15:03

بانی‌فیلم: فیلم سینمایی «آتش سبز» ساخته محمدرضا اصلانی در شهر پاریس به نمایش در آمد.
«آتش سبز» که اخیرا مرمت شده، در سال ۱۳۸۶ با بازی عزت الله انتظامی، مهتاب کرامتی، مینا وحید، آهو خردمند، پگاه آهنگرانی و… ساخته شد.
به گزارش خبرنگار بانی‌فیلم در فرانسه، این فیلم که هیچگاه در ایران به نمایش عمومی در نیامد، از روز چهارشنبه ۲۷ مارچ در ۴ سانس یک سینما در پاریس، نمایش خود را آغاز کرد.
ماجرای «آتش سبز» مربوط به دختری به نام ناردانه است که قرار است با مرد مُرده‌ای ازدواج کند، وی در سفری در کویر به یک قلعه قدیمی وارد می‌شود، و از این طریق فیلمساز تماشاگر را به دوران خیلی قبل و اسطوره‌ای مانند می‌برد. دختر در اتاقی در این قلعه، با سلحشوری مرده که در بدنش نیزه‌هایی فرو رفته، روبرو می‌شود، دختر باید هر روز یکی از نیزه‌ها را از بدن مرد درآورد، تا او زنده شود. هنگامی که مرد زنده می‌شود، فیلم به زمان حال بر می‌گردد و با وجود مخالفت خانواده‌ زن، با مرد ازدواج می‌کند.
محمدرضا اصلانی کارگردان «آتش سبز» که دغدغه غرق شدن در کتاب‌های قدیمی ایرانی از یک طرف و پرسه زدن در خرابات آثار باستانی و ویران شده در برخی نقاط ایران را دارد، به شکل فیلم‌های روشنفکرانه و رادیکال، خیلی تجربه‌گرا به داستان فیلم خود شکل می‌دهد. تماشاگر نشانه‌هایی از آثار پازولینی، پاراجانف، سیاوش در تخت جمشید (ساخته فریدون راهنما) و فیلم‌هایی از این دست را می‌یابد.
«آتش سبز» کمی هم با فرم سینمای عرفانی و دیالوگ‌های تئاتری ساخته شده است.
می‌توان گفت که «آتش سبز» که از اسمش پیداست، برای تماشاگران آثار بسیار ویژه، ساخته شده است اما نباید صحنه‌های زیبا و چشم‌نوازی را که از نیمه فیلم به بعد دیده می‌شود نادیده گرفت.
پیش از این از محمدرضا اصلانی فیلم «شطرنج باد» هم در فرانسه اکران شده بود.
اصلانی متولد ۱۳۲۲ در رشت از هنرمندان و شاعران ایرانی است که سبک ویژه‌ای دارد، او هم در شعر و هم فیلمسازی فرد شناخته شده‌ای است.
اصلانی همچنین سناریست آثاری چون «صبح روز چهارم» (کامران شیردل) «تنگنا» (امیرنادری)، سریال «سمک عیار» و… بوده و کار فیلمسازی را با ساخت فیلم کوتاه «جام حسنلو» در سال ۱۳۴۶ را آغاز کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *