال ۱۸۶۰ افتتاح شد.
این مجموعه به افتخار ملکه ماریا الکساندرونا همسر تزار دوم، مارینسکی نامیده شد. البته نام آن در طول تاریخ روسیه با توجه به رویدادهای مختلف سیاسی در این کشور تغییر کرده است.
مجموعه اُپرای مارینسکی تاکنون اجراهای بسیار ارزشمندی را به خود دیده و در طول تاریخ به محلی برجسته برای اجرای آثار شاخص آهنگسازان اواخر سده نوزدهم همچون پیوتر ایلیچ چایکوفسکی، مودست پتروویچ موسورگسکی و نیکلای آندره‌ ‌یِویچ ریمْسکی‌ کورساکُف و آهنگسازان قرن بیستم همچون سرگئی واسیلیویچ راخمانینف، ایگور فئودورویچ استراوینسکی، سرگئی سرگئیه‌ویچ پروکفیِف و دمیتری دمیتری‌یویچ شوستاکُویچ تبدیل شده است.
مجموعه اُپرای مارینسکی دارای سه سالن اُپرا و چندین سالن کنسرت و بیش از ۴۰۰ نوازنده ارکستر و ۲۵۰ خواننده کُر است. والری گرگیف اسطوره رهبری ارکستر در جهان در ۳۵ سال گذشته مدیریت کل هنری و رهبری ارشد اُپرای مارینسکی را برعهده داشته است.
به دستور گرگیف، تصویر علی رهبری آهنگساز و رهبر بین‌المللی ارکستر ایرانی در کنار تصاویر بزرگان موسیقی جهان در سالن تاریخی اُپرای مارینسکی قرار داده شد.
علی رهبری که سابقه رهبری میهمان دائم در ارکسترهای فیلارمونیک رادیو تلویزیون بلژیک، فیلارمونیک چک و فیلارمونیک بلگراد و مدیریت هنری ارکسترهای سمفونیک شهرهای بروکسل، مالاگا، زاگرب و مالاگا را دارد، در اردیبهشت ۱۴۰۱ از سوی والری گرگیف رهبر مشهور روس و مدیر مجموعه اُپرای مارینسکی برای یک کنسرت به سنت پترزبورگ دعوت شد تا ۲ اثر مشهور روسی را رهبری کند.
در این برنامه، قطعه اول؛ سمفونی شماره پنج از شوستاکُویچ و قطعه دوم شهرزاد اثر کورساکف اجرا شد.
بعد از این کنسرت گرگیف و ارکستر سمفونیک مارینسکی تصمیم گرفتند جایگاه مهم رهبری دایم میهمان ارکستر سمفونیک اُپرای مارینسکی را به علی رهبری واگذار کنند.
به پیشنهاد مدیر مجموعه اُپرای مارینسکی مقرر شد در هر فصل هنری، ۱۲ کنسرت مختلف برگزار شود و در آنها علاوه بر آهنگسازان غربی از بعضی آثار آهنگسازان شرقی نیز استفاده شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *